Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Revoluční změny v dopravě a pravý důvod zájmu automobilek o Uber a spol.

Revoluční změny v dopravě a pravý důvod zájmu automobilek o Uber a spol.

18.11.2017 14:34
Autor: Redakce, Patria.cz

Známý investor Carl Icahn se domnívá, že rozvoj aplikací, které umožňují sdílení automobilů a nabízení nových přepravních služeb, úplně změní fungování tradičních automobilek. Icahn tak investoval do společností jako Lyft či Hertz. Šéf aliance automobilek Renault SA - Nissan Motor - Mitsubishi Motors je ale jiného názoru. Podle něj se budou auta vyrábět a prodávat i nadále tak jako v minulosti, jen se k tomuto procesu budou přidávat další a další služby. Tedy žádná revoluce. Podle Davida Ficklinga z Bloomberg Gadfly je rozumné věřit spíše jemu než Icahnovi. 

K revolučním změnám v oblasti automobilové dopravy skutečně dochází, a to v oblasti elektromobility. Ta úplně změní výrobní vertikály a bude mít dopad i na komoditní trhy. K tomu nastává pokrok u autonomního řízení a i zde tak mohou nastat revoluční změny v tom, jak využíváme osobní vozy. Naopak společnosti jako Uber či Lyft nic takového nepřinesou. Jde jen o další formu vlastnictví aut a jejich využití. Hledání těchto různých forem tu je již od dvacátých let, když John D. Hertz založil společnost, kterou nyní vlastní Icahn. 

Když automobilky investují do nových společností typu Uber, nejde jim o nějakou revoluční změnu, ale pouze chtějí upevnit své vztahy s potenciálními novými zákazníky. Občas se tvrdí, že auta nejsou v současném systému dostatečně využita a dochází k velkému plýtvání. Do výroby jednoho auta jde podle této logiky mnoho energie, peněz a času a ono pak stojí 95 % času v garáži. Pokud by se auta ve světě hýbala po 95 % času, stačilo by nám jich mnohem méně, než představuje jejich současný počet. Jenže takový pohled ukazuje na hrubé neporozumění toho, jak funguje transport. 

Podobné zvýšení efektivity je nedosažitelné ze stejného důvodu, jako je nedosažitelné při výrobě a spotřebě elektrické energie či třeba využití internetu. V těchto případech jde totiž o aktivity, které mají své denní vrcholy a útlumy v poptávce. Pokud má být poptávka uspokojena i během svého vrcholu, musí tu být nutně kapacity, které budou mimo něj nevyužité. Takže auto, které slouží k půlhodinovému přesunu během vrcholu poptávky po dopravě, skutečně musí zbytek času jen stát v garáži. 

Zastánci nových modelů mobility mají také poněkud vágní představy o tom, kdo bude v budoucnu auta vlastnit. Noční můrou automobilek je scénář, ve kterém by nové technologie a aplikace vedly zákazníky k tomu, že už auta nebudou chtít vlastnit vůbec. University of California ale zpracovala dvě nové studie, které ukazují, že zatím k ničemu takovému nedochází. Domácnosti, které využívají služeb typu Uber, se totiž ohledně nákupů vlastních automobilů chovají stejně jako domácnosti ostatní. 

Studie z Bowdoin College dochází k podobným závěrům a naznačuje, že sdílené jízdy a podobné služby jsou spíše náhražkou veřejné dopravy, než aby snižovaly využití a počet automobilů. V podstatě tak stále platí, že největší hrozbou pro automobilky je stále veřejná doprava a ne nové aplikace samy o sobě. V Evropské unii došlo v posledních letech k výraznému růstu zájmu o osobní železniční dopravu a není tak divu, že automobilky se snaží zvýšit svou konkurenceschopnost a prodeje svých vozů tím, že se zajímají o substitut železniční dopravy. Tedy o Uber a jemu podobné firmy. 

