, americká banka s největší tržní kapitalizací na světě (251 mld. USD), jejímž největším akcionářem je Buffettův holding , je ve velkých problémech. Federální regulátoři totiž přišli na to, že zaměstnanci banky svým nic netušícím klientům od roku 2011 otevírali účty a zařizovali jim kreditní karty, aby mohli pro banku více vydělat na poplatcích a získat štědré bonusy.
Na to, o jak velký a systematický podvod se jednalo, ukazuje už počet zaměstnanců, kteří byli za své jednání z banky v posledních několika letech propuštěni: 5 300, což jsou v podstatě 2 % ze stavu zaměstnanců, který banka měla v roce 2015. Společnými silami se jim podařilo otevřít přes 1,5 miliónu falešných bankovních účtů a požádat jménem svých klientů o půl miliónu kreditních karet.
Bankéři nevyžádaným kartám osobně přidělovali PIN kódy (zpravidla 0000) a klientům dokonce vymýšleli fiktivní emailové adresy (např. 12342@wellsfargo.com), takže ti se o nově „objednaných“ službách nemohli dozvědět a zároveň nadřízení bankéřů podle domény emailů poznali, že se jedná o žádosti „přihrané zevnitř“ a zakládání účtů tak bez otázek posvěcovali.
Podvod přitom moc peněz nevydělal – poplatky za falešné účty bance vynesly pouhých 400 000 USD, i když mnohým bankéřům pravděpodobně počty „prodaných“ účtů a karet pomohly splnit prodejní cíle.
Banka souhlasila s tím, že zaplatí regulátorům z CFPB (Consumer Financial Protection Bureau) rekordní pokutu v historii tohoto úřadu ve výši 185 miliónů dolarů a vrátí okradeným klientům „poplatky“ za služby a účty, které nevyžádali.
Akcie krátce po začátku obchodování nepatrně ztrácely okolo 0,34 % na hodnotu 49,73 USD za kus. Že zažijí ztrátový den naznačovaly ještě před otevřením burzy pre-markets, které na kauzu reagovaly první.

Zdroj: Google Finance