Japonský pivovar Asahi Group Holdings se dohodl na převzetí Plzeňského Prazdroje a dalších východoevropských značek, které dohromady za 7,3 miliardy eur koupí od společnosti SABMiller. Nákup východoevropských značek je pro největší japonský pivovar největší akvizicí v jeho dosavadní historii, informovala agentura Reuters.
Prodej aktivit SABMilleru v České republice, Polsku, Maďarsku, Rumunsku a na Slovensku je součástí podmínek pro převzetí podniku ze strany amerického pivovaru Anheuser-Busch InBev, které bylo dokončeno v říjnu. Kromě Plzeňského Prazdroje zahrnují prodávaná aktiva polské značky Tyskie a Lech, slovenský Topvar, maďarský Dreher a rumunský Ursus.
Společnost Asahi se již dříve dohodla na převzetí některých značek SABMilleru, jako je Peroni a Grolsch. Celkem za ně zaplatí 2,55 miliardy eur. Prodej těchto značek byl rovněž podmínkou pro převzetí SABMilleru.
Plzeňský Prazdroj je největší pivovarnickou skupinou v České republice. Jeho hrubý zisk v uplynulém finančním roce, který skončil v březnu, vzrostl o pět procent na 3,7 miliardy korun. Tržby se zvýšily o 3,3 procenta na 14,4 miliardy korun. Ke konci letošního března měl podle údajů Asahi téměř 2 000 zaměstnanců.
AB InBev se na převzetí SABMilleru dohodl loni a transakci v hodnotě 79 miliard liber dokončil v říjnu. Upevnil si tak pozici největšího světového výrobce piva. Nová společnost má pod kontrolou zhruba 27 procent světového trhu s pivem.
Server IHNED.cz v pondělí s odvoláním na zdroj Hospodářských novin blízký transakci informoval, že společnost Asahi předložila nejvyšší nabídku na východoevropské značky SABMilleru. Server Lidovky.cz pak s odvoláním na zdroj Lidových novin blízký jednání uvedl, že ze hry o tyto značky vypadly investiční skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera i skupina J&T vedená Patrikem Tkáčem.
Asahi očekává, že obchod bude dokončen v prvním pololetí 2017. Zmíněná aktiva SABMileru by transakce ohodnotila na zhruba 15-ti násobek jejich úhrnného hrubého provozního zisku EBITDA za finanční rok do konce března 2016, což je podstatně více, než se očekávalo, napsala agentura Bloomberg.
Pro Asahi i další japonské pivovary nejsou zahraniční akvizice neobvyklou volbou. Japonští pivovarníci se snaží snížit svoji závislost na stagnujícím domácím trhu s pivem, na který doléhá demografický vývoj v podobě stárnutí tamní populace. Koupí značek od SABmilleru Asahi získává zavedené prémiové značky, na které by podle některých analytiků Asahi mohl nalákat mladší japonské příznivce piva. Samotný Asahi si od evropských aktivit slibuje, že pro něj budou motorem růstu ve snaze stát se globálním hráčem.
Akcie Asahi dnes v závěru tokijského obchodování klesly o 4,6 procenta. Vývoj titulu za poslední rok zachycuje následující graf.

Stárnutí japonské populace a pomalý hospodářský růst třetí největší ekonomiky světa trápí i jiné japonské firmy, které se porozhlížejí v zahraničí. Na příklad japonská obchodní společnost Sumitomo se nedávno dohodla na převzetí irského dodavatele banánů Fyffes za 751 milionů eur. Japonský potravinářský gigant Ajinomoto se dohodl na koupi podílu ve společnosti Promasidor, která dodává potravinářské produkty do asi 30 zemí Afriky.
Zdroj: ČTK, BBG, Asahi