Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Výrobci aut, bojte se! Dodavatelé autodílů přebírají otěže segmentu

Výrobci aut, bojte se! Dodavatelé autodílů přebírají otěže segmentu

29.08.2017 14:16
Autor: Pavel Daniel

Elektromobilita, samořiditelná auta a nákladní vozy, bateriové pohony. O tom všem se intenzivně mluví v souvislosti s trendy automobilového průmyslu. Jenže je tu ještě jeden trend, který se autosegmentu významně dotýká: Dlouhodobý nárůst a síla postavení dodavatelů autodílů a jejich podíl na jednotlivých vozech automobilových značek.

Z veřejných zdrojů je dostupná informace, že jednotlivé automobilky si ještě v 80. letech byly schopné z poloviny dělat svá auta samy, dnes si ale samy vyrábějí pouhých 20 % všech dílů, ze kterých je vůz poskládaný. Tedy: 80 % dílů aut si musejí auto značky nechat vyvíjet a vyrobit někde jinde, a to u svých dodavatelů. Můžou si za to vlastně automobilky samy, neboť zlom přišel na přelomu krizových let 2007 a 2008, kdy se výrobci aut snažili kvůli krizi maximálně snížit náklady. Znamená to tedy, že každý, kdo si bude chtít sám postavit nějaká auta, bude mít šanci?

Studie poradenské společnosti PriceWaterhouseCoopers říká, že globální automobilový průmysl je mnohem náročnější odvětví, než si řada z nás vůbec uvědomuje. Celosvětový prodej aut dosáhl v roce 2016 rekordních 88 milionů vozů, což představuje meziroční nárůst o 4,8 procenta. PwC uvedla, že zisky dodavatelů autodílů a výrobců aut dosáhly 10letých maxim. Půjde to ale i tak dál? Jiná poradenská společnost – McKinsey totiž uvedla, že pokud budou chtít automobilky, především ty globální, udržet svou ziskovost, budou muset pokračovat v restrukturalizačních aktivitách.

A to mimo jiné otevírá dveře dalšímu posílení postavení dodavatelů autodílů. Nehledě na to, že viditelně sílící čínská konkurence bude stále více ohrožovat postavení zavedených značek. Nemluvě o další možné vlně konsolidace firem a sérii přebírání společností silnějšími hráči na trhu. Poradenské společnosti proto mají jasno v tom, jaké firmy v automobilovém průmyslu přežijí.

Úspěch ve stále silnějším konkurenčním segmentu bude vyžadovat nízkonákladový obchodní model, který čerpá z omezeného počtu nabízených modelů, montovaných navíc na jedné platformě. Auto značky budou muset také ještě více zapracovat i přes trend moderních technologií na patřičném odlišení se od konkurence a vnímání vlastní značky zákazníky, včetně zdůrazňování vlastních výhod. A stejně jako vpadli do tradičního průmyslového oboru dodavatelé autodílů, budou se muset automobilky naučit prodávat svá auta i v 21. století. Stále je totiž problém s informacemi.

Zatímco ještě před několika lety musel běžný zákazník přijít do showroomu několikrát, aby našel to, co potřebuje, dnes chce celý nákup uskutečnit během jedné návštěvy (a je na to patřičně informačně vybaven). Cestou vpřed jsou proto velmi detailně personalizované možnosti nákupu online na základě přání zákazníka a rychlé vyřízení jeho zakázky. A tady se podle McKinsey vracíme zpátky na začátek. Rychlost a ochota reakce dodavatelů autodílů bude v souboji o zákazníka znovu i ve 21. století nejdůležitější. Vítejte v digitálním světě!

