Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Čína buduje přístavní impérium

Čína buduje přístavní impérium

14.06.2013 14:49
Autor: Václav Trejbal, Patria Online

Přístavu Colombo na Srí Lance trvalo staletí, než dosáhl stávající kapacity. Několik nově nainstalovaných obřích čínských jeřábů a pár větších vlnolamů zvýší přepravní kapacitu o 100 % během dvou let. Až budou rozšíření a modernizace v příštím roce dokončeny, dostane se Colombo do žebříčku 20 největších kontejnerových přístavů. Čína si zde, jen 200 mil od indických břehů, buduje strategicky umístěnou základnu pro obchodní expanzi. Otázkou je, jestli pouze obchodní.

Lidé z doků jsou většinou optimisty a těší se na nové zakázky. Jen několik jich Číňany podezřívá ze skrytých úmyslů. Jestřábové v indické vládě však nepochybují, že jde o spiknutí. Kolombo je pro Indii významný tranzitní bod. Velké lodě zde vyloží kontejnery, které jsou poté dopraveny do polorozpadlých indických přístavů. Zhruba 13 % indické kontejnerové přepravy putuje přes Srí Lanku. Tento podíl by mohl vzrůst na 28 %, pokud by nový terminál jel na plnou kapacitu a věnoval by se významnou měrou překládání kontejnerů směřujících do Indie. Zahraniční obchod druhého nejlidnatějšího státu světa by se tak stal závislým na úzkém hrdle mimo jeho kontrolu.

Obavy Indů podněcují další signály čínsko-srílanského sbližování. Krom častých setkání politiků na nejvyšší úrovni a obligátních levných úvěrů od Pekingu jde o výstavbu silnic, letišť a dalšího přístavu. Čínské válečné lodě jsou v Colombu prakticky doma. Kotvily zde na cestě do Pákistánu i na protipirátskou misi v Adenském zálivu.

V očích Indie je Colombo součástí „šňůry perel“ – sítě přístavů postavených a provozovaných Číňany, které by mohly ohrozit indické zájmy. Dalšími perlami škrtivého náhrdelníku mají být Gwadar a Karáčí (oba v Pákistánu), kontejnerový terminál Chittagong v Bangladéši a další podobná zařízení v Myanmaru.

I kdyby záměry Číňanů této teorii skutečně odpovídaly, udržet si přízněn tak velkého počtu hostitelských zemí bude vyžadovat extrémní diplomatickou obratnost. Navíc se Indové do defenzivy jen tak zatlačit nedají.

Přes Myanmar sice půjde čínský plynovod (čímž dodavatelé obejdou přeplněný Malacký průliv), ale od loňského hospodářského a politického uvolnění v zemi vliv Číny klesl. Titěrné Seychely či Mauritius Číňané zahrnuli úvěry a prezidentskými návštěvami, avšak Indie zde byla schopna úspěšně kontrovat, a navíc obnovila své výsadní postavení na Maledivách.

Čínský zájem se zatím soustředí na obchod, konkrétně na získání opěrných bodů na námořních trasách důležitých pro tranzit zboží směřujícího do a z druhé největší ekonomiky světa. I často zmiňovaná „základna“, která byla před rokem pro čínské lodě otevřena v Port Victoria na Seychelách, je popisována jako zásobovací stanoviště. „Čína nemá v plánu otevírat vojenské základny mimo své teritorium,“ uvedlo k záležitosti čínské ministerstvo zahraničí.

Nárůst aktivity čínských rejdařů a provozovatelů přístavů má svůj původ v měnící se struktuře námořního obchodu. Objem nákladu přepravovaného mezi chudšími zeměmi poroste, stejně jako podíl kontejnerovaných zásilek (v Indii je to zatím 22 %, polovina světového průměru). Provoz v námořních koridorech mezi východní Asií, Evropou a Afrikou zhoustne a budou mu dominovat obří, 500 metrů dlouhé koráby. Přístavy schopné tyto lodě odbavit budou vzkvétat.

Čína je největším světovým exportérem a druhým největším importérem. Má řadu největších kontejnerových přístavů a kontroluje pětinu globální kontejnerové flotily, nejčastěji přes velké státní rejdaře. Měřeno tonáží bylo loni 41 % všech plavidel vyrobeno v čínských loděnicích. Po vzestupu japonských a korejských loďařů se o slovo mocně hlásí nastupující velmoc.

Nezbytným doplňkem rozvoje obchodu je vlastnictví a správa přístavů. Několik čínských konglomerátů v posledních letech nakoupilo podíly v terminálech v Antwerpách, Suezu, Singapuru, řeckého Piraeusu, Nigérii, Srí Lance, Togu, Džibutsku, Francii, Belgii a Tanzánii. Americkým přístavům se Číňané z politických důvodů vyhýbají, vlastní ale malé podíly v docích Seattlu a Los Angeles.

