Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Víkendář: Německé automobilky se stávají stroji na skandály

Víkendář: Německé automobilky se stávají stroji na skandály

03.02.2018 8:05
Autor: Redakce, Patria.cz

Politico se věnuje nové aféře kolem výzkumu, který měl testovat negativní dopady emisí dieselových motorů na člověka. Píše, že „podle vědců, kteří za kontroverzními experimenty stáli, není možné, aby vedení automobilek BMW, Volkswagen a Daimler o testech nevěděla“. Například Helmut Greim, který stál v čele European Research Group on Environment and Health in the Transport Sector (EUGT) tvrdí, že zástupci automobilek se s ním setkávali na čtvrtletní bázi, aby diskutovali o výsledcích jeho práce“. 

Simon Marks na stránkách Politico poukazuje na to, že zmíněné automobilky se po propuknutí nového skandálu od testů distancovaly. Šlo o pokusy v USA, které používaly makaky s cílem zjistit, jaké jsou dopady dlouhodobého vystavení živého organismu emisím. Automobilky tvrdí, že projekt je dílem nižšího managementu. Společnosti Volkswagen a Daimler zaměstnance, kteří měli být s pokusy spojení, už propustily. New York Times tvrdí, že cílem celého projektu bylo zjistit, zda jsou nové dieselové motory čistší než starší modely a zda jsou jejich emise karcinogenní.

Greim k postupu automobilek říká: „Šéfové VW, Daimleru a BMW tvrdí, že o ničem nic nevědí. To ale není pravda.“ Podle jeho slov bylo mezi firmami a jeho institutem „neustálé spojení“. A faktem je, že automobilky poskytovaly EUGT financování až do chvíle, kdy byl institut v roce 2017 uzavřen. 

VW v reakci na skandál před několika dny propustil svého hlavního lobbistu Thomase Stega. Bild o něm tvrdí, že věděl o testech z roku 2013 a podle šéfa VW Matthiase Müllera lobbista „přijímá plnou odpovědnost“. Daimler zase propustil svého zástupce v dozorčí radě EUGT. VW, Daimler i BMW nyní provádí vnitřní šetření, ale společnosti Daimler i BMW tvrdí, že na testech nijak nespolupracovaly. 

Ke skandálu dieselgate, který vedl k hlubokým problémům VW v USA i v Evropě, se tak přidává další aféra. VW se minulý rok v USA přiznal k vině, co se týče manipulací s emisemi, a bylo mu nařízeno zaplatit pokutu a náhradu v celkové výši 25 miliard dolarů. EU v reakci na skandál mění způsob schvalování nových modelů aut a tlačí na VW, aby kompenzoval i zákazníky v Evropě. 

Zmíněné testy na opicích proběhly v roce 2014 a poprvé se o nich začalo hovořit poté, co byl VW zažalován u amerického soudu. O tomto případu poprvé informovaly New York Times, zprávy z jiných zdrojů hovoří i o testech na lidech. Greim tvrdí, že celý nápad přišel z EUGT a cílem bylo zjistit, jaký dopad mají emise na plíce. Pokusy byly prováděny v americkém Albuquerque a podle jeho slov byly schváleny etickým výborem. 

Při pokusech byl používán motor z modelu VW Beetle (Brouk) a k dovršení celého skandálu byl tento motor vybaven podvodným softwarem, který uměle snižoval jeho emise při laboratorních testech. Ty tak v laboratorních podmínkách dosahovaly mnohem nižších hodnot než při reálném provozu. Podobný software je nainstalován do zhruba 11 milionů vozů po celém světě. 

Nejde o jediný případ, kdy byl tento německý vědec součástí kontroverzního vědeckého výzkumu. Greim se v roce 2015 podílel na testech glykofosfátů, které jsou rozšířeným herbicidem, který prodává i gigant Monsanto. Vědci na základě studie jejich dopadu na člověka došli k závěru, že prostředek Roundup není karcinogenní a Evropská komise nakonec po dlouhé politické bitvě schválila jeho použití na dalších pět let. 

Greim také zkoumal dopad některých látek z pesticidů na hormonální aktivitu lidského těla. Čelí kritice, že ve svých studiích jde na ruku firmám, které je zadávají. On sám ovšem tvrdí, že jej zajímají jen fakta, ale „existuje hodně lidí, kteří fakta odmítají“. 


Čtěte více:

Víkendář: Německému altruismu zase tolik nevěřme
30.12.2017 12:00
Od dob druhé světové války prohlašují němečtí politici stále dokola, ...
Víkendář: Čína se snaží chytře dostat na vrchol mocenské pyramidy
31.12.2017 7:36
Peking má ambiciózní plán, který nazývá „velké oživení čínského národ...
Víkendář: Čína vloni ukázala svou sílu a svět se lekl
06.01.2018 8:09
Peking podle běžného mediálního obrázku minulý rok využil politiky Don...
Víkendář: Zoufalý pokus jménem Spojené státy evropské
07.01.2018 8:22
Lídr německých sociálních demokratů Martin Schulz se domnívá, že přiše...
Víkendář: Čína a Rusko se natlačí tam, odkud odejdou USA
13.01.2018 12:28
Německý ministr zahraničních věcí Sigmar Gabriel v rozhovoru pro Der S...
Víkendář: EU financuje nesmysly a pokud neskončí, nepřežije
14.01.2018 9:41
Tento týden začala v Bruselu diskuse o dlouhodobém rozpočtu EU. Šéf Ev...
Víkendář: Francie a Německo přichází s nečekaným plánem na reformu eurozóny
21.01.2018 11:06
Evropské vlády rády hovoří o nutné reformě eurozóny, ke konkrétní doho...
Víkendář: Evropa si falešným pocitem viny může vykopat svůj „imigrační“ hrob
20.01.2018 10:11
Robert W. Merry na stránkách The American Conservative tvrdí, že „nejv...
Víkendář: Východoevropští ekonomičtí tygři, nebo stále jen koťata?
27.01.2018 8:19
Země střední a východní Evropy jsou v Bruselu považovány za ty, které ...
Víkendář: Německá verze arogance moci
28.01.2018 8:23
Německá kancléřka Angela Merkelová úplně změnila svůj přístup k uprch...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
1:30JP - CPI, y/y