Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Kdo je tady opravdu největší? Aneb když je prvních automobilek trochu moc...

Kdo je tady opravdu největší? Aneb když je prvních automobilek trochu moc...

15.02.2018 10:01
Autor: Redakce, Patria.cz

Největší automobilky na planetě zveřejnily údaje o prodeji za rok 2017, takže která je oficiálně číslo jedna? Je to německý Volkswagen Group, který sesadil Toyotu z prvního místa v roce 2016? Nebo jeden z novějších konglomerátů, který zahrnuje několik automobilových společností? Možná se probojoval zpět americký titán General Motors. A odpověď: vše závisí na tom, co výrobci zahrnují do globálních údajů o prodeji. A rozhodně to, jak definují auta, píše BBC.

Letos se pocty jedničky dožaduje nový hráč, aliance Renault-Nissan-Mitsubishi. Japonsko-francouzská skupina koupila v roce 2016 Mitsubishi a loni v září přijala současné jméno. Tvoří ji deset značek, jako Dacia, Datsun, Infiniti a Renault Samsung Motors. Firma uvádí, že dohromady prodala v loňském roce 10,61 milionu osobních a lehkých užitkových aut a stala se celosvětově automobilovou skupinou číslo jedna. To je ale trochu matoucí.

Proč? Protože Volkswagen uvedl, že prodal loni 10,74 milionu vozů. A někteří tvrdí, že podle těchto čísel by měl být jmenován největším ze všech, druhý rok po sobě.

Určení toho, kdo je jedničkou v celosvětovém prodeji aut, závisí na tom, jaký druh hodnocení chcete, uvádí automobilová analytička z BMI Research Anna-Marie Baisdenová. Některá média umístila alianci Renault-Nissan-Mitsubishi na pozici největšího prodejce lehkých vozů za rok 2017 a Volkswagen na druhé místo. Ta však odečetla tzv. těžké vozy, jako velké nákladní vozy a autobusy, z údajů od Volkswagenu. Volkswagen tyto vozy do svých čísel zahrnuje, takže média, která vzala celkové údaje, oznámila, že Volkswagen si udržel pozici jedničky před aliancí Renault-Nissan-Mitsubishi.

Aby byly zmatky ještě větší, automobilky a země mají různé definice pro lehké a těžké vozy. Oblíbené SUV, tedy sportovně užitkové vozy, jsou to lehké nákladní, nebo osobní vozy? To záleží na tom, jakou značku řídíte.

"SUV se staly velmi populární, takže mnohé z nich jsou v zásadě stejné jako normální vozy," uvádí šéfredaktor CarBuyer Derryn Wong. V USA jsou však některé SUV započítávány mezi lehké nákladní vozy. V Singapuru, Malajsii a Thajsku je Toyota Hilux pickup truck, tedy lehký komerční vůz, zatímco Toyota Fortuner, která využívá stejnou platformu a vypadá podobně, je považována za osobní SUV.

Dále třeba dodávka je téměř vždy považována za komerční vůz, vyjma minidodávek, jako je Toyota Sienna, která má místo až pro osm lidí. Mezi lehké nákladní vozy se řadí také pickupy, jako Chevrolet Silverado, bez ohledu na to, zda jsou určené pro podnikání nebo soukromou přepravu. Ne každá automobilová značka jasně vymezuje osobní a lehká nákladní vozidla a ne každá značka zveřejnila celkový rozpis prodeje za rok 2017.

Takže jaká je odpověď? Odstraněním těžkých nákladních aut a autobusů z prodejních čísel můžeme porovnat pouze trh s lehkými nákladními vozy, uvádí Baisdenová. To by pravděpodobně mělo být důležitější pro průměrného spotřebitele, a podle tohoto hodnocení je nejvýše aliance Renault-Nissan-Mitsubishi. Pokud se ale zahrnou všechny značky ve skupině a všechny typy prodaných aut, bude to výhoda pro skupiny jako Volkswagen, která má vše od malých hatchbacků přes prémiové vozy Porsche po velké nákladní vozy značky MAN.

A pak jsou zde ještě údaje od mezinárodní organizace výrobců automobilů OICA, která je jednou z nejlepších pro určení pořadí prodejců aut. Ta zahrnuje do údajů osobní vozy, lehké komerční vozy, minibusy, nákladní auta a autobusy. OICA však zatím nezveřejnila své hodnocení za rok 2017.

