Německá ekonomika se může znovu stát “nemocným mužem Evropy”, kterým byla už před dvěma desetiletími. Největší evropská ekonomika strávila celé roky tím, že budovala energetické vztahy s Ruskem a prosazovala export do Číny. Teď má před sebou jedovatý koktejl rizik. Kvůli své silné závislosti na zpracovatelském sektoru je na narušení ruských dodávek energií citlivější než jiné porovnatelné evropské státy. Výsledkem je hrozba recese a vyšších cen, což němečtí zákazníci sledují s nelibostí.
„Německo je katastrofální ekonomické situaci,“ domnívá se podle Bloombergu Aline Schiling, ekonomka ve společnosti ABN Amro. „Znepokojení nad jeho vyhlídkami je na místě.“
Podle této ekonomiky německá produkce v druhém čtvrtletí klesne Její názor sdílejí i ekonomové v Bank of Americe Merrill Lynch a Banco . Konsensus Bloombergu je ale pořád pro růst o 0,4 procenta.
Evropská komise předpokládá, že pomalejší růst než Německo bude mít letos jenom Estonsko (viz graf níže). Z podobných důvodů, akorát Estonsko je Rusku geograficky blíže.

Problémy Německa plynou z toho, že země při vyztužování své průmyslové základny nedbala na geopolitická rizika. Právě budování průmyslu pomohlo spolu s rozsáhlou reformou zákoníku práce vytáhnou počátkem tisíciletí zemi z propadu. Bývalá kancléřka Angela Merkelová i její předchůdce Gerhard Schröder zintenzivnili závislost země na levné energii z Ruska a podporovaly podnikání v Číně.
To z Německa udělalo výkonově nejsilnější ekonomiku v Evropě, teď za to ale musí draze zaplatit,“ prohlásil minulý týden investor a miliardář George Soros na Světovém ekonomickém fóru.
A současný kancléř Olaf Scholz podle všeho tyto obavy vnímá. Někteří lidé byli „v minulosti trochu lehkovážní“, podotkl v Davosu s tím, že země teď akutně musí diverzifikovat dodavatelské řetězce a vývozní trhy.
Čínu Scholz od svého nástupu do úřadu ještě nenavštívil. Jeho první asijská cesta coby kancléře vedla do Japonska, zatímco indického premiéra Naréndru Módího přivítal v Berlíně. Ostřeji také vystoupil proti porušování lidských práv v Indii. Berlín také v rámci úsilí najít náhradu za ruský plyn jednal s Katarem.
Kromě toho to vypadá, že i ekonomice se může blýskat na lepší časy. Lepší prognóza pandemie v Pekingu a Šanghaji může podpořit poptávku po německém zboží a profouknout část ucpaných dodavatelských řetězců. I podle guvernéra Bundesbank Joachima Nagela se německá ekonomika drží. V automobilovém průmyslu, který je nejvýznamnějším průmyslovým odvětvím v Německu, se podle páteční zprávy institutu Ifo v květnu nálada zlepšila a index očekávání vzrostl – i přesto, že prodej nových osobních aut za prvních pět měsíců spadl (o 9,3 procenta).
Inflace je rekordní a soukromé výdaje v Německu utrží ránu:

Na straně spotřebitelů už ale výdrž taková být nemusí. Jenom 48 procent Němců starších 14 let považuje svůj životní standard za velmi vysoký. Na konci roku, kdy ještě řádil Covid, to bylo 54 procent.
Kromě války na Ukrajině hrají roli asi i vyšší ceny. Podle studie společnosti vydají domácnosti za potraviny letos zřejmě více než 250 eur na osobu navíc. S rostoucími životními náklady pak zbyde méně na utrácení za zbytné zboží. Internetovému prodejci oděvů Zalando bude asi růst tržeb až do druhé půlky roku stagnovat, odhaduje Bloomberg Intelligence.
A velkou část peněz, které Němcům zbudou, asi v létě utratí v zemích, jako je Španělsko, Itálie nebo Řecko. Z více než pětidenních pobytů, které si Němci loni dopřáli, tvořily domácí destinace jenom 37 %. Na letošní léto nicméně vláda nabídla celostátní měsíční jízdenka pro regionální dopravu za devět eur. Koaliční vláda sociálnědemokratického kancléře Scholze, Zelených a liberálních svobodných demokratů se tak rozhodla obyvatelům země dočasně ulevit od rostoucích cen pohonných hmot a energií.
Zdroje: Bloomberg, ČTK