Petrochemická společnost zaznamenala za první čtvrtletí roku 2015 díky velmi vysokým prodejním objemům, příznivým maržím a nízkých cen ropy, vysokou finanční výkonnost. Říká to Mirosław Kastelik, finanční ředitel a člen představenstva společnosti . Akcionáře však zatím s dividendou počítat nemohou.
Patria Online: Za příčiny příznivého hospodaření za 1Q 2015 lze považovat především relativně příznivé obchodní marže. Co ovlivnilo jejich příznivé dopady na hospodaření firmy?
Za prvé, v prvním čtvrtletí letošního roku zaznamenal velmi vysoké využití svých výrobních kapacit. Dosáhli jsme rekordně vysokého využití etylenové jednotky na úrovni 95 % a úroveň využití rafinérských kapacit na úrovni 84 %, což představuje velmi dobrý výsledek s přihlédnutím k zimní sezónnosti a plánované odstávce kralupské rafinérie. Podařilo se nám vylepšit řadu interních procesů a dosáhnout větší efektivity prodejů, což vyústilo v lepší meziroční úroveň prodaných výrobků v obou segmentech. Vyšší objemy prodeje petrochemických produktů, zejména polyetylenu a polypropylenu, byly podpořeny také velmi příznivými podmínkami na trhu v Evropě, neboť poptávka na trhu polymerů byla velmi vysoká díky příznivé dynamice HDP, omezenými dovozy do Evropy a naopak zvýšenými exporty, slabším kurzem EUR vůči USD a nižší cenou ropy. Rostoucí objemy prodejů v rámci rafinérských produktů byly taženy velmi dobrou poptávkou na trhu, a to jak v České republice, tak na zahraničních trzích. V lednu 2014 ještě nedisponoval výrobní kapacitou odpovídající podílu ve společnosti Česká rafinérská. Celkově pozitivním faktorem je také skutečnost, že šedá zóna v České republice se normalizovala a výrazně poklesla ve srovnání se svým vrcholem v roce 2012 a 2013.
Pokud jde o výši rafinérských a petrochemických marží, naše modelová rafinérská marže meziročně výrazně vzrostla na 5,5 USD / barel, zejména v důsledku nižších cen ropy, které klesly o 50 % ve srovnání s prvním čtvrtletím roku 2014. Z tohoto vývoje jsme těžili také prostřednictvím výrazně nižších nákladů na interně spotřebovanou ropu v rámci energetiky. Modelová petrochemická marže zůstala na velmi solidní úrovni 611 EUR / tunu což potvrzuje, že petrochemická výroba má z evropského kontextu své opodstatnění.
Kombinace solidních marží a velmi vysokých prodejních objemů, podpořených spolehlivou výrobou bez omezení, mělo za následek velmi vysokou finanční výkonnost v prvním čtvrtletí, kdy náš klíčový ukazatel rentability EBITDA LIFO dosáhl hodnoty více než tři miliardy Kč.
Patria Online: Jsou příznivé marže z dlouhodobého časového hlediska udržitelné?
Naše marže jsou určovány západoevropskými cenami rafinérských a petrochemických produktů a cenou ropy Brent. Proto naše cenová politika v rámci rafinérského a petrochemického podnikání nemůže významně ovlivnit hladinu marží.
Pokud jde o první polovinu letošního roku, mohu říci, že rafinérské marže zůstávají na velmi dobré úrovni. Je však třeba si uvědomit, že v dlouhodobém horizontu tato situace vypadá jako neudržitelná. Náš obor je pod silným tlakem zámořských dovozů z USA, Středního východu a Ruska a nadměrnou rafinérskou kapacitou v Evropě. To je důvod, proč očekáváme, že dříve nebo později se rafinérské marže normalizují na nižší úrovni. Proto věnujeme velké úsilí, abychom se připravili na různé budoucí scénáře. Realizujeme desítky projektů na zlepšení provozní dokonalost a efektivity výroby s cílem minimalizovat potenciální negativní dopady zhoršujícího se vnějšího prostředí. Chceme do budoucna udržet velmi dobré finanční výsledky a pokračovat ve vytváření hodnot pro všechny naše akcionáře.
Patria Online: vykazuje za poslední 3 až 4 kvartály dobré výsledky hospodaření, odrazí se to nějak v dividendové politice?
nemá žádnou formální oficiálně stanovenou dividendovou politiku. V naší strategii 2013-2017 jsme uvedli, že pokud na konci časového horizontu strategie budeme v čisté peněžní pozici (nebo záporném čistém dluhu), budeme o vyplácení dividend uvažovat. Každopádně distribuce nekonsolidovaných zisků je v rukou našich akcionářů v rámci valné hromady.