Zdroj: Bloomberg

 
 

Čtěte více:

Limonády Pepsi a Coca-Cola netáhnou. Firmy hledají, co jim zajistí budoucnost
25.11.2017 11:34
Lídři světového trhu s nealkoholickými „cola“ nápoji, společnosti Peps...
Souboj o zákazníky v prodeji léčiv: Vyhraje Amazon nebo „ti druzí
11.11.2017 12:51
Retailový gigant Amazon se rozhodl, že zvýší své příjmy vstupem do far...
Proč jsou Řekové ještě v eurozóně? A proč se sama nerozpadla?
11.11.2017 18:15
Vývoj v Řecku po roce 2008 je naprosto ojedinělý. Existuje řada příkla...
Jak vznikl jeden velký ekonomický omyl naší generace
12.11.2017 16:22
Během posledních deseti let se výraz „nabídková strana ekonomiky“ stal...
Víkendář: Vícerychlostní Evropa by prospěla všem?
12.11.2017 10:15
Mezi evropskými vůdci panuje přesvědčení, že Evropská unie má již to n...
Skutečné riziko pro globální ekonomiku? Posuny ve světových institucích
13.11.2017 6:16
Jedna z velkých záhad současných globálních trhů je jejich nezkrotný e...
Kupují se i ruiny, prudce roste poptávka po alternativních investicích
13.11.2017 15:01
Hmotná aktiva, jako je například vzácné víno, tvoří sice jen malý segm...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
15.10.2025
8:40Fed a ECB naznačují další snížení sazeb, ASML překonala očekávání a futures jsou v zeleném  
7:52ASML těží z masivních investic do AI, příští rok ale očekává propad poptávky v Číně
14.10.2025
22:06Korekce na akciových trzích v USA zatím není zažehnána  
17:25Dobrý a ošklivý. AMD se připojuje k miliardovému AI závodu  
17:24Vrchol trhu
16:02MMF: Světová ekonomika letos poroste o 3,2 procenta
15:09JP Morgan zvyšuje výhled na čistý úrokový výnos, pozitivně vyzněly i výsledky tradingové divize  
14:53Konkurenci Nvidie přibývají objednávky. Oracle nasadí 50 tisíc čipů AMD nové generace
14:29Zisk Citigroup roste, transformace firmy pokračuje
14:10Tato sázka nevyšla. General Motors odepíše investice do elektromobilů za 1,6 miliardy dolarů
14:05Goldman Sachs překonala odhady. Banka profitovala z velkých IPO
13:17JP Morgan překonala odhady, rostoucí trhy a nejaktivnější čtvrtletí z pohledu IPO od 2021 jí svědčí
13:09Johnson & Johnson překonal očekávání, zvyšuje výhled tržeb a plánuje oddělení ortopedické divize
12:45BlackRock ve třetím čtvrtletí pod svou správu přilákal 205 miliard, pomáhá expanze na trhu privátních aktiv
11:45Čínská eskalace vrací trhy dolů, na programu výsledky velkých bank  
11:23FX Strategie: Eurodolar čeká na politické rozuzlení, koruna na globální impulzy  
10:45Prodeje Michelin v Severní Americe ztrácí trakci. Výhled sjíždí z plánované trasy, akcie odepisují 9 procent
10:29Londýnské trezory se stříbrem jsou pod náporem, cenu kovu to poslalo na historický rekord
9:53Čínsko-americký spor eskaluje. Dopadá na globální obchod
9:32Zájem o hypotéky dál roste. V září jejich objem stoupl o 14 procent

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Abbott Laboratories (09/25 Q3, Bef-mkt)
Prologis Inc (09/25 Q3, Bef-mkt)
United Airlines Holdings Inc (09/25 Q3, Aft-mkt)
3:30Čína - CPI, y/y
7:00ASML Holding NV (09/25 Q3)
11:00EMU - Průmyslová výroba, y/y
12:00Synchrony Financial (09/25 Q3)
12:30First Horizon Corp (09/25 Q3)
12:30PNC Financial Services Group Inc/The (09/25 Q3)
12:45Bank of America Corp (09/25 Q3)
13:30Morgan Stanley (09/25 Q3)
14:30USA - CPI, y/y
14:30USA - Empire State Manufacturing index