Jak jsme ukázali v minulém článku, růstový profil Českého Telecomu je ve srovnání s Matavem a TP SA nepovzbudivý - zatímco pokles výnosů spojených s hovorným z pevných linek u něho klesá nejvíce, růst mobilních výnosů téměř stagnuje a, oproti Matavu, nemá akvizice, které by jeho růstu pomohly. Tento faktor by měl, ceteris paribus, znevýhodňovat domácího operátora ve smyslu tržních násobků, za které se obchodují jeho akcie.
Jak ale demonstrují následující grafy, naopak předností Českého Telecomu je vysoká operační efektivita ve smyslu jeho schopnosti generovat současné zisky z koruny tržeb, měřená EBITDA marží. První graf ukazuje vývoj čtvrtletních tržeb polské TP SA, spolu s EBITDA a operační marží. Růst tržeb je znatelný a je zejména odrazem pohybu mobilních výnosů. Trend marže je také směrem vzhůru, postupně se dostává nad 40%.
Zdroj: TP SA, Patria Finance
Podobně jako u TP SA i Matav předvádí rostoucí tržby a marži (trend). Její růst je sice výrazně menší, celkově se ale pohybuje na úrovni vyšší, než u TP SA: kolem 43%.
Zdroj: Matav, Patria Finance
U Českého Telecomu je obrázek poněkud jiný - znatelný je pokles tržeb, trend marže je sice mírně rostoucí, její fluktuace je výrazná. Co se týče její úrovně, je výrazně nad ostatními operátory: 49%.
Výše marže je určena dvěma hlavními skupinami faktorů:
*
Související s cenou - je jednak odrazem cenové úrovně před liberalizací sektoru a jednak pokrokem liberalizace telekomunikací v dané zemi, včetně tlaku regulátora a alternativních operátorů na tarify. Významný vliv má i cenová politika a penetrace mobilních operátorů v dané zemi - čím agresivnější, tím více tlačí ke snižování tarifů i fixní operátory (to, že cenová agresivita není zrovna průvodním jevem domácí mobilní scény jsme indikovali v naší sérii zabývající se tímto trhem). Jako poslední faktor uveďme kupní sílu obyvatelstva, která může ovlivňovat celkovou elasticitu poptávky v daném odvětví.
*
nákladová efektivnost: v případě všech operátorů je zde zejména odražen stupeň restrukturalizace společnosti - zvyšování produktivity kapitálu a práce, investice do nových technologií, IT apod. Např. management Matavu má v pohledu investorské veřejnosti velice dobrý kredit co se týče tohoto bodu.
Protože EBITDA marže je jedním z klíčových faktorů určujících schopnost společnosti generovat cash flow – a tudíž maximalizovat hodnotu pro akcionáře, v jednom z následujících článků se na ni podíváme detailněji. Pro instruktivnost opět v rámci srovnání Českého Telecomu s dalšími dvěma operátory v regionu.
Jiří Soustružník
Předchozí díl ze série o Českém Telecomu:
Růstový profil Českého Telecomu není v regionálním kontextu zrovna povzbudivý