Společnost v pondělí začne dodávat elektromobily Model 3 vyrobené v nové továrně v Šanghaji. Agentuře Reuters to dnes řekl jeden ze zástupců podniku. Akcie americké společnosti rostly v předburzovní fázi v New Yorku o více než 1 %.
zahájila výstavbu šanghajské továrny v lednu, výrobu pak spustila v říjnu. Závod má vyrábět 250.000 vozů ročně a je první, který má firma mimo Spojené státy.
v pondělí předá prvních 15 vozů z nové továrny, jejich majiteli se stanou zaměstnanci firmy. Závod tak začne dodávat auta zákazníkům pouhých 357 dnů od zahájení výstavby, což je rekord v rámci aktivit globálních automobilek v Číně, upozornil Reuters.
Cena elektromobilu Model 3 z čínské továrny byla bez započítání subvencí stanovena na 355.800 juanů (1,2 milionu Kč). Čínská vláda dnes uvedla, že tento elektromobil zařadila na seznam vozů osvobozených od desetiprocentní daně z obratu. Elektromobil se navíc už dříve kvalifikoval pro vládní subvence až 25.000 jüanů (82.000 Kč), uvedla agentura Bloomberg.
Šéfem a spoluzakladatelem automobilky je podnikatel Elon Musk. Šanghajská továrna je součástí plánů Tesly na posílení přítomnosti na čínském trhu a na minimalizaci dopadů obchodní války mezi Washingtonem a Pekingem. Čína je největším automobilovým trhem na světě.
Elektrovozy od Tesly budou v Číně konkurovat místním výrobcům jako NIO a Xpeng Motors, ale také globálním výrobcům, jako jsou a .
Investoři budou podle Bloombergu sledovat především to, jak se bude vyvíjet zájem o elektrovozy, to vše v kontextu volatilních akcií této společnosti a její napjaté finanční situace. Čínská premiéra by mohla zafungovat i jako signál, do jaké míry je doopravdy schopná fungovat na globální úrovni. Plánem Tesly je mít další výrobnu v Evropě, kde zažívá rostoucí prodeje na několika trzích.
V Šanghaji by podle Muska mohla vyrábět do konce roku alespoň 1000 aut týdně. V domovské továrně v Kalifornii přitom trvalo měsíce, než se tohoto počtu automobilce podařilo dosáhnout.
Výkonnost akcií Tesly za posledních 5 let:

Zdroje: ČTK, Bloomberg, Patria.cz