A podle nedávného rozhodnutí řádné valné hromady z 2. června bude nekonsolidovaný zisk společnosti za rok 2014 ve výši 327 840 000 Kč převeden na účet nerozděleného zisku minulých let. Akcionáři schválili návrh představenstva nevyplácet dividendu, a to z následujících důvodů: Makroekonomické prostředí v rafinérském a petrochemickém podnikání bude nadále velmi volatilní a nepředvídatelné, realizace strategie skupiny vychází z výrazných kapitálových výdajů, zaměřených na růst, což vyžaduje zajištěné finanční pozice. V neposlední řadě pak nedávno získal podíl v České rafinérské od ENI International BV, což vyvolává nárůst potřeb pracovního kapitálu.
Patria Online: Jak plánujete naložit s kapacitou rafinérií, která se zvýšila díky odkupu podílu od ENI v České rafinérské?
S ohledem na optimalizaci rafinérských aktiv jsme se rozhodli využít možnosti zvýšit akcionářský podíl v České rafinérské. K 30. dubnu 2015 se stal jediným vlastníkem této společnosti a od té doby má neomezené právo k provádění optimalizace ve výrobě tak, aby byla co nejrelevantnější pro cíle celé firmy.
Patria Online: Na jaké trhy plánujete produkci z vyšší kapacity rafinérií umístit, bude to mít nějaký dopad do hospodaření?
Současné vynikající makroprostředí, tedy velmi vysoké rafinérské marže, chceme využít prostřednictvím maximálního výrobního výkonu, který je v současné době až 8,7 milionu tun ropy ročně. Rádi bychom prodali co nejvíce paliv, abychom maximalizovali marže. Pokud nebudeme schopni prodat některé objemy v České republice, budeme používat naše standardní cesty vývozu do zahraničí.
Patria Online: S jakými investicemi do budoucna počítá a dodrží svou strategii rozvoje, kterou má umístěnu i na oficiálních webových stránkách?
Strategie skupiny zveřejněná v červnu 2013 shrnuje klíčové body, které představenstvo společnosti vnímá jako nejpřínosnější pro rozvoj firmy. Věříme, že hlavní směry strategie zůstávají platné i dnes.
Daří se nám v oblastech jako výroba nebo prodeje, zvyšujeme produkci v segmentu downstream a v souvislosti s tím posilujeme na maloobchodním trhu. Od konce roku 2012 až do konce roku 2014 podíl Benziny na retailovém trhu vzrostl o 1,5 procentního bodu, a to až na 15,1 %. Hledáme další možnosti organického i neorganického růstu tohoto podílu. Plníme také priority strategie v oblasti petrochemie. Realizujeme projekt zprůchodnění polypropylenu. V projektu nové polyetylenové jednotky jsme blízko dokončení finančních předpokladů pro realizaci projektu.
Patria Online: Budete aktivněji rozvíjet plány na propojení polských a českých aktiv vlastníka firmy, , nejen v rafinérském segmentu, ale i retailovém segmentu, dojde např. ke koncentraci značek skupiny?
Spolupráce s majoritním vlastníkem společností probíhá v řadě oblastí. Jedním z pilířů naší střednědobé strategie je zlepšení v oblasti provozní dokonalosti. V loňském roce nám projekty v této oblasti přinesly jednu miliardu korun k provoznímu zisku. Nejde přitom jen o úspory, ale o projekty s cílem vylepšit prodeje nebo zkvalitnit řízení výroby. V této oblasti velmi těžíme ze zkušeností našeho akcionáře . V letošním roce bychom chtěli provozní dokonalostí vylepšit výsledky společnosti o další miliardu.
V rámci rafinérského businessu jsme zase například využili silnější pozice při jednání o dlouhodobých kontraktech na dodávky ropy. Spolupráce funguje i v odbytu. disponuje relativně velkou sítí čerpacích stanic v sousedním Německu, do sítě Star dodávají paliva již tři roky i naše rafinérie.
Co se týká retailových aktivit, synergie probíhají zejména na poli sdílení značek a úspěšných konceptů. Máme například jednotnou řadu prémiových paliv s označením VERVA, která patří k nejlepším na českém i polském trhu. Aktuálně pak společnost Benzina dále rozšiřuje v tuzemsku koncept rychlého občerstvení STOP CAFE. Do konce roku 2016 bychom chtěli počet čerpacích stanic se STOP CAFE rozšířit ze současných 100 na 189.
Patria Online: Jak budete reagovat na zostřující se konkurenční boj na českém území? (např. v souvislosti s aktivitami maďarské společnosti MOL)?
Naše společnost nechce jen udržet stávající pozici, ale plánuje zvýšit svůj podíl na trhu v oblasti maloobchodu. Tak jak jsme deklarovali v rámci strategie z roku 2013, sledujeme situaci na trhu a reagujeme na ni. Zvažujeme využít organických příležitostí i nákup externích čerpacích stanic.