Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Čína buduje přístavní impérium

Čína buduje přístavní impérium

14.6.2013 14:49
Autor: Václav Trejbal, Patria Online

Přístavu Colombo na Srí Lance trvalo staletí, než dosáhl stávající kapacity. Několik nově nainstalovaných obřích čínských jeřábů a pár větších vlnolamů zvýší přepravní kapacitu o 100 % během dvou let. Až budou rozšíření a modernizace v příštím roce dokončeny, dostane se Colombo do žebříčku 20 největších kontejnerových přístavů. Čína si zde, jen 200 mil od indických břehů, buduje strategicky umístěnou základnu pro obchodní expanzi. Otázkou je, jestli pouze obchodní.

Lidé z doků jsou většinou optimisty a těší se na nové zakázky. Jen několik jich Číňany podezřívá ze skrytých úmyslů. Jestřábové v indické vládě však nepochybují, že jde o spiknutí. Kolombo je pro Indii významný tranzitní bod. Velké lodě zde vyloží kontejnery, které jsou poté dopraveny do polorozpadlých indických přístavů. Zhruba 13 % indické kontejnerové přepravy putuje přes Srí Lanku. Tento podíl by mohl vzrůst na 28 %, pokud by nový terminál jel na plnou kapacitu a věnoval by se významnou měrou překládání kontejnerů směřujících do Indie. Zahraniční obchod druhého nejlidnatějšího státu světa by se tak stal závislým na úzkém hrdle mimo jeho kontrolu.

Obavy Indů podněcují další signály čínsko-srílanského sbližování. Krom častých setkání politiků na nejvyšší úrovni a obligátních levných úvěrů od Pekingu jde o výstavbu silnic, letišť a dalšího přístavu. Čínské válečné lodě jsou v Colombu prakticky doma. Kotvily zde na cestě do Pákistánu i na protipirátskou misi v Adenském zálivu.

V očích Indie je Colombo součástí „šňůry perel“ – sítě přístavů postavených a provozovaných Číňany, které by mohly ohrozit indické zájmy. Dalšími perlami škrtivého náhrdelníku mají být Gwadar a Karáčí (oba v Pákistánu), kontejnerový terminál Chittagong v Bangladéši a další podobná zařízení v Myanmaru.

I kdyby záměry Číňanů této teorii skutečně odpovídaly, udržet si přízněn tak velkého počtu hostitelských zemí bude vyžadovat extrémní diplomatickou obratnost. Navíc se Indové do defenzivy jen tak zatlačit nedají.

Přes Myanmar sice půjde čínský plynovod (čímž dodavatelé obejdou přeplněný Malacký průliv), ale od loňského hospodářského a politického uvolnění v zemi vliv Číny klesl. Titěrné Seychely či Mauritius Číňané zahrnuli úvěry a prezidentskými návštěvami, avšak Indie zde byla schopna úspěšně kontrovat, a navíc obnovila své výsadní postavení na Maledivách.

Čínský zájem se zatím soustředí na obchod, konkrétně na získání opěrných bodů na námořních trasách důležitých pro tranzit zboží směřujícího do a z druhé největší ekonomiky světa. I často zmiňovaná „základna“, která byla před rokem pro čínské lodě otevřena v Port Victoria na Seychelách, je popisována jako zásobovací stanoviště. „Čína nemá v plánu otevírat vojenské základny mimo své teritorium,“ uvedlo k záležitosti čínské ministerstvo zahraničí.

Nárůst aktivity čínských rejdařů a provozovatelů přístavů má svůj původ v měnící se struktuře námořního obchodu. Objem nákladu přepravovaného mezi chudšími zeměmi poroste, stejně jako podíl kontejnerovaných zásilek (v Indii je to zatím 22 %, polovina světového průměru). Provoz v námořních koridorech mezi východní Asií, Evropou a Afrikou zhoustne a budou mu dominovat obří, 500 metrů dlouhé koráby. Přístavy schopné tyto lodě odbavit budou vzkvétat.

