Francouzská automobilka PSA Group se po relativně zdárném zotavení cítí být natolik v kondici, že si troufá i na takové výzvy, jakou by bylo očekávané převzetí evropských automobilových značek od amerického . Dnešní celoroční výsledky ukázaly, že výrobce aut , Citroën a DS loni téměř zdvojnásobil čistý zisk na 1,73 miliardy EUR, zejména díky prodeji modelů s vyšší výbavou a za pomoci nižších nákladů.
Skupina, kterou před třemi lety zachraňoval francouzský stát a Číňané, zároveň zvýšila provozní marži v automotive na rekordních 6 procent z 5 procent v předchozím roce a generovala čistý tok hotovosti ve výši 2,7 miliardy EUR. Toto jsou zdroje, se kterými „jsme připraveni chopit se příležitostí“, uvedl podle Bloombergu finanční ředitel automobilové skupiny Jean-Baptiste de Chatillon.
PSA tento měsíc oznámila, že uvažuje o převzetí Opelu, evropské dceřinky kolosu , i její britské sesterské značky Vauxhall (Psali jsme ZDE). Evropské aktivity amerického koncernu mají hodnotu odhadem zhruba 2 miliardy EUR. Kdyby je PSA koupila, posunulo by ji to na druhé místo na evropském automobilovém trhu za německý , zatímco americký obr by se tím v podstatě s Evropou rozloučil.
PSA loni zvýšila odbyt o šest procent na 3,15 milionu vozů a vykázala nejsilnější růst prodeje od roku 2010. V Evropě ale dodala méně aut než před rokem, mimo jiné i proto, že se soustředila na lukrativnější značky. Na masovém trhu s osobními auty je ale objem vším. Dodávky Opelu činí zhruba 1,2 milionu aut ročně a jejich získání by pro francouzskou skupinu znamenalo možnost rozředit náklady na vývoj autonomních aut a ekologičtějších motorů, podotýká Bloomberg.
Odkoupení Opelu a Vauxhallu zatím není jisté. Podle zdrojů je klíčovou otázkou především důchodový program pro bývalé zaměstnance obou značek, ve kterém podle dat Bloombergu zeje díra zhruba 9 miliardy dolarů. Dalším úskalím případné transakce by mohl být i strach z propouštění.
PSA dnes zároveň zvýšila střednědobý cíl provozní marže pro období 2016-2018 na v průměru 4,5 procenta, přičemž do roku 2021 má toto číslo dosáhnout 6 procent. Také oznámila, že poprvé po šesti letech vyplatí akcionářům dividendu. Roční dividenda na akcii by měla činit 0,48 EUR.
Investory ale sdělení příliš nepřesvědčilo. Titul dopoledne na pařížské burze prohluboval ztráty a naposledy odepisoval 3 procenta. Od začátku roku je zatím v zisku 17 procent. Vývoj titulu za posledních 5 let ukazuje následující graf, horní část srovnání výkonnost s s předním francouzským akciovým indexem CAC 40.

Zdroje: PSA, ČTK, BBG