Tabákový gigant International oznámil, že v posledním čtvrtletí roku 2011 dosáhl meziročního růstu upraveného zisku na akcii o 12,5 procenta na 1,08 dolaru na akcii. Po očištění o jednorázové vlivy byl výsledek 1,10 dolaru na akci o jeden cent lepší než očekávání trhu. Také tržby růstem o 9 procent na 7,67 miliardy dolarů překonaly konsensuální laťku nastavenou na 7,35 mld. USD (rozmezí odhadů 7,07-7,75 mld. USD). Koncern, do něhož spadá i český ČR, navíc poskytl trhu i lepší výhled pro letošní rok a oznámil výraznější plán odkupu vlastních akcií. V ČR však za celý loňský rok došlo jak k poklesu dodávek cigaret tak i ke snížení tržního podílu.
Celosvětové dodávky cigaret všech značek Philip Morris International za poslední tři měsíce loňského roku dosáhly 0,7% růstu, po očištění o dodávky ze společností převzatých pod křídla PMI v loňském roce dosáhl růst objemu dodaných cigaret 0,6 procenta. Za celý loňský rok pak byl tento růst 1,7 procenta, respektive půl procenta po očištění o akvizice.
Celoroční bilance ziskovosti PMI ukázala nárůst zisku na akcii o 23,7 procenta na 4,85 procenta. Tržby za rok 2011 vzrostly o 14,3 procenta na 31,1 miliardy dolarů, respektive o 9,2 procenta po vyloučení kurzových vlivů za toto období. V letošním roce společnost podle dnes přestavené prognózy čeká zisk na akcii v rozmezí 5,25-5,35 dolaru, což je pozitivní překvapení proti očekávání trhu na úrovni 5,20 USD. Výhled pro letošní rok by podle PMI nicméně mohla ohrozit některá z následujících výzev: nejistota v ekonomice, volatilita na měnových trzích, nebo vývoj situace Japonsku po loňském zemětřesení.
Lepší bylo i oznámené rozšíření programu na zpětný odkup akcií Philip Morris International. Zatímco za poslední kvartál loňského roku koncern nakoupil 14,5 milionu vlastních akcí za miliardu dolarů. V letošním roce hodlá na tento účel vydat dalších 6 miliard, při konsensuálním očekávání 5,2 miliardy dolarů.
V České republice celkový cigaretový trh za celý rok 2011 dosáhl v zásadě stagnace s 21,1 miliony jednotek. V posledním čtvrtletí roku 2011 celkový cigaretový trh v ČR vzrostl o 0,8 %. Dodávky PMI na tuzemský trh klesly za celý rok 2011 o 7,4 procenta při poklesu tržního podílu za celý rok 2011 o 3,5 procenta na 44,3 procenta. „Pokles je především odrazem pokračující ztráty podílu v segmentu s nízkou marží, zahrnujícím značky Petra či Sparta a to o kombinovaná tři procenta. Tento pokles byl částečně kompenzován růstem o 0,4 procenta na celkových 7,2 procenta u značky Marlboro, čemuž pomohlo dubnové uvedení Marlboro Core Flavor a Marlboro Gold Touch, a také růstem o 0,3 procenta na celkových 12,9 procenta u značky Red & White,“ uvedla ve zprávě International.
“Na úrovni celého roku 2011 jsme pracovali u Philip Morris ČR s očekáváním poklesu prodejů o 9,5 %, zatímco PMI reportoval pokles svých prodejů na trhu ČR o 7,4 %. Očekávali jsme take pokles celkového cigaretového trhu v ČR v roce 2011 o 1.5 % na základě vyšších cen cigaret a pomalého oživení ekonomiky, zatímco PMI hovoří o celoroční stagnaci cigaretového trhu v ČR v roce 2011 s 21,1 miliardy jednotek. Celkově tak hodnotíme vybrané ukazatele z čísel PMI pro český trh jako mírně pozitivní pro Philip Morris CR. Přesto v tuto chvíli nevidíme pro akcie PM ČR pozitivní růstový impuls,” uvádí Tomáš Tomčány, analytik Patria Finance.
Celkový cigaretový trh EU klesl ve čtvrtém čtvrtletí o 6,7 procenta, zejména kvůli poklesů trhů ve Francii, kde došlo na dřívější předzásobení před říjnovým zdražením cigaret, navíc v důsledku šestidenní prosincové stávky u hlavního distributora v zemi. Dále došlo na pokles v Řecku kvůli zvýšení cen, taženému zvýšením daně v lednu a znovu v červenci 2011 a následnému pokračujícímu ekonomickému propadu trhu, podobně v důsledku daněmi taženého zdražení cigaret v Itálii a Španělsku a také v Portugalsku. Bez Španělska celkový cigaretový trh v EU klesl o 5,2 procenta.
Celkové dodávky PMI do EU klesly o 7,1 %, u vedoucí značky Marlboro o 7,7 %, zejména z důvodu poklesu trhu zejména ve Španělsku a kvůli nižšímu tržnímu podílu, to zejména u Německa, Itálie a Španělska, částečně kompenzováno podílem v Řecku a také na trhu Maďarska a Polska. Dodávky značky L&M vzrostly o 3,7 % zejména díky Německu a Polsku.
Celkový tržní podíl PMI v EU ve 4Q11 vzrostl o 0,2 procenta na rovných 38,0 procenta. PMI uvádí, že růsty v Německu, Řecku a Polsku byly kompenzovány poklesy zejména na trhu České republiky, Itálie, Portugalska a Španělska. Tržní podíl značky L&M se zvýšil o 0,5 % na 6,6 %.
(Zdroj: Philip Morris International)