Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Elektromobilita a obnovitelné zdroje povedou k prudkému růstu poptávky po bateriích. Vyvolá to lithiovou a kobaltovou horečku?

Elektromobilita a obnovitelné zdroje povedou k prudkému růstu poptávky po bateriích. Vyvolá to lithiovou a kobaltovou horečku?

01.10.2017 8:33
Autor: Redakce, Patria.cz

Čína se nedávno přidala k Velké Británii, Francii, Indii a Norsku tím, že ohlásila plán na nahrazování automobilů se spalovacími motory automobily elektrickými. K tomu přidejme rychlý nárůst využívání solární energie a dalších obnovitelných zdrojů. Podle nové studie World Economic Forum, jejímž autorem je Ramesh Shunmugasundaram a jeho tým, je proto zřejmé, že technologie výroby baterií se stává klíčovým faktorem pro další rozvoj těchto oblastí. Očekává se tak, že výroba lithium-iontových baterií (Li-Ion baterie) se během několika let zvedne ze současných 30 GWh ročně na 200 GWh.

Tento typ akumulátorů je výjimečný tím, že jeho technologii lze využít v široké škále zařízení od mobilních telefonů, přes zdravotnické přístroje, počítače, drony až po elektromobily. Naše obliba různých elektronických hraček vedla k tomu, že se při jejich výrobě začaly projevovat úspory z rozsahu a výrobní náklady postupně klesly asi ze 400 dolarů za kWh na 150 dolarů za kWh.

Dostáváme se ovšem k otázce, zda svět disponuje dostatkem přírodních zdrojů, kterých je třeba při výrobě baterií. Očekává se, že poptávka po lithiu se do roku 2025 zdvojnásobí a existují pochyby o tom, že její další růst půjde uspokojit. Méně se pak hovoří o kobaltu i přesto, že celé odvětví výroby baterií na něm závisí. Jeden akumulátor v mobilním telefonu obsahuje asi 1 gram lithia a 8 gramů kobaltu. Ten se tam nenachází ve své základní formě, ale jeho přítomnost je klíčová proto, aby baterie dobře fungovala.

Výroba baterií dnes využívá asi 40 % těženého kobaltu. Elektrická auta ho ale budou potřebovat mnohem více než mobilní telefony. Typický elektromobil bude mít baterie přibližně s 10 kilogramy kobaltu, což je asi tisíckrát více než u akumulátorů v mobilních telefonech. Dá se tedy očekávat, že rozvoj elektromobility a využívání obnovitelných zdrojů energie povedou k prudkému růstu poptávky po kobaltu.

Většina kobaltu nyní pochází z dolů v Zambii a Demokratické republiky Kongo, kde se hovoří o tom, že při jeho těžbě je využíváno dětské práce. Pokud by bylo možné nahradit kobalt v bateriích nějakým jiným prvkem, už by se tak stalo, protože jeho cena se ve srovnání s niklem a dalšími kovy nachází velmi vysoko. Kobalt je klíčový zejména proto, že umožňuje mnohatisícové nabíjení baterie při zachování její kapacity. Objevuje se sice nový trend, kdy je kobalt v bateriích jen částečně nahrazen jinými prvky. I tak je ale zřejmé, že pokud hovoříme o udržitelnosti ve výrobě a využívání baterií se současnou dominantní technologií, musíme hovořit zejména o recyklaci.

Ve Spojených státech se recykluje 99 % olověných akumulátorů, u lithiových baterií je ale recyklace složitější. Mají totiž mnohem více podob a často obsahují široké spektrum prvků a sloučenin, které ani nejsou uvedeny na jejich obalu. Někde se tak využívá tavení celých článků a následná extrakce jednotlivých prvků ze vzniklého materiálu. Každopádně je ovšem zřejmé, že spotřebitel si je stále více vědom potřeby recyklace a vlády ji také pravděpodobně budou stále více vyžadovat. To by mohlo omezit růst poptávky po těženém kobaltu. Recyklaci by navíc mohlo podpořit i rostoucí množství velkých automobilových baterií, které budou více standardizované a jejichž vracení může být lépe organizováno a kontrolováno.

V následujících deseti letech také pravděpodobně dojde k velkému rozvoji v těžbě kobaltu. Dnešní doly těží jen zlomek jeho zásob, většina z nich se ovšem nachází na dně oceánů. Z tohoto důvodu se rozvíjejí technologie těžby v hloubkách kolem 4 km a očekává se, že průzkumy začnou kolem roku 2025. Pokud by k rozvoji tohoto typu těžby skutečně došlo, polevily by obavy z nedostatku tohoto prvku, ale také tlak na inovace v oblasti recyklování a vyšší efektivity ve využívání tohoto přírodního zdroje.

