Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články

It’s Budget, Stupid

15.6.2006 12:43

Doufejme, že nám president Clinton promine parafrázi jeho slavného předvolebního prozření z roku 1991, které mu umožnilo vyhrát volby a také stát při nejdelší a nejrychlejší expanzi americké ekonomiky ve 20. století. Američané v 90. letech nejen „objevili internet“, ale také zcela zlikvidovali schodky státního rozpočtu federální vlády. Schodek paradoxně obnovil až „pravicový“ George Bush.

Česká vláda Clintonův recept evidentně ignoruje. Česká ekonomika sice roste rychle, ale schodek rozpočtu se prakticky nezmenšuje a příští rok se pravděpodobně zase zvýší, až začneme platit za předvolební sliby českých politiků. Smutné je, že tuto ignoranci základních ekonomických pravidel povýšila česká vláda na pravidlo: Nebudeme přece snižovat schodek před volbami a po volbách také ne, protože by to ekonomice uškodilo.

Jde evidentně o podceňování nemotivačních efektů daní a také sociálních programů, které jsou z daní financované. Jde ale také o neznalost zkušeností celé řady zemí v Evropě, i jinde po světě. Pohled na následující tabulku jasně ukazuje, že veřejné výdaje masivně snižovat jde, že se to podařilo velmi rozdílným vládám ve velmi rozdílných podmínkách a nikde snížení vládních výdajů o více než 10 % HDP (v našich podmínkách tedy o více než 200 miliard korun!) nevedlo k rozpadu „sociálního státu“. Naopak, země jako Irsko, Nový Zéland či Kanada dnes patří k nejúspěšnějším a nejrychleji rostoucím ekonomikám na světě. Naše úprava „Clintonova pravidla“ má tedy něco do sebe: Bez reforem ve veřejných rozpočtech nebude ani český ekonomický růst dlouho udržitelný a po pár letech euforie z přílivu zahraničních investic se vrátíme k letargickému růstu o 2-3 % ročně.

Velikost vládních výdajů, změna oproti maximu

 

Maximální podíl

2002

Změna

výdajů na HDP

nebo nejbližší

maximum-2002

Austrálie

40,2

(1985)

35,6

-4,6

Belgie

61,0

(1983)

50,5

-10,5

Dánsko

60,7

(1994)

55,8

-4,9

Finsko

60,4

(1993)

50,1

-10,3

Francie

55,5

(1996)

53,6

-1,9

Irsko

49,8

(1982)

33,5

-16,3

Itálie

57,1

(1993)

48,0

-9,1

Japonsko

40,0

(1998)

39,8

-0,2

Kanada

52,8

(1992)

41,4

-11,4

Lucembursko

49,5

(1982)

44,3

-5,2

Německo

50,3

(1996)

48,5

-1,8

Nizozemí

58,7

(1983)

47,5

-11,2

Norsko

54,1

(1994)

47,5

-6,6

Nový Zéland

56,5

(1985)

41,6

-14,9

Portugalsko

46,3

(2001)

46,0

-0,3

Rakousko

57,3

(1995)

51,3

-6,0

Řecko

51,0

(1995)

46,8

-4,2

Spojené království

45,4

(1984)

41,1

-4,3

Španělsko

47,6

(1993)

39,9

-7,7

Švédsko

68,0

(1993)

58,3

-9,7

Švýcarsko

35,7

(1998)

34,3

-1,4

USA

37,2

(1992)

34,1

-3,1

Průměr

51,6

 

45,0

-6,6

Euro-zóna

53,7

 

46,7

-7,0

Vedoucí katedry Evropské ekonomické integrace a hospodářské politiky na Institutu ekonomických studií FSV UK. V letech 1998 až 2001 hlavní ekonom Patria Finance.
(autor je externím spolupracovníkem Patria Online, jeho názory nereprezentují oficiální stanovisko společností skupiny Patria)


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data