Hledat v komentářích

Investiční doporučení

Výsledky společností - ČR

Výsledky společností - Svět

IPO, M&A

Týdenní přehledy

 

Detail - rozhovor
Martin Pisklák z Kofoly: Loňské léto bylo rekordní. Letošek bude o stabilizaci

Martin Pisklák z Kofoly: Loňské léto bylo rekordní. Letošek bude o stabilizaci

18.01.2021 6:05
Autor: Redakce

Zavřené restaurace, chybějící turisté v Chorvatsku, minimum hudebních festivalů. Nápojová skupina Kofola ČeskoSlovensko dokázala i tak zažít svou vůbec nejlepší letní sezónu. Ukazatel EBITDA za celý rok 2020 předpokládáme blízko jedné miliardě korun, říká v rozhovoru s Patria.cz finanční ředitel skupiny Martin Pisklák. Letošní rok bude podle něj spíše o stabilizaci než o velkém růstu. Firma by chtěla ještě více využít synergií z převzetí Ondrášovky a Korunní, ale také srazit svoje zadlužení na zdravější úrovně, podotýká Pisklák v prvním ze série rozhovorů Patrie s nejsledovanějšími firmami na pražské burze.

Patria.cz: Jakých důležitých počinů Vaší firmy za loňský rok si ceníte nejvíce? Kam jste se jako firma posunuli?

Přes všechno, co se dělo kolem nás, hodnotíme naše počínání v roce 2020 jako úspěch.

Finální čísla ještě nemáme, ale ukazatel EBITDA predikujeme blízko jedné miliardě korun. Pokud vezmeme v potaz, že byly restaurace skoro půl roku zavřené nebo byl jejich provoz velmi omezen, je náš výsledek opravdu dobrý a ukazuje, že investice do silných značek se vyplácí. Potvrdili jsme, že dokážeme být velice flexibilní a umíme držet nákladovou disciplínu.

Asi nejvíce si ceníme toho, jak jsme zvládli návrat ke krátkému normálu v průběhu léta. Léto pro nás představuje klíčové období roku, které rozhoduje o úspěchu či neúspěchu. Do letošních prázdnin jsme tak nasměřovali všechny aktivity a vyplatilo se to! Sezóna byla nejlepší v historii a bylo jasně vidět, že spotřebitelé Kofolu milují.

Patria.cz: Co vnímáte jako zlomovou událost ve svém odvětví v uplynulém roce?

Zlomové pro nás bylo dotažení akvizice Ondrášovky a Korunní v dubnu loňského roku, což nás konkurenčně dost posílilo. Closing byl v polovině dubna, v období obrovské nejistoty. Jednalo se přitom o naši historicky největší akvizici v České republice, kde nám lokální minerální voda v nabídce chyběla.

Tímto krokem se nám podařilo zejména vhodně diverzifikovat portfolio. V letošním roce by naše struktura prodeje mohla být za celou skupinu vzácně vyvážená – třetina ve vodách, třetina v sycených nápojích a třetina v ostatních kategoriích, jako jsou sirupy, džusy, čerstvé štávy UGO, čaje, káva, apod. Nárůstem podílu vod v našem portfoliu také zmenšujeme citlivost nákladů na výkyvy v cenách cukru, který je jednou z našich nejvýznamnějších nákladových položek.

Investice do minerálních vod se nám navíc v historii vyplatily. Ať už to byla Radenska, kterou se nám podařilo za pět let od akvizice zdvojnásobit, nebo Kláštorná Kalcia, která loni obrazně řečeno povstala z popela a její tržní podíl roste jak v Čechách, tak na Slovensku. Ondrášovce a Korunní věříme a vidíme pro ně příležitosti k růstu v retailu i HoReCa segmentu.

Patria.cz: Jak velké narušení znamenala krize Covid-19 a s ní spojené vlny lockdownů v tuzemsku či v zahraničí pro Vaše podnikání v běžném stavu?

To narušení bylo samozřejmě obrovské. Zavřené restaurace a UGO bary, chybějící turisté v Chorvatsku, změna v nákupním chování spotřebitelů v retailu. To vše bylo jinak než v předchozích letech. Chyběly nám i hudební festivaly a jiné kulturní akce, kongresová turistika nebo vánoční večírky. Lidé pracující v režimu home office nechodí do restaurací na obědy, nekoupí si cestou do práce kávu ani nezajdou po práci s kolegy posedět do baru. To jsou všechno obchodní příležitosti, o které jsme přišli.

