Největší česká energetická společnost plánuje provozovat plnohodnotného virtuálního operátora. Polostátní (579,8 CZK, 2,20%) již výhodné volání a datové služby poskytuje svým zaměstnancům a jejich rodinám. Nyní je chce nabídnout i veřejnosti.
Podle informací Hospodářských novin je start projektu téměř jistý. Vedení je ale s vyjádřením zatím opatrné. "Takový nápad tu je, je ale příliš brzy cokoliv komentovat," říká šéf divize obchodu Alan Svoboda, pod kterého by měl nový operátor spadat. "Ano, tu možnost zkoumáme," přidává se i šéfka nákupu Michaela Chaloupková.
Pro je vstup na trh s mobilním voláním logickým krokem. Již nyní poskytuje velmi výhodné balíčky svým zaměstnancům a jejich rodinným příslušníkům, kteří volají v síti . Pro představu: například v tarifu Standard mají za sto korun měsíčně 240 minut volného volání a sto SMS zpráv.
Program pro rodinu zajišťuje dceřiná společnost operátora Bonerix, která obhospodařuje podobné firemní programy zvláště pro velké korporace. Dohromady jde přibližně o sto tisíc čísel.
Zda pro nový projekt využije svého stávajícího operátora, nebo se dohodne s jiným ze současné trojice, není ještě jasné. "Případného partnera zatím hledáme," říká Chaloupková. Ani není sdílnější. "Jakékoli kroky v této oblasti nemůžeme komentovat," říká její tiskový mluvčí Hany Farghali.
, jedna z nejsilnějších společností na tuzemském trhu, je díky své velikosti operátorům rovnocenným partnerem. Může tak klíčové podmínky vyjednat mnohem lépe než menší zájemci, kteří jsou na nich zcela závislí.
Pro rozšíření nabídky i pro širokou veřejnost má navíc ideální portfolio – zhruba tři miliony zákazníků, kterým nabízí dodávky elektřiny. V roce 2010 jim začal nabízet plyn a letos je už největším alternativním dodavatelem v Česku. Pokud si udrží stávající tempo, brzy překročí hranici 400 tisíc zákazníků s plynem. Jen pro srovnání – alternativní dvojka na trhu Bohemia Energy má pouze okolo 160 tisíc zákazníků.
Centropol už má jasno
Na podobné synergii – tedy na nabídce dodávek elektřiny, plynu i telekomunikačních služeb – chce ještě letos postavit mobilního virtuálního operátora další energetická společnost Centropol. "Spuštění plánujeme na druhou půlku letošního roku," říká obchodní ředitel Lukáš Pokrupa. Oproti má ale zákaznická základna Centropolu "jen" 300 tisíc zákazníků.
Zatím ani on neohlásil, v síti kterého operátora by chtěl působit. Pro energetické společnosti se kromě mobilních služeb v dalším kroku přímo nabízí i poskytování internetového připojení do domácností. Pevné linky drží převážně právě .
Centropol chce do projektu investovat v začátku kolem sta milionů korun. Náklady mu může snížit i využití stávajících oddělení, například call center. Podobné zázemí má i . Telefonické centrum jeho zákaznických služeb sídlí v Plzni.

Související články na IHNED.cz
Analytik: Španělé se