Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Revoluční změny v dopravě a pravý důvod zájmu automobilek o Uber a spol.

Revoluční změny v dopravě a pravý důvod zájmu automobilek o Uber a spol.

18.11.2017 14:34
Autor: Redakce, Patria.cz

Známý investor Carl Icahn se domnívá, že rozvoj aplikací, které umožňují sdílení automobilů a nabízení nových přepravních služeb, úplně změní fungování tradičních automobilek. Icahn tak investoval do společností jako Lyft či Hertz. Šéf aliance automobilek Renault SA - Nissan Motor - Mitsubishi Motors je ale jiného názoru. Podle něj se budou auta vyrábět a prodávat i nadále tak jako v minulosti, jen se k tomuto procesu budou přidávat další a další služby. Tedy žádná revoluce. Podle Davida Ficklinga z Bloomberg Gadfly je rozumné věřit spíše jemu než Icahnovi. 

K revolučním změnám v oblasti automobilové dopravy skutečně dochází, a to v oblasti elektromobility. Ta úplně změní výrobní vertikály a bude mít dopad i na komoditní trhy. K tomu nastává pokrok u autonomního řízení a i zde tak mohou nastat revoluční změny v tom, jak využíváme osobní vozy. Naopak společnosti jako Uber či Lyft nic takového nepřinesou. Jde jen o další formu vlastnictví aut a jejich využití. Hledání těchto různých forem tu je již od dvacátých let, když John D. Hertz založil společnost, kterou nyní vlastní Icahn. 

Když automobilky investují do nových společností typu Uber, nejde jim o nějakou revoluční změnu, ale pouze chtějí upevnit své vztahy s potenciálními novými zákazníky. Občas se tvrdí, že auta nejsou v současném systému dostatečně využita a dochází k velkému plýtvání. Do výroby jednoho auta jde podle této logiky mnoho energie, peněz a času a ono pak stojí 95 % času v garáži. Pokud by se auta ve světě hýbala po 95 % času, stačilo by nám jich mnohem méně, než představuje jejich současný počet. Jenže takový pohled ukazuje na hrubé neporozumění toho, jak funguje transport. 

Podobné zvýšení efektivity je nedosažitelné ze stejného důvodu, jako je nedosažitelné při výrobě a spotřebě elektrické energie či třeba využití internetu. V těchto případech jde totiž o aktivity, které mají své denní vrcholy a útlumy v poptávce. Pokud má být poptávka uspokojena i během svého vrcholu, musí tu být nutně kapacity, které budou mimo něj nevyužité. Takže auto, které slouží k půlhodinovému přesunu během vrcholu poptávky po dopravě, skutečně musí zbytek času jen stát v garáži. 

Zastánci nových modelů mobility mají také poněkud vágní představy o tom, kdo bude v budoucnu auta vlastnit. Noční můrou automobilek je scénář, ve kterém by nové technologie a aplikace vedly zákazníky k tomu, že už auta nebudou chtít vlastnit vůbec. University of California ale zpracovala dvě nové studie, které ukazují, že zatím k ničemu takovému nedochází. Domácnosti, které využívají služeb typu Uber, se totiž ohledně nákupů vlastních automobilů chovají stejně jako domácnosti ostatní. 

Studie z Bowdoin College dochází k podobným závěrům a naznačuje, že sdílené jízdy a podobné služby jsou spíše náhražkou veřejné dopravy, než aby snižovaly využití a počet automobilů. V podstatě tak stále platí, že největší hrozbou pro automobilky je stále veřejná doprava a ne nové aplikace samy o sobě. V Evropské unii došlo v posledních letech k výraznému růstu zájmu o osobní železniční dopravu a není tak divu, že automobilky se snaží zvýšit svou konkurenceschopnost a prodeje svých vozů tím, že se zajímají o substitut železniční dopravy. Tedy o Uber a jemu podobné firmy. 

