Francouzsko-nizozemské aerolinky budou v letecké nákladní dopravě spolupracovat s francouzskou přepravní společností CMA CGM. Třetí největší námořní přepravce na světě v nich získá až devítiprocentní podíl v rámci možného zvýšení kapitálu ze strany letecké skupiny. Firmy tak reagují na rostoucí poptávku po letecky dopravovaném zboží po celém světě. Také se snaží zvýšit odolnost globálních dodavatelských řetězců.
Podle generálního ředitele Air France – KLM Bena Smithe je dohoda “průlomovým krokem”, která posílí postavení leteckého přepravce v nákladní letecké přepravě. CMA CGM se rovněž stane jedním z největších akcionářů ve franko-nizozemském přepravci. Podílu se chopí v rámci budoucího navýšení kapitálu, jehož termín bude ale ještě upřesněn.
Partnerství zahrnuje kombinovanou flotilu deseti plně nákladních letadel, čtyř od CMA CGM Air Cargo a šesti od . Společnosti uvedly, že mají hlubokou ambici investovat a růst udržitelným způsobem na trhu letecké nákladní dopravy. Od spojení části aktivit si slibují významné synergie v oblasti příjmů.
Partnerství bude uzavřeno nejdříve na deset let. Záměr ještě musejí schválit antimonopolní úřady.
Air France-KLM na trhu letecké dopravy soutěží s evropskými dopravci, včetně Lufthansy a specialisty na nákladní dopravu Cargolux, stejně jako s hlavními dopravci z Perského zálivu a z Asie. Samostatné sítě Air France, KLM a jejich dceřiné nizozemské nákladní letecké společnosti Martinair jsou podle statistik Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu (IATA) přibližně na osmém místě v tabulce globální ligy nákladních leteckých společností podle objemu provozu.
Hlavní akcionáři společnosti , mezi něž patří vlády Francie (s holdingem skoro 29 procent) a Nizozemska, podpoří CMA CGM v získání křesla v představenstvu. Jeho příští zasedání se uskuteční 24. května.
Akcie po oznámení dohody rostly dnes dopoledne v Paříži o více než 4 %. CMA CGM, která sídlí v Marseille, se veřejně neobchoduje.
Vývoj akcií Air France-KLM na burze v Paříži za posledních 5 dní v porovnání s vývojem francouzského akciového indexu CAC 40:

CMA CGM, která je od roku 2017 třetím největším rejdařem na světě, začala s přepravními letadly létat až loni, když ji podpořila poptávky po přepravě vyvolaná pandemií Covid-19. Ta sice způsobila krizi v odvětví letecké dopravy, nákladní přepravě ale pomohla a kontejnerovým společnostem generovala značný objem finančních prostředků.
Podobná mezisektorová dohoda přitom není ojedinělá. O převzetí italského vlajkového přepravce ITA Airways – nástupce zkrachovalé Alitalie - usiluje Mediterranean Shipping Company, která je největší globální kontejnerovou přepravní společností.
CMA CGM svůj růstový apetit projevila už dříve v tomto roce, kdy se dohodla na koupi automobilové logistické společnosti. V ní byli hlavním vlastníkem ruské železnice RZD a výrobce aut Stellantis. Sama Air France – KLM má od EU dovoleno koupit si maximálně 10 procentní podíl v konkurenční firmě, dokud nesplatí státní půjčky, které jí pomohly přežít koronavirovou krizi. Aerolinky již představily opce, které by jim obstaraly kapitál v objemu až 4 miliardy EUR. Snahu ale nabourala kolísavost na finančních trzích.
Zdroje: Bloomberg, ČTK, Patria.cz