Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Jednou podáš prst…

Jednou podáš prst…

13.01.2010 11:48
Autor: Petr Žabža, Patria Online

Již několikrát jsem na tomto místě v průběhu loňského roku upozorňoval, že převládajícím trendem pro následující měsíce (snad ne dokonce roky, proboha) bude a) více či méně otevřené zvyšování daní a b) mnohem větší ingerence státu do chodu soukromých firem. Jak by to mohlo v realitě vypadat?

Své by Vám o tom mohl vyprávět management francouzské společnosti Renault, druhého největšího výrobce automobilů v zemi galského kohouta. Samozřejmě již nyní slyším obvyklé narážky na pověstnou ne-kvalitu francouzských aut a na sociálně-demokratické prostředí ve Francii panující. Nejsme však v motoristickém magazínu nebo na hodině politické ekonomie. Zakopaný pes je někde jinde. Firma totiž vyslovila úvahu, že se nový model Clio IV nebude vyrábět v továrně ve Flins na okraji Paříže, ale v provozu firmy umístěném na severozápadě Turecka v městečku Bursa. A to neměli dělat…

Francouzský ministr průmyslu Christian Estrosi si okamžitě pozval „na koberec“ provozního ředitele firmy Renault Patricka Pelata za účelem „konzultování plánů na výrobu nového modelu Clio a debaty o osudu stávající továrny ve Flins“. Již dnes se však ministr Estrosi nechal slyšet, že „…nové Clio bude vyrobeno ve Francii a prodáváno ve Francii. Nedovolíme, aby se Clio IV vyrábělo v Turecku. Mluvím i jménem předsedy vlády a celého kabinetu když říkám, že auta určená pro francouzský trh musí být ve Francii také vyrobena“. Pokud by tato kanonáda nezabrala, v záloze je prý podle všeho ještě varianta nátlaku ze strany prezidenta Sarkozyho. S ním však (zatím) setkání naplánované není.

Hlavním „podpůrným“ argumentem pro toto jednání je fakt, že francouzská vláda vlastní 15% akcií firmy a v loňském roce společnosti poskytla státní podporu, kromě jiného obsahující také 3 miliardy euro v úvěrech a slib zrušení kontroverzní lokální „business tax“.

V čem je podobný vývoj nebezpečný? Zejména v tom, že do výsostně komerčního rozhodnutí vnáší prvek politiky. Z pozice 15%-ního akcionáře tak francouzská vláda vytváří tlak, který je velikosti jejího podílu relativně neúměrný. Ostatní akcionáři by se měli zcela právem bouřit, protože může teoreticky jít o proces znehodnocující firmu jako takovou. Proč by měla vyrábět ve Francii jenom proto, že se tam ten automobil bude také prodávat?

Druhým faktorem je samotné přijetí „státní pomoci“ a konsekvence z toho vyplývající. Debata, zda by úpadek Renault SA pro globální automobilový trh znamenal katastrofu, je výsostně akademická. Přesto má nejspíš jasnou odpověď – ne. V okamžiku přijetí státní pomoci se však firma dostala do pozice „toho, co tahá za kratší konec provazu“ a důsledky na sebe nedaly dlouho čekat. Nepochybně, celá situace je hodně zjednodušená (nezmínil jsem např. odbory, dopad na veřejné rozpočty v okamžiku hromadného propouštění, variantu případného převzetí firmy…), ale s výše uvedeným lze jen těžko polemizovat.

Jednou podáš prst…


Váš názor
  • copak Francie
    13.01.2010 15:14

    Když tam přijedu ,tak jsem vždycky štastný, že s každou bramborou pojím i 5EURO zemědělských dotací, uvidím sladký život rodilých francouzů a neméně sladký život francouzů nerodilých ,kteří měli původně na ty rodilé makat,ale jaksi to nemají v naturelu. Sladká Francie, upír Evropské unie a její budoucí hrobař
    jofre
  •  
    13.01.2010 12:35

    poučný článek o franc. dirigismu http://www.economist.com/businessfinance/displaystory.cfm?story_id=15176474
    vt
    • Jednoduché
      13.01.2010 15:04

      Je to jednoduché. Tímto způsobem stačí 10-20 let a firma krachne.
      Nero
Aktuální komentáře
20.10.2025
10:33Kering snižuje zadlužení, kosmetickou divizi prodá L´Oréalu za 4 miliardy eur
10:13Bilionová AI bublina? Investoři se neshodnou na budoucnosti této technologie
10:05Růst čínské ekonomiky byl ve třetím čtvrtletí nejpomalejší za rok
8:48Výkup ČEZ jako strategická priorita, snížený rating Francie a prodej kosmetiky Keringu do L'Orealu  
8:44Rozbřesk: O zalezlých švábech, výpadcích amerických dat a nižším ratingu Francie
6:09Kdy vstoupí OpenAI jako největší neobchodovaná firma na akciový trh?
19.10.2025
15:36Růst poptávky po energiích v čele s datacentry zajistí, že fosilní paliva budou ještě dlouho dominovat, předpovídá McKinsey
8:57Víkendář: AI, technofeudalismus a už ne tak dobrá rada pro studium
18.10.2025
14:51Datacentra žízní po vodě. To je problém pro třetinu Evropy
8:52Víkendář: Pokaždé si lidé říkali, že pracovní místa budou zničena novými technologiemi…
17.10.2025
22:02Wall Street rostla poté, co Trump mírnil svůj postoj vůči Číně  
17:36Ztráta zodpovědnosti je na dluhopisech vidět. Jak je na tom Čína?
16:33Státní dluh na novém rekordu, vzrostl na 3,518 bilionu Kč
16:00VIG kupuje německou pojišťovnu Nürnberger za 1,38 miliardy eur
15:20Ozempic za 150 dolarů místo tisíce? Trumpova slova rozkolísala farmaceutický trh
13:49Evropský obranný sektor zaznamenal nejhorší týden od roku 2020
13:38Inflace v EU vzrostla na 2,6 procenta, v Česku naopak klesla a je šestá nejnižší
12:13Perly týdne: Hranice mezi AI boomem a bublinou
11:34Akcie dostávají ránu z nečekané strany, peníze míří do dluhopisů a zlata  
10:46Spolupráce velkých technologických firem – tentokrát jinak než v devadesátých letech?

Související komentáře
    Nejčtenější zprávy dne
    Nejčtenější zprávy týdne
    Nejdiskutovanější zprávy týdne
    Kalendář událostí
    ČasUdálost
    4:00Čína - HDP, y/y
    4:00Čína - Maloobchodní tržby, y/y
    4:00Čína - Průmyslová výroba, y/y