Zdroj: Bloomberg

 
 

Čtěte více:

Limonády Pepsi a Coca-Cola netáhnou. Firmy hledají, co jim zajistí budoucnost
25.11.2017 11:34
Lídři světového trhu s nealkoholickými „cola“ nápoji, společnosti Peps...
Souboj o zákazníky v prodeji léčiv: Vyhraje Amazon nebo „ti druzí
11.11.2017 12:51
Retailový gigant Amazon se rozhodl, že zvýší své příjmy vstupem do far...
Proč jsou Řekové ještě v eurozóně? A proč se sama nerozpadla?
11.11.2017 18:15
Vývoj v Řecku po roce 2008 je naprosto ojedinělý. Existuje řada příkla...
Jak vznikl jeden velký ekonomický omyl naší generace
12.11.2017 16:22
Během posledních deseti let se výraz „nabídková strana ekonomiky“ stal...
Víkendář: Vícerychlostní Evropa by prospěla všem?
12.11.2017 10:15
Mezi evropskými vůdci panuje přesvědčení, že Evropská unie má již to n...
Skutečné riziko pro globální ekonomiku? Posuny ve světových institucích
13.11.2017 6:16
Jedna z velkých záhad současných globálních trhů je jejich nezkrotný e...
Kupují se i ruiny, prudce roste poptávka po alternativních investicích
13.11.2017 15:01
Hmotná aktiva, jako je například vzácné víno, tvoří sice jen malý segm...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
18.11.2025
22:03Negativní nálada na Wall Street: trh vyčkává na výsledky Nvidia, downngraded u akcií Amazonu či Microsoftu  
17:35PODCAST Týdenní výhled: Nvidia pod drobnohledem, trhy zůstávají nervózní  
17:16Valuace a desetiletá návratnost amerických akcií: tentokrát jinak?
16:57Anthropic uzavřel dohodu s Nvidií a Microsoftem. Koupí kapacitu Azure za 30 miliard dolarů
15:49Bank of America: Nízké pozice na hotovosti spouští varování pro akciové trhy  
14:54Raiffeisenbank a.s.: Výplata úrokového výnosu dluhopisů XS2821764326, XS2821774390 a XS2406886973
14:28CEO Alphabetu: Žádná společnost není proti prasknutí AI bubliny imunní
12:16Amazon a Microsoft čelí vyšetřování Evropské komise. Hrozí jim přísnější regulace
12:02V Evropě pokračuje akciový výprodej, futures však naznačují odpolední zklidnění  
10:29Japonské trhy pod tlakem. Napětí s Čínou, výprodej na AI i obavy o domácí finance  
10:15Ceny průmyslových výrobců klesají devátý měsíc. Zemědělství a služby zdražují
9:23AkzoNobel a Axalta se spojují. Vzniká lídr s hodnotou 25 miliard USD
8:58Rozbřesk: Proč rostoucí nezaměstnanost zatím nebrzdí mzdovou dynamiku?
8:56Globální trhy v červených číslech, Bitcoin i AI tituly pod tlakem a Novo Nordisk zahajuje cenovou válku s Eli Lilly  
6:04Očekávaní jsou vysoká. Investoři vyhlížejí středeční výsledky Nvidie
17.11.2025
17:11Goldman Sachs nově čeká, že akcie v následujících 10 letech vynesou 7,7 procenta ročně
15:35J&J koupí vývojáře léků na rakovinu Halda Therapeutics za 3,05 miliardy dolarů
15:08Rozmach AI vyvolává nedostatek levných paměťových čipů
13:01Evropská komise zlepšila odhad růstu české i unijní ekonomiky
10:27EPH a TotalEnergies zakládají společný podnik za 10,6 miliardy eur

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
9:10USA - Nové žádosti o dávky v nezam.
14:00HU - Jednání MNB, základní sazba
16:00USA - Průmyslové objednávky, m/m