(Zdroje: Xinhua, Economic Times, FT, Reuters)


Váš názor
  •  
    17.06.2013 9:41

    Pireusu? :-)) Mladí už neznají píseň Děti z Pirea, když už se jim deklinace jeví jako zbytečná... Jinak Čína jen navazuje na svou slávu jako námořní velmoci v 15. století. Evropané se vydávali na cesty k novým světům vybaveni mapami, jejichž základem byla práce čínských astronomů a kartografů...
    Kalka.
Aktuální komentáře
30.07.2021
13:03Perly týdne: Připomínka let 2009 – 2010, čínské politické riziko a nové ziskové vrcholy
12:57Eurozóna venku z recese. Ceny energií ale sílí, upozorňuje ekonom Dufek
12:21Analytik k výsledkům Amazonu: Management polekal investory konzervativním výhledem  
12:11Inflace v eurozóně se v červenci se vyšplhala na 2,2 procenta. Hlavně kvůli cenám energií
11:54EU hlásí prudké hospodářské zotavení. Německo se vrátilo k růstu
11:11Solidní sada čísel Erste může dát akciím impuls, říká analytik Michal Křikava  
10:46Evropa se snaží korigovat úvodní ztráty. Závěr týdne kazí Amazon, ustal i růst v Číně  
9:43Petr Dufek: Slabé oživení ekonomiky za druhý kvartál nelze označit jinak než zklamáním
9:17Rozbřesk: Sentiment v eurozóně na maximu, v ČR už klesá
9:16Ekonomika Česka stoupla ve čtvrtletí o 7,8 procenta. Ekonomové čekali víc
8:52Evropské i americké futures v červeném, Erste ale přišla se svěžími čísly za druhý kvartál  
8:44Růst tržeb Amazonu zpomalil, investory zklamal i výhled
8:21Erste ve čtvrtletí prudce zvedla zisk, zlepšuje roční prognózu
5:52Investiční tip Walt Disney: Zpátky za zábavou  
29.07.2021
22:00Indexy v USA na historických maximech  
17:49Automobilky pro elektrobudoucnost a aktuální nadšení trhu
16:49Hilton se ve čtvrtletí vrátil k zisku, vliv delty na zájem o rekreaci nepozoruje. Akcie na rekordu
15:57Co letos ještě čeká ETF? Franklin Templeton přináší tři predikce
15:55Americká ekonomika zrychlila nepatrně, ale při silné soukromé spotřebě
15:09ČNblog: Rostoucí zadlužení státu, provázanost mezi vládním a finančním sektorem a rizika pro finanční stabilitu

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
AbbVie Inc (06/21 Q2, Bef-mkt)
Air France-KLM (06/21 Q2, Bef-mkt)
Babcock International Group PLC
Colgate-Palmolive Co (06/21 Q2, Bef-mkt)
Erste Group Bank AG (06/21 Q2)
EssilorLuxottica SA (06/21 Q2, Bef-mkt)
Exxon Mobil Corp (06/21 Q2)
Chevron Corp (06/21 Q2, Bef-mkt)
IDEXX Laboratories Inc (06/21 Q2, Bef-mkt)
International Consolidated Airlines Group SA (06/21 Q2, Bef-mkt)
Johnson Controls International plc (06/21 Q3, Bef-mkt)
MTU Aero Engines AG (06/21 Q2)
Procter & Gamble Co/The (06/21 Q4)
Raiffeisen Bank International AG (06/21 Q2, Bef-mkt)
Renault SA (06/21 Q2, Bef-mkt)
Siemens Gamesa Renewable Energy SA (06/21 Q3, Bef-mkt)
Siemens Healthineers AG (06/21 Q3)
UniCredit SpA (06/21 Q2, Bef-mkt)
1:50JP - Maloobchodní tržby, m/m
1:50JP - Průmyslová výroba, m/m
7:00BNP Paribas SA (06/21 Q2)
7:30Schneider Electric SE (06/21 Q2)
7:30Umicore SA
8:15Engie SA (06/21 Q2)
9:00CZ - HDP, y/y
10:00DE - HDP, y/y
11:00EMU - CPI, m/m
11:00EMU - HDP, y/y
12:30Caterpillar Inc (06/21 Q2)
12:55VF Corp (06/21 Q1)
14:30USA - Jádrový deflátor PCE, m/m
14:30USA - Výdaje na osobní spotřebu, m/m
16:00USA - Index spotř. důvěry Mich. university