 

Čtěte více:

Americké automobilky se spojují proti Trumpovi, který chce vystoupit z NAFTA
25.10.2017 17:37
Firmy z automobilového průmyslu vytvořily novou koalici, která chce tl...
Revoluční změny v dopravě a pravý důvod zájmu automobilek o Uber a spol.
18.11.2017 14:34
Známý investor Carl Icahn se domnívá, že rozvoj aplikací, které umožňu...
Automobilky proti operátorům: Kdo za nás bude řídit?
15.11.2017 11:45
Rozvoj segmentu autonomních automobilů proti sobě postavil firmy ze dv...
Rozbřesk: Evropský automobilový trh se vzpamatovává. Zatím
16.11.2017 9:12
Růst české ekonomiky stojí a padá s průmyslem, především tím automobil...
Víkendář: Evropské automobilky zneužívají svou moc stejně, jako technologičtí giganti
03.12.2017 9:26
Komisařka EU pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová před časem ...
Evropské burzy v novém roce ustupují pod tlakem automobilek
02.01.2018 13:58
Evropské burzy zahájily nový obchodní rok poklesem, oslabily akcie aut...
Automobilky prý čeká příznivý rok. Akcie jedou nahoru
05.01.2018 11:17
Evropské akciové indexy zahájily dnešní obchodní den v zelených číslec...
Evropské burzy nejvýše za více než dva roky. Vedou automobilky
08.01.2018 12:32
Evropské burzy v pondělí dosáhly nejvyšší úrovně za více než dva roky,...
Automobilky probraly elektrické šoky, ropní giganti stále sní
18.01.2018 19:11
Ziskovost ropných gigantů je hezká, návratnost kapitálu mizerná, v roc...
Zisk automobilky Hyundai byl loni nejnižší od 2010
25.01.2018 8:23
Jihokorejské automobilce Hyundai Motor vzrostl ve čtvrtém čtvrtletí či...
Automobilka Ford loni zvýšila zisk o zhruba dvě třetiny
25.01.2018 8:47
Americká automobilka Ford Motor v loňském roce zvýšila čistý zisk o zh...
Škodlivost automobilových emisí se testovala na opicích i na lidech
29.01.2018 15:04
Škodlivost automobilových emisí se v minulosti netestovala jen na opic...
Víkendář: Německé automobilky se stávají stroji na skandály
03.02.2018 8:05
Politico se věnuje nové aféře kolem výzkumu, který měl testovat negati...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
25.04.2024
11:08Těžařská firma BHP chce rivala Anglo American, vznikl by největší producent mědi
11:02Jak jsou na tom velké techy? Meta nalomila důvěru investorů  
10:24Meta navyšuje výdaje na AI. Investoři se ale obávají, zda se vynaložené peníze vrátí
10:18JTPEG Croatia Financing I, a.s.: Zveřejnění Roční finanční zprávy emitenta za rok 2023
10:12MONETA Money Bank, a.s.: Uveřejnění vnitřní informace
9:34Komerční banka, a.s.: Oznámení o přijatých usneseních na VH KB konané dne 24.4.2024
9:02Rozbřesk: Dnes se ukáže, jak Evropě Amerika utíká
8:52Moneta oznámila výsledky, Meta Platforms utratí o miliardu více na AI a futures jsou smíšené  
7:37Moneta dosáhla zisku 1,3 miliardy korun a je na dobré cestě doručit celoroční cíl
6:09Asijské akcie v éře dividend podle Fidelity
24.04.2024
21:44Preview výsledků Moneta Money Bank za první čtvrtletí 2024  
17:47Jaké výnosy dluhopisů by dolehly na akcie?
17:34Růst výnosů stupňuje důraz na dobré firemní výsledky. Na slábnoucím jenu roste napětí  
16:34Valná hromada akcionářů Komerční banky schválila hrubou dividendu 82,66 Kč na akcii
14:57Komentář analytika: AT&T překonává odhady zisku díky nárůstu počtu předplatitelů bezdrátového připojení  
14:30Boeing už nejde na přistání. Propad tržeb brzdí a krize kolem 737 MAX polevuje
13:34Technická analýza Netflix: Morning Star formace může odhalovat návrat k růstu  
13:043M FUND MSI SICAV a.s: Výroční finanční zpráva za rok 2023
12:58SAB Finance a.s.: Oznámení o výplatě podílu na zisku
11:46Obrovský zájem investorů o technologické IPO: Na trh jde Rubrik s Microsoftem v zádech

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
14:30USA - HDP, q/q a
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.