Známý výrobce modré pilulky, Pfizer Inc., právě před desítkami minut uveřejnil výsledky svého hospodaření.
Společnost dosáhla zisku na jednu akcii ve výši 0,54 USD (-4 % yoy; proti 3Q -5 %), při očekávání 0,529 USD. Překvapení je tedy ve výši 2 %.
Za celý rok 2014 Pfizer vykázal zisk 2,26 USD což je ve srovnání s rokem 2013 lepší číslo o 2 %.
Tržby ve 4Q14 dosáhly 13,11 mld. USD (-3 % yoy; proti 3Q + 7 %) a to je lepší číslo než se čekalo o 1,5 %. Wall Street očekával 12,922 mld. USD. V celém roce 2014 Pfizer utržil 49,6 mld. USD což je - 5 % yoy.
Firma ve fiskálním roce 2014 začala uplatňovat novou organizační strukturu, která dělí produktovou řadu a firmu na inovativní produkty a již etablované produkty. Divize inovativních produktů obsahuje globální inovativní farmaceutický segment (GIP) a segment vakcin, onkologie a sekci preparátů bez předpisu (VOC). Část etablovaných produktů sestává pouze z farmaceutického segmentu (GEP).
Pokles tržeb ve 4. čtvrtletí o 440 mil. USD reflektuje lehký růst prodejů (9 mil. USD) a také bohužel negativní dopad měnového kurzu (-449 mil. USD). Růst prodejů hlavně ve vyspělých zemích byl hnán především růstem některých klíčových léčiv jako jsou Lyrica, Prevnar nebo Eliquis na území USA.
Jednotlivé segmenty
Tržby segmentu GEP z operativní činnosti společnosti klesly 7 % hlavně kvůli poklesu tržeb preparátu Lipitor v rozvíjejících se trzích a také startem prodeje od konkurence. Prodeje byly také poznamenány ukončením propagace preparátu Spiritiva v řadě zemí včetně USA. Tyto propady byly částečně kompenzovány pozitivním vývojem v jiných rozvíjejících se trzích a také slušným růstem léku Lyrica v Evropě.
Naopak segment GIP přidal na operativních tržbách 6 % a to díky silnému prodeji Lyrica primárně v USA a Japonsku. Růst podpořily dobře performující nové produkty jako Eliquis a Xeljanz.

Nejsilnější z pohledu tržeb byl segment VOC, který zařadil vyšší rychlostní stupeň ve 4. kvartále. Sekce vakcín rostla o 22 % díky prodeji preparátu Prevnar 13, kdy tento preparát byl doporučován i americkým centrem pro kontrolu nemocí a poradní komisí pro prevenci během třetího čtvrtletí roku 2014. Prodej vylétl vzhůru o 33 % v USA a mimo ně o 11 %.
Sekce léčiv bez předpisu zaznamenala příjemný růst 4 % yoy hlavně díky prodeji preparátu proti pálení žáhy Nexum 24HR, který se začal prodávat na konci května 2014.
Vývoj nových produktů si vyžádal zvýšené R&D výdaje ve výši 2,03 mld. USD ve 4Q14 což představuje růst o 15 % yoy. Tento růst společnost přičítá nákladům hlavně s třetí fází jednotlivých programů preparátů bococizumab, palbociclib, ertugliflozin a některých další nadějných látek.
Výhled na rok 2015
Pfizer Inc. očekává, že v příštím roce dosáhnou jeho tržby někam mezi 44,5 až 46,5 mld. USD (Bloomberg konsensus 47,59 mld. USD; -3,7 % yoy) a zisk na jednu akcii by se měl pohybovat mezi 2 a 2,10 USD (Bloomberg konsensus 2,17 USD; -3,7 % yoy).
Odhad obnáší i očekávané náklady na další vývoj a výzkum - ty by měly během roku 2015 dosáhnout 6,9 až 7,4 mld. USD.
Akcie společnosti na vyhlášené výsledky v pre-marketu reaguje poklesem o 0,91 %.

Zdroj: firemní data, Bloomberg