Čína je největším světovým exportérem a druhým největším importérem. Má řadu největších kontejnerových přístavů a kontroluje pětinu globální kontejnerové flotily, nejčastěji přes velké státní rejdaře. Měřeno tonáží bylo loni 41 % všech plavidel vyrobeno v čínských loděnicích. Po vzestupu japonských a korejských loďařů se o slovo mocně hlásí nastupující velmoc.

Nezbytným doplňkem rozvoje obchodu je vlastnictví a správa přístavů. Několik čínských konglomerátů v posledních letech nakoupilo podíly v terminálech v Antwerpách, Suezu, Singapuru, řeckého Piraeusu, Nigérii, Srí Lance, Togu, Džibutsku, Francii, Belgii a Tanzánii. Americkým přístavům se Číňané z politických důvodů vyhýbají, vlastní ale malé podíly v docích Seattlu a Los Angeles.

(Zdroje: Xinhua, Economic Times, FT, Reuters)


Váš názor
  •  
    17.6.2013 9:41

    Pireusu? :-)) Mladí už neznají píseň Děti z Pirea, když už se jim deklinace jeví jako zbytečná... Jinak Čína jen navazuje na svou slávu jako námořní velmoci v 15. století. Evropané se vydávali na cesty k novým světům vybaveni mapami, jejichž základem byla práce čínských astronomů a kartografů...
    Kalka.
Aktuální komentáře
14.12.2017
22:01Americké trhy bez výraznějších zpráv mírně ztrácely, Teva si připsala 10%
19:25Zdánlivě nerozbitná investiční teze od Morgan Stanley
18:45Světový trh s ropou bude v prvním pololetí v přebytku, říká IEA
17:59Summary: Prodej větrníků, nákup filmů a internetová neutralita
17:35Pražská burza rostla třetí den za sebou, PX +0,52 %
17:10Disney koupí aktiva Foxu za 66 miliard dolarů. Měl by se Netflix bát?
17:02Technická analýza: Týden bohatý na události rozhoupal trh s ropou
16:30ECB euru další zisky nepřinesla, zatímco dolar využil dobré zprávy z ekonomiky  
15:15ECB výrazně vylepšuje prognózu, ale dál mává holubičími křídly
15:14Česká zbrojovka a.s.: Zápis z řádné valné hromady akciové společnosti
14:41Listopad znovu nastartoval americký maloobchod  
14:38České ekonomice došli lidé, její růst v příštím roce zpomalí
14:09INFOND investiční fond s proměnným základním kapitálem: Oznámení ohledně delistace investičních akcií
13:48ECB zlepšila výhled růstu v eurozóně a Draghi hýbe eurem. Sledovali jsme ŽIVĚ
13:35Konsorcium v čele s EPH kupuje většinu v druhé největší maďarské elektrárně
13:15Sazby v Británii beze změny, další proměny rétoriky tentokrát nepřišly
11:54Ifo: Německá ekonomika poroste příští rok nejrychleji od 2011
11:37Evropa před ECB ztrácí, Vestas Wind Systems +7 %
11:01Eurodolar přestal růst, když vyprchal efekt Fedu. Jsou tu ale data a přijde ECB  
10:44VIG (-0,19 %) spojí dvě české pojišťovny

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
3:00Čína - Maloobchodní tržby, y/y
3:00Čína - Průmyslová výroba, y/y
9:30DE - PMI v průmyslu
10:00CZ - Běžný účet, mld. Kč
10:00EMU - PMI v průmyslu
10:30UK - Maloobchodní tržby vč. PHM, y/y
13:00UK - Jednání BoE, základní sazba
13:45EMU - Jednání ECB, základní sazba
14:30USA - Maloobchodní tržby, m/m
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.
15:45USA - PMI v průmyslu (Markit)