 
 
 
 
 

Čtěte více:

Auta sbírají data o lidech. Kam až to zajde?
09.08.2017 15:23
Na přelomu července a srpna vyšlo v USA několik zajímavých článků, týk...
Summary: Fiat Chrysler odmítl nabídku na převzetí, výrobci polovodičů mají žně
14.08.2017 17:57
USA: Fiat Chrysler (DIP) Akciím americko-evropské automobilky dnes p...
Největší palírna peněz na světě
17.08.2017 18:40
Automobilky to nemají jednoduché. V jejich odvětví panuje ostrá konkur...
Jak rychleji nahradit lidi stroji? Zvyšujme minimální mzdu
17.08.2017 13:02
Nový výzkum ukazuje, že zvyšování minimální mzdy může poslat některé ...
Převrat v automobilovém průmyslu? Hyundai chystá elektro auto s dojezdem 500 km
18.08.2017 10:48
Jihokorejská automobilka Hyundai Motor Co. to označila za zprávu, kter...
Jak realistické jsou plány zakázat auta na benzin a naftu?
21.08.2017 9:50
Zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040...
Dva útoky Fordu: šrotovné v Británii a elektroauta v Číně
22.08.2017 16:13
Americká automobilka Ford v Británii nabídne prémii 2000 liber, v přep...
Budoucnost pohonů aut? Ne zákazům dieselů, ale rozvoj syntetického paliva
23.08.2017 15:25
Dieselové motory jsou v posledních měsících roku 2017 dost v nemilosti...
Renault-Nissan bude v Číně vyrábět elektromobily
29.08.2017 13:45
Francouzsko-japonská automobilová aliance Renault-Nissan bude v Číně v...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
07.05.2025
6:29Vláda (ne)hospodařící jako rodina a americké snahy o snížení obchodních deficitů
06.05.2025
22:04Býci ztrácejí půdu: Trumpovy tarify dusí rally na amerických trzích  
17:08Traders Talk: Rekordní akvizice Erste, zvláštní pohyby na ČEZ a akciová inspirace v USA
17:06Pokračování americké výjimečnosti?
17:02Británie a Indie uzavřely rozsáhlou dohodu o volném obchodu
16:52Negativní směr akcií se přenáší zpět na Wall Street  
16:31Šok v Německu: Merz se napoprvé nestal kancléřem, parlament to napravil ještě dnes
16:09Palantir Technologies (Investiční tipy): Lídra indexu S&P 500 doběhla realita (-13 %)  
14:59Pokud jednání s USA selžou, EU zavede cla za 100 miliard eur
14:29Kdo je Buffettův nástupce? Nenápadný Kanaďan je součástí Berkshire již 25 let
13:12FLASH: Merz utrpěl šokující porážku. Nezískal potřebné množství hlasů ke zvolení kancléřem
12:27Podpis nových Dukovan musí čekat. EDF i KHNP chystají právní kroky
11:25Damodaran: Investoři dopad cel na Apple přeceňují a nedoceňují jeho schopnost adaptovat se
11:21Čínské firmy obcházejí americká cla manipulací s fakturami, upozornil FT
11:04Výsledky FIXED: Obrat loni narostl, ale na ambiciózní půlmiliardový cíl nedosáhl
10:53Kam dál po strmém růstu? Akcie v Evropě míří dolů, americké futures také  
10:50Šindel: Dubnová inflace výrazně zpomalila, ovšem při stále silném růstu jádrové inflace
10:27Soudní pře kolem jaderného tendru: Nabídka KHNP je ve všech parametrech výhodnější, ať EDF zveřejní svou
9:19Rozbřesk: Fed půjde od zápasu k zápasu, aneb tvrdá americká data nejsou tak zlá
8:54Merz přichází na německou scénu, Fordu klesne zisk kvůli clům, americký berňák nestíhá a futures jsou smíšené  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
PL - Jednání NBP, základní sazba
8:00DE - Průmyslové objednávky, m/m
9:00CZ - Obchodní bilance - nár. pojetí, mld. Kč
9:00CZ - Průmyslová výroba, y/y
11:00EMU - Maloobchodní tržby, m/m
14:30CZ - Měnové jednání ČNB, zákl. sazba
20:00USA - Jednání Fedu, základní sazba