Aktualizováno Francie a Německo jednaly o víkendu o osudu největší evropské skupiny letecké techniky , která v říjnu zrušila plán fúze s britskou zbrojovkou . Obě strany se přiblížily dohodě o nové akcionářské struktuře společnosti, sdělily dnes agentuře Reuters zdroje informované o jednáních.
Jednání v Paříži se podle jednoho ze zdrojů zaměřovala na omezení státního podílu v na 30 procent. Francie a Německo by měly po 12 procentech a Španělsko by v rámci jádrové skupiny akcionářů vlastnilo čtyři procenta. Zbylá dvě procenta by byla ponechána v záloze.
Francouzský stát drží spolu se soukromou francouzskou skupinou v 25 procent. Německo má v podíl 22,5 procenta přes společnost a španělský stát ovládá 5,5 procenta. Říjnová jednání s o vytvoření největší zbrojní a letecké společnost světa zkrachovala na odporu Britů k výraznějšímu podílu států, jaké požadovala Paříž, zatímco Berlín vyžadoval paritu s Francií.
Podle nizozemských zákonů, jimiž se řídí, nesmí mít skupina akcionářů jednajících ve shodě více než 30 procent hlasovacích práv, jinak by musela podat nabídku na převzetí celé firmy.
Podle německého listu Frankfurter Allgemeine Zeitung se jedná také o zastoupení států ve správní radě skupiny. Navrhuje se po dvou zástupcích pro Francii a Německo a jednom pro Španělsko. Podle zdrojů by mělo být dosaženo dohody do pondělka a výsledkem by měl být odchod průmyslových akcionářů a .
Fúze EADS a BAE Systems ztroskotala na rozdílných hájmech francouzské, britské a německé vlády. Obě společnosti se nakonec rozhodly ukončit diskuze o spojení a soustředit se na vlastní strategie. Podle několika zdrojů stála proti spojení německá kancléřka Merkelová. Zatímco Německo trvalo na paritě svého vládního podílu s Francií, Británie považovala po Paříži závazek, že v budoucnu nezvýší svůj podíl v nové skupině z navrhovaných devíti procent. Francie, která si ve skupině chtěla zajistit co největší vliv, mohla podle původního návrhu zvýšit svůj podíl jen v případě, že bude dodržen celkový limit státních podílů ve společnosti. V opačném případě hrozilo, že by fúzi neschválily americké regulační úřady. Právo vetovat plán fúze měly britská a francouzská vláda a hlavní soukromí akcionáři EADS, jimiž jsou francouzská skupina Lagardere a německý Daimler.
Obě firmy mají dlouhou historii spolupráce a jsou partnery v mnoha projektech, včetně bitevníků Eurofighter. BAE by spojením rovněž znovu získala podíl v Airbusu, který prodala v roce 2006. Nová skupina měla mít roční tržby zhruba 72 miliardy eur a 220.000 zaměstnanců. Termín pro dokončení dohody byl stanoven na 10. října.
(Zdroj: čtk, Bloomberg)