Ředitelka investičních analýz ze společnosti Ark Invest Tasha Keeney uvedla pro Bloomberg, že její společnost investuje dlouhodobě a výhled v takovém časovém období může být nyní lepší například díky deregulaci. Ta by se mimo jiné mohla týkat schvalování autonomních vozů a taxíků. Krátkodobě ale může přijít náročnější období.
Keeny klade důraz na to, že na straně umělé inteligence dochází k „prudkému zlepšování“, robotaxíky podle ní stále představují nový trh o velikosti několika bilionů dolarů. V dohledné době by v USA měly začít jezdit nákladní automobily a tahače s plně autonomním řízením, očekávat se dá více dronů, které budou doručovat zásilky a podle expertky se budou letos dít celkově významné věci zejména v dopravě a logistice. S tím, že vývoj spěje směrem, který přinese mnohem nižší náklady, a tudíž pozitivní deflační tlaky.
K umělé inteligenci Keeny uvedla, že náklad učení se u modelů AI míří směrem dolů, a to bude jednoznačné plus pro oblasti, jako je robotika. Panují sice obavy z čínské konkurence americkým modelům, ale celkový trend k nižším nákladům by měl být pozitivní. K Číně a tamnímu trhu s elektromobily a robotaxíky uvedla, že konkurence je v této zemi velmi intenzivní a ceny se nachází výrazně níže než v USA.
Tesla by podle expertky měla mít na trhu s robotaxíky jasnou výhodu v tom, že si vyrábí svá vlastní auta a také má k dispozici obrovský objem dat ze silnic. Ta jsou sbírána jejími vozy a podle expertky výrazně převyšují i objem dat, který má k dispozici Waymo. Testy probíhají v Kalifornii a měly by začít i v Texasu. Keeny k tomu dodala, že když nějaká jiná společnost chce nabízet služby robotaxíků v nějakém městě, musí nejdříve sbírat data ze silnic z této oblasti a službu rozjede až ve chvíli, kdy cítí, že jich má dostatek. má výhodu v tom, že díky velkému množství vozů na silnicích již tato data má.
Keeny tedy míní, že má před konkurencí výhodu v tom, jak moc je schopná rychle rozšířit nabídku služeb robotaxíků. Tato její výhoda pramení právě z přístupu k datům a z toho, že firma sama vyrábí elektromobily. Velký skok nové odvětví robotaxíků přitom podle expertky zaznamená ve chvíli, kdy se díky rostoucímu objemu nabídky Tesle podaří snížit cenu na jednu míli pod úroveň běžných vozů taxislužeb.
Ark Invest drží vedle akcií Tesly i akcie čínské automobilky BYD. K ní Keeny uvedla, že má vedoucí pozici na trhu a tržní podíl stále zvyšuje i na úkor vozů se spalovacími motory. Umožnuje jí to její výhodná nákladová struktura. V porovnání s Teslou BYD nemá tak vyspělý software, což se mimo jiné projevuje i tím, že nejde směrem k robotaxíkům. „Budoucností celého odvětví je přitom elektrifikace a autonomního řízení a tohle má .“
Zdroj: Bloomberg