Německý výrobce sportovního oblečení a obuvi Adidas loni zvýšil tržby po očištění od měnových výkyvů o šest procent na 23,64 miliardy eur (606,5 miliardy Kč), provozní zisk pak firma zvýšila o 12 procent na 1,92 miliardy eur. Vyplývá to z jejího dnešního sdělení. Výsledky v závěru roku ale zaostaly za odhady a v tomto čtvrtletí Adidas očekává kvůli epidemii nového koronaviru výrazný pokles tržeb v Číně. Firma počítá, že v prvním čtvrtletí může dopad koronaviru smazat z jejího zisku v Číně až půl miliardy dolarů. Německý rival Puma pak již v krátkém období se zlepšením situace nepočítá.
Akcie společnosti dnes klesaly až o 8 procent, část ztrát nicméně v průběhu obchodování sbírají a aktuálně se pohybují okolo hranice -5 %.
V posledním čtvrtletí loňského roku se tržby po očištění od měnových výkyvů zvýšily o deset procent na 5,84 miliardy eur a provozní zisk činil 245 milionů eur. Analytici očekávali tržby 5,88 miliardy a provozní zisk 288 milionů eur.

Následky šíření koronaviru zatím druhý největší výrobce sportovního oblečení a obuvi na světě nemůže přesně odhadnout. Pro klíčový čínský trh nicméně předpovídá pokles tržeb o 800 milionů euro na 1 mld. EUR, čímž se z čínských zisků vymaže 400 až 500 milionů EUR. V roce 2018 se na celkových tržbách firmy Čína podílela z 20 procent. Adidas tam provozuje přes 500 vlastních poboček a jeho zboží nabízí také asi 12.000 franšízantů. Téměř pětina bot a oblečení od Adidasu se v Číně také vyrábí.
Poptávka po sportovních potřebách se bude z propadu vzpamatovávat déle než ostatní spotřební zboží, myslí si generální ředitel Adidasu Kasper Rorsted. „Jsme na konci potravního řetězce. Pokud jste dva týdny seděli ve svém bytě, vaše první myšlenkou není koupit si nový pár tenisek, ale doplnit ledničku,“ myslí si Rorsted.
„Máme obavy ohledně rozsahu dopadů ve 2020 a možná i v dalším roce, ze zkušenosti ale víme, že viry opět odezní,“ říká Rorsted.
Adidas minulý měsíc uvedl, že jeho podnikání v Číně v období od čínského nového roku, což je od 25. ledna, zaznamenalo meziroční pokles o 85 procent. Obchody a sklady se nicméně postupně opět otevírají a jejich návštěvnost se zvedá. Ve snaze zabránit přehlcení trhu neprodanými produkty zrušil v únoru Adidas všechny dodávky maloobchodníkům a navíc by mohl od svých partnerů přijmout významné množství produktů, které následně bude v průběhu roku prodávat se slevou ve vlastních pobočkách.
Největší konkurent americké společnosti Nike očekává, že tržby v Číně za první čtvrtletí klesnou kvůli koronaviru až o jednu miliardu eur. Zatímco v Číně se situace ale pomalu zlepšuje, potíže má Japonska a Jižní Korea.
Zdroj: ČTK, Bloomberg, Patria.cz