Zatímco německé luxusní značky a v Číně zažívají zlaté časy, konkurenční Mercedes, spadající pod společnost AG, má s odbytem na největším automobilovém trhu světa potíže.
Mercedes se vstupem do Číny lehce zaváhal a první továrnu otevřel později než jeho rivalové - v roce 2006. Od té doby se jeho podíl na trhu luxusních vozů drží kolem 21 %, oproti 32 % patřícím a 23 % v případě . Data zpracovala konzultantská společnost LMC Automotive. se v Číně vyrábí už 22 let, 8 let.
„Mám takový dojem, že a vnímají Čínu jako hlavní prioritu a zůstane to tak během dalších pěti až deseti let, tvrdí Jürgen Pieper ze společnosti Bankhaus Metzler. „U Daimlera ten dojem nemám,“ konstatuje Pieper a akcie doporučuje prodávat. patří pod koncern , který vlastní 99,55 % akcií automobilky. Se zbytkem se volně obchoduje na burze.
Akcie , které k nákupu doporučuje 16 analytiků oslovených agenturou Reuters a k prodeji jeden, za poslední rok odepsaly 30 %; u došlo k menšímu poklesu – o 8 %. za posledních 12 měsíců ztratilo 16,7 % hodnoty. Konsensuální průměrná cílová cena u činí 52,2 EUR za akcii, při současné tržní ceně 36,60 EUR/akcie.
V kategorii středně velkých aut, která jsou mezi luxusními vozy v Číně nejoblíbenější, klesly dodávky Mercedesu třídy E za prvních pět měsíců roku o 23 % na 16 111 kusů. Přímý konkurent v této kategorii - A6L - zaznamenal ve stejném období nárůst o 44 % na 58 127 vozů; série 5 u zaznamenala taktéž 44% růst na 39 973 vozů. Celkově se Mercedesu od ledna do konce května tržby v Číně zvýšily o 13 %, jeho konkurenti na trhu vykázali zhruba 40% růst tržeb.
Podle je zaostávání za konkurencí dočasným jevem způsobeným postupným vyřazováním starších modelů a najížděním na nové, hlavně sportovní vůz GLK, nové verze třídy B a kategorie SUV. Experti také poukazují na fakt, že krom pozdního vstupu do Číny společnost omezuje malá distribuční síť. „Mercedes za svými německými protějšky a zaostává téměř ve všech ukazatelích,“ napsal analytik Sanford Bernstein ze společnosti Max Warburton ve zprávě pro investory z poloviny června. Mercedes plánuje rozšířit svoje zastoupení ze současných 90 měst na 170 a expanze se nemá týkat jen autosalonů. Do roku 2015 hodlá Mercedes zdvojnásobit čínské výrobní kapacity na 200 000 vozů ročně, konkurence je však ještě ambicióznější. chce potenciální produkci zečtyřnásobit na 400 000 aut a se chce do poloviny dekády dostat na 700 000 vozů ročně.
Rozhodně bude o co soutěžit. Podle by do tří let prodeje luxusních aut v Číně měly vzrůst o 80 % na 1,8 milionů vozů ročně. Čína nedávno předstihla Spojené státy na pozici největšího automobilového trhu světa, přičemž do roku 2017 by se čínský trh měl dostat před americký i v užší kategorii luxusních vozů. Nastupující asijská velmoc je však již teď zdrojem nejtučnějších marží západních automobilek, jelikož čínští zákazníci v porovnání s americkou nebo evropskou klientelou častěji sahají po vyšších třídách luxusních vozů s lepší výbavou.
Čínský trh se za posledních pár let stal nejdůležitějším odbytištěm pro téměř všechny automobilky světa. Třeba domácí Škoda Auto za prvních pět měsíců letošního roku v zemi prodala 100 600 vozů, což byla čtvrtina celosvětového odbytu (405 500). Výjimkou je italský , který loni v zemi prodal pouhých 1000 aut.
(Zdroj: Bloomberg, Reuters, YahooFinance, mediafax)