Akcie (351,88 USD, 1,55%) dosáhly v rámci pondělní obchodní seance svého historického maxima, když se vyhouply až nad úroveň 353 USD. Společnost těží z především úspěchů svého tabletu iPad a mobilního „telefonu“ iPhone 4. Jaká je však budoucnost Applu ve srovnání s dotírající konkurencí v podobě mobilních přístrojů a tabletů pracujících s operačním systémem Android od Googlu? Bude ztrácet svůj lesk?
Videoreportáž CNBC přináší názory odborníků na technologie, Jonathana Rettingera z TechnoBuffalo a Alexe Spektora ze Strategy Analytics. V zásadě panuje shoda v tom, že jde o boj jednoho proti mnoha… zařízení a operačního systému Applu se širší škálou zařízení různých značek používajících operační systém Android od Googlu (ale i OS od (28,2 USD, 1,54%) aj.).
hlásí 14 milionů prodaných iPadů, zatímco konkurenčních přístrojů Samsung Galaxy Tab se prodalo zatím jen 1 milion kusů. Jde však jen o „náběhovou“ křivku. Budoucí vývoj v oblasti tabletů bude podle Spektora pravděpodobně podobný dosavadnímu vývoji v oblasti chytrých telefonů, kde vystupuje jako inovátor, když na trh uvedl svůj chytrý iPhone, nicméně postupem času ho celosvětově dohnali konkurenti (LG, HTC, Samsung…) pracujících s Androidem (pozn.: v USA počínaje 9. únorem začíná nově nabízet iPhone 4 v tarifní sadě operátora (36,02 USD, -0,80%), který má cca 95 milionů klientů, což by mohlo jazýčky na vahách jednorázově změnit minimálně na americkém trhu. Dosud byl iPhone dostupný v USA pouze v tarifním programu operátora AT&T).
Výhodou Androidu je podle Jonathana Rettingera tedy rozmanitost přístrojů, jeho nevýhodou je však jeho roztříštěnost – jen v roce 2010 (614,3 USD, 0,54%) na trh uvedl tři různé verze operačního systému Android. Google rovněž sám přiznal, že dosavadní verze Androidu nejsou příliš bhodné pro tablety. Tato roztříštěnost je samozřejmě negativní pro dodavatele a tedy snižuje škálu dostupných aplikací – programování pro jeden vertikálně integrovaný systém (Apple) je přeci jen jednodušší. má rovněž velký potenciál v oblasti rozšíření do korporátní sféry s iPadem a iPhonem, přestože u firem se těší velké oblibě Blackberry od RIM, která se bude snažit prorazit s vlastním tabletem Playbook – srovnání viz následující video:
Klíčem pro cenu akcie je bezpochyby udržitelnost cenové politiky Applu, jehož přístroje se na trhu prodávají s velkou prémií vůči potenciálním konkurentům. Dokáže si zachovat svou cenovou politiku? Budeme moudřejší až letos představí cenu druhé generace iPadu.