Celkově nás tato omezení zasáhla na úrovní EBITDA negativně částkou 142 milionů korun za prvních devět měsíců roku 2020 a dalších 150 až 200 milionů korun očekáváme v posledním kvartálu. Je ale potřeba dodat, že v létě jsme vydělali o 120 milionů korun více než loni, a to celou ztrátu roku 2020 alespoň částečně kompenzuje.

Patria.cz: Jakou největší výzvu jste museli řešit v souvislosti s koronavirovou pandemií a s opatřeními proti šíření nákazy?

Interně jsme neměli žádné větší problémy. Jsme potravinářská firma a hygienické standardy jsme měli velmi vysoké už před Covidem. Dezinfekce rukou a ochranné pomůcky jako obleky nebo roušky pro nás tak nebyly ničím novým. U zaměstnanců obchodního oddělení jsme rychle přeplánovali priority – HoReCa tým pomáhal v retailu nebo se věnoval spontánně zrealizovanému CSR projektu #zlasky a dobrovolnickým aktivitám, které se jako společnost snažíme dlouhodobě podporovat. Vzhledem k tomu, že jsme byli již mnoho let zvyklí využívat pro komunikaci videokonferencí, dočasný přechod velkého množství zaměstnanců na home office zvládlo naše IT oddělení také bez problémů.

Patria.cz: Jaké příležitosti přinesla koronavirová krize Vaší společnosti? Ptáme se na příležitosti, které jste spatřili a zvládli, či ještě nemuseli zvládnout realizovat, případně zda a jak se k nim postavíte v budoucnosti?


V posledních pěti letech se skupina zaměřila na zdravý životní styl. Ovocné a zeleninové šťávy UGO, síť Freshbarů a Salaterií UGO, bylinné čaje Leros, přírodní produkty Premium Rosa, investice do minerálních vod – to byly hlavní rozvojové projekty, kterým jsme se věnovali. Myslím, že každý chce dnes posilovat svůj imunitní systém a utužovat zdraví a produkty UGO a Leros jsou k tomuto účelu ideální.

Vidíme také to, že mnoho menších firem v našem oboru má finanční problémy. To pravděpodobně povede k nárůstu významnosti velkých hráčů, jako je právě Kofola. Musíme být připraveni i na změny v oblasti gastronomického businessu – prohloubit partnerství se současnými zákazníky a nabídnout dobré podmínky novým.

Dále vidíme velké zrychlení trendů spojených s technologiemi a internetem ve vztahu s konečnými spotřebiteli. E-shopy s potravinami rostou, na trhu je mnoho aplikací, které propojují restaurace s jejich zákazníky a moderní technologie jsou vidět i v některých kamenných obchodech českých obchodních řetězců. My jsme v Lerosu třeba koncem minulého roku spustili e-shop a podařilo se nám přes něj vygenerovat více než 2 % loňského obratu z prodeje čajů a bylinek. To je významná změna obchodního modelu a samozřejmě i výrazně maržovější cesta. Dále jsme rozjeli služby UGO rozvoz a UGO box.

Patria.cz: Jaké jsou rozvojové plány Vaší firmy pro nadcházející rok, případně i ve spojení s Vaší emisí na pražské burze?


Spíš než o velkém rozvoji bude rok 2021 o stabilizaci. Máme interně ještě spoustu nevyužitého potenciálu a současné portfolio má tak stále prostor k růstu. Musíme naplno využít synergie z akvizice Ondrášovky a Korunní.

Z pohledu pražské burzy chceme v roce 2021 pokračovat v trendu, kterého jsme se drželi i loni – informovat konzistentně, být otevření k akcionářům a plnit to, co slíbíme. Jsme si plně vědomi vyššího zadlužení, a proto se budeme soustředit na jeho pokles do zdravějšího pásma. Stále bychom ale chtěli zůstat dividendově zajímavým titulem.

Patria.cz: Jaká očekáváte rizika pro letošní rok?

Největším rizikem je pro nás určitě epidemiologická situace. Klíčové bude, kdy a jak se vládní opatření rozvolní. Bude to v lednu, koncem prvního kvartálu nebo až v létě? Těch scénářů je mnoho a se všemi se snažíme pracovat. Letos proto tvoříme plán úplně jiným způsobem. Máme v něm integrované nové předpoklady, změny v načasování nákladů, detailnější rolující se výhled na následujících 12 měsíců nebo jasně definovaná opatření typu „co když“. Flexibilita bude pro úspěch klíčová.

Z pohledu celé ekonomiky sledujeme zejména rostoucí míru nezaměstnanosti a inflaci. Spotřebitelská poptávka a výkon celé ekonomiky nám můžou také mnohé napovědět. Úrokové sazby očekáváme na současné úrovni, otazník nám visí nad kurzem eura.