(Zdroj: World Economic Forum)

 
 

Čtěte více:

Lekce o sebenaplňujících se proroctvích z Číny
28.08.2017 7:21
Víra v náboženství nebo skony k ezoterice často ovlivňují způsob, jaký...
Renault-Nissan bude v Číně vyrábět elektromobily
29.08.2017 13:45
Francouzsko-japonská automobilová aliance Renault-Nissan bude v Číně v...
Čína zakázala vydávání nových kryptoměn
04.09.2017 10:57
Čína zakázala jednotlivcům a organizacím získávat finance prostřednict...
Čína si ve skutečnosti vede velmi dobře
06.09.2017 6:48
Čína se pokouší o přechod na nový ekonomický model a navzdory mnoha sk...
Rachman: Války rozpoutávají tragické omyly. Dochází k dalšímu z nich nyní?
11.09.2017 7:07
Velkým válkám minulého století většinou předcházel nějaký tragický omy...
Šéf Total: EU nesmí nechat čínské firmy ovládnout strategické sektory v Evropě
08.09.2017 16:29
Státy Evropské unie by měly společně bránit čínským firmám podporovaný...
Týdenní výhled: Americká inflace, britské sazby...a nové iPhony
11.09.2017 11:45
Česká inflace na úvod týdne nijak zvlášť nepřekvapila a spekulace o b...
Čína se masívně uzavírá bitcoinu a jeho cena propadá
15.09.2017 17:17
OkCoin a Huobi, dvě z největších čínských bitcoinových platforem, ruší...
Rodí se evropská ocelářská dvojka
20.09.2017 10:58
Německé ocelárny ThyssenKrupp a indická Tata Steel uzavřely předběžnou...

Váš názor
  •  
    02.10.2017 8:46

    Největší problém i hrozbou "zavádění" elektromobility je, že se do toho začínají montovat státy prostřednictvím úředníků a lobbistických skupin. Proč to nenechat na trhu, který ukáže tu nejvýhodnější cestu. Myslím, že cesta prosazení aut se spalovacími motory na začátku 20. století to ukazuje.
    rogisoft
  •  
    01.10.2017 12:27

    Je to smesne resi se samoridici auta tesi se elektromobilata neresi se zaklad ktery tento clanek velmi trefne pojmenoval - nabijeni baterii z ceho a kde , vyroba baterii z ceho a kde , ekologicka likvidace ci recyklace baterii - body ktere nejsou nebyli a zatim nebou zodpovezeny a bez nich je rozvoj eletroaut jen pouhym snem a vystrelkem a nejspise slepou vetvi ve vyvoji jediny smyslupny vyvoj budou palivove clanky na vodik o tom se zatim moc nemluvi :-)) naivni predstava 1 milionu elektrovozu nabijenych kabelem na sidlisti ze zdroje Temelin realtor c3 a c4 je utopie ...
    martík
    •  
      01.10.2017 19:13

      Myslim si, že jak jsou nevyřešené otázky ohledně elektromobilů, tak stejně tak jsou nevyřešené otázky v případě vodíkových palivových článků. Ať už se jedná o celkovou účinnost, způsob uložení energie atp. Auta na vodíkový články si najdou svoje uživatele, ale explicitně tvrdit, že se jedná o jediný smysluplný přístup mi přijde dost krátkozraký.
      JAS
Aktuální komentáře
06.11.2025
15:43Meta je nejlevnější akcií z Magnificent Seven. Příležitost, nebo varovný signál?  
14:30ČNB ponechala sazby beze změny
13:56Bank of England drží sazby na 4 procentech Těsné hlasování naznačuje možný brzký cut
13:16Dominik Rusinko je novým hlavním ekonomem Patria Finance
12:59Boom emisí dluhopisů: AI, akvizice a vládní deficity ženou trh na maxima  
11:38Challenger: Americké firmy propouštějí nejvíce za 20 let. Nasazují AI a snaží se šetřit
10:38Jan Bureš: Průmysl v září nad očekáváním, vyhlídky však zůstávají nejisté
10:32Huang řekl, že Čína vyhraje závod o umělou inteligenci, později své vyjádření zmírnil
10:31Růstu akcií dopoledne dochází dech. Euro a zlato se zvedají  
9:54USA sníží kvůli dlouho trvajícímu shutdownu kapacitu letů o 10 procent
9:00Rozbřesk: Vyšší inflace koruně nepomohla, s ČNB to bude obdobně
8:50ČNB rozhodne o sazbách, Qualcomm překvapil výhledem a v centru dění opět shutdown i Trumpova cla  
6:08Rally čipových firem se láme. Přehnané valuace vyvolaly výprodej
05.11.2025
22:04Americké akciové indexy posilují  
17:13Velmi nízká budoucí návratnost amerických akcií?
16:01Bitcoin poslali dolů jeho dlouhodobí držitelé
13:59McDonald's mírně zvýšil čtvrtletní zisk i tržby
12:58PODCAST Analytický radar: Moneta předběhla trh, Erste sází na Polsko, Komerční banka drží stabilitu
12:26Akcie zpomalují pokles, ale zůstávají pod tlakem i dnes  
11:20AMD překonala očekávání, výhled na čtvrtý kvartál posílil díky AI a serverům  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
8:00DE - Průmyslová výroba, y/y
9:00CZ - Obchodní bilance - nár. pojetí, mld. Kč
9:00CZ - Průmyslová výroba, y/y
11:00EMU - Maloobchodní tržby, y/y
13:00UK - Jednání BoE, základní sazba
14:30CZ - Měnové jednání ČNB, zákl. sazba
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.