Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Bude Renault-gate?

Bude Renault-gate?

15.03.2017 18:04
Autor: Jana Knechtlová, Patria Finance

Emisní skandál Volkswagenu se tak tak podařilo utlumit, a už by se mohl rozhořet jiný. Francouzské úřady podezírají automobilku Renault, že svým zákazníkům poskytovala nepravdivé informace o emisích jejích dieselových aut. Na základě důvěrné úřední zprávy to tvrdí deník Libération. Druhou největší evropskou automobilku by hrozící skandál mohl vyjít draho: případná pokuta by mohla dosahovat 10 procent ročního obratu, tedy zhruba 3,5 miliardy eur. Firma podezření odmítá: její auta prý emisní regule neporušují.

„Renault SAS klamal zákazníky o uskutečněných kontrolách, a především o předepsané kontrole homologace týkající se emisí znečišťujících látek,“ stojí podle francouzského listu v bezmála 40stránkové zprávě úřadu pro předcházení podvodům DGCCRF, která spadá pod ministerstvo hospodářství. Cílem strategie, kterou prý Renault využíval, bylo falšovat výsledky emisních zkoušek.

Počet vozidel, kterých by se problémy mohly týkat, přitom není zanedbatelný. Díky sporným homologacím mohlo být prodáno téměř 900 000 vozidel, za které firma utržila téměř 17 miliard eur, vyplývá z propočtů úřadu. Citovaná zpráva, které předcházelo několikatýdenní vyšetřování, je z loňského listopadu. V prosinci přistála na stole pařížské prokuratury, která v lednu zahájila předběžné vyšetřování.

Automobilka podezření odmítá. Tvrdí, že žádná z jejích služeb neporušila domácí ani evropské regule týkající se homologací vozidel. V autech se žádný „podvodný software ovlivňující antiemisní systémy“ nenachází, uvedla firma. Vyšetřujícím soudcům to chce nyní dokázat. Pravdivost a úplnost informací v „nevyváženém“ článku Libération vzhledem k pokračujícímu vyšetřování potvrdit nemůže.

Třešničkou na dortu je to, že Renault na rozdíl od jiných velkých automobilek nezavedl systém, podle kterého je možné přenášet pravomoci na generální ředitele, píše také Libération. To znamená, že pokud by se hledání viníků opravdu rozběhlo, stojí v první linii CEO automobilové skupiny Carlos Ghosn.

Akcie Renault dnes v Paříži klesaly až o více než 3 procenta, čímž prohloubily pokles od začátku roku na 2,3 procenta. Skupina Groupe Renault loni zaznamenala rekord v počtu registrací (celosvětově 3,18 milionu vozidel, +13,3 %) a rekordní provozní zisk i příjmy. Vývoj titulu za poslední dva roky ukazuje spodní z následujících dvou grafů, v horním je srovnání s akciemi německého Volkswagenu v obchodním systému Xetra. 

ren

Je otázkou, zda nejnovější spekulace nevyvolávají určité déjá entendu, iluzi již slyšeného, s hořkou emisní kauzou, kterou letos třetím rokem řeší Volkswagen. Emisní aféra byla v jeho případě rozsáhlejší. Největší evropská automobilka už předloni v září přiznala, že po celém světě do zhruba 11 milionů naftových aut instalovala software, který umožňuje manipulovat s testy emisí. Ve Spojených státech za to musí platit mnohamiliardové pokuty a odškodné, nemluvě o dani, kterou si aféra vybrala na ceně akcií (viz výše patrný zářez v červeném grafu na konci třetího kvartálu 2015). Luxusní divize Audi nasazení nelegálního softwaru přiznala v listopadu 2015. 

Dnes němečtí vyšetřovatelé prohledali kanceláře a další prostory Audi v bavorském Ingolstadtu a v osmi dalších místech. Pro divizi to byla první razie od vypuknutí skandálu. Mnichovská prokuratura oznámila, že její vyšetřování souvisí s prodejem zhruba 80 000 vozů Audi s naftovým motorem v USA v letech 2009 až 2015. Existuje podezření, že auta byla vybavena softwarem, který umožňoval falšování emisních testů. Automobilka prý s mnichovskou prokuraturou spolupracuje.

Zdroje: Libération, Renault Group, BBG, ČTK

 

Čtěte více:

Emisní skandál Fiatu nemusí být jedno a totéž s VW. A co Renault?
13.01.2017 14:32
Automobilka Fiat Chrysler Automobiles (FCA) se v Evropě trochu otřepal...
Když odchází manažerská legenda
04.03.2017 12:12
Může šestá největší automobilka na světě přežít, když v jejím čele už...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
11.09.2025
17:25Britská „krize“
15:52ČNB nechala sazbu rezervy na ochranu úvěrového trhu beze změny na 1,25 pct
15:48Dominik Rusinko: Úrokové sazby ECB beze změny, laťka pro jejich snížení je vysoko
15:05Americká inflace narostla, ale obavy nezvedá
14:26ECB ponechala depozitní sazbu na dvou procentech
13:43Alibaba spouští třímiliardovou emisi dluhopisů na podporu AI a cloudových služeb
12:08Kubíček z ČNB: Další krok ČNB může být zvýšení sazeb, zatím to ale není na obzoru
11:18Agentura IEA zvýšila prognózu těžby ropy i výhled růstu poptávky
11:02Soud EU zrušil povolení státní podpory stavby maďarské elektrárny Paks II
10:44Mírný růst inflace trhy neohrozí, ECB dnes sazby nezmění  
8:53Trhy by měly otevírat mírně do plusu. Wall Street vedl vzhůru Oracle, zdrojem neklidu ruské drony v Polsku i útok Izraele v Kataru. ECB rozhodne o sazbách, ČNB o rezervě  
8:44Rozbřesk: Úrokové sazby v eurozóně se dnes měnit nebudou
8:17Financial Times: Společnost GTCR kupuje výrobce léků Zentiva za 4,1 miliardy eur
6:08Stratégové revidují své prognózy. S&P 500 může ještě letos dosáhnout 7 000 bodů  
10.09.2025
22:02Nižší inflace PPI a snová čísla Oracle poslaly S&P 500 i Nasdaq na nová maxima  
17:46Jedna dobrá, jedna špatná zpráva…
17:17Doosan Škoda Power dodá do Temelína nové generátory za několik miliard korun
16:52Larry Ellison sesadil Elona Muska. Je nejbohatším člověkem na světě
16:20Evropská odpověď na SpaceX: Airbus, Thales a Leonardo připravují společný podnik
15:40Nebius chce dál expandovat, a tak si jde k investorům pro tři miliardy dolarů

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
14:15EMU - Jednání ECB, depozitní sazba
14:30USA - CPI, y/y
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.