Nejhorší je pro nás, stejně jako pro všechny ostatní firmy a podnikatele, dlouhotrvající nejistota ohledně omezení – my sice reagujeme pružně, ale bylo by dobré případné změny tušit alespoň dva týdny dopředu.

Patria.cz: Co byste napsal na novoroční přání své firmě, potažmo jiným podnikatelům a (české) společnosti jako celku.

Použiji slova našeho „náčelníka“ Jannise Samarase: „Zaberme, vydržme a radujme se z každého, i malého úspěchu. Malých radostí určitě najdeme spoustu jak v práci, tak v našich osobních životech. Vzhůru do toho 21. roku 21. století!“

Kofola rozhovor EBITDA 2021 Patria nápoje Leros Ugo

Martin Pisklák

Martin Pisklák promoval v roce 2005 v oboru Firemní finance a účetnictví na Masarykově univerzitě v Brně. V průběhu studia strávil jeden semestr studiem Mezinárodních obchodních vztahů na rakouské FH Burgenland. Do Kofoly přišel v prosinci 2010. V letech 2011-2014 byl vedoucím oddělení controllingu a v letech 2015-2019 byl finančním ředitelem a místopředsedou představenstva společností Radenska a Studenac v Adriatickém regionu. Před příchodem do Kofoly pracoval Martin ve společnosti PwC, nejprve jako finanční auditor (2005-2008) a poté jako konzultant v transakčním poradenství (2008-2010).

Rozhovor byl veden korespondenčně a připravila ho Jana Knechtlová.

Foto: Kofola



Čtěte více:

Kofola se stala majitelem Ondrášovky a Karlovarské Korunní
15.04.2020 16:58
Skupina Kofola se dnes stala majitelem stoprocentního podílu ve společ...
Kofola pozastavuje dividendovou politiku, dokud nevyhodnotí dopady pandemie
03.07.2020 16:25
Nápojová skupina Kofola ČeskoSlovensko se rozhodla dočasně pozastavit ...
Valná hromada Kofoly schválila: Na jednu akcii připadne divideda před zdaněním 13,50 Kč
19.11.2020 13:38
Akcionáři Kofoly si rozdělí na dividendách 300,9 milionu Kč, stejně j...
Kofola měla rekordní léto. Výplatě dividendy nic nebrání, říká CEO Samaras
25.11.2020 17:29
Tuzemská nápojová skupina Kofola ČeskoSlovensko zvýšila tržby ve třet...

    Offline rozhovory
    Georg Hotar z Photon Energy: Letos čekáme další růst na klíčovém trhu, příležitosti zkoumáme i jinde
    27.01.2021 6:04
    Letos čekáme další růst na klíčovém trhu v Polsku a příležitosti vyhod...
    Elisabeth Stadlerová z VIG: Korona zvedla zájem o pojištění před kyberútoky
    26.01.2021 6:07
    V souvislosti s koronavirovou pandemií vzrostl zájem o pojištění zdrav...
    Stefan Dörfler z Erste: Dluh je nakonec pořád dluh
    25.01.2021 6:08
    Státem podporovaná opatření, jako byla úvěrová moratoria, byla platným...
    Richard Siebenstich z O2: Zájem o stabilní internet stoupl na podzim o pětinu
    22.01.2021 6:02
    O pětinu vyšší zájem o zřízení nové internetové přípojky registroval n...
    Tomáš Spurný z Monety: Snížení ziskovosti bank přinese konsolidaci v odvětví
    21.01.2021 6:04
    Nejzásadnější změnou v bankovním sektoru v loňském roce bylo snížení z...
    Martin Novák z ČEZ: Pandemie potvrdila trend digitalizace energetiky. Většina řešení už zůstane
    20.01.2021 6:06
    Smlouva s vládou o výstavbě nového jaderného bloku či start jednání o ...

    Online rozhovory

    Váš názor
    • Česká buržoazie
      18.01.2021 12:50

      Tady můžem epozorovat úspěšný rozvoj české buržoazie par excellence.
      Pracovitý Prosecký

    Nejčtenější zprávy týdne

    Jsme také na sociálních sítích

    Facebook Twitter RSS Youtube RSS

    Právě diskutujete

    Nejčtenější zprávy dne

    Nejdiskutovanější zprávy týdne

    Analýza dne

    Investiční tip Repsol: Integrovaný těžař s nízkými náklady
    24.02.2021 16:47
    Ve snaze o expozici na ropný trh většinou vybíráme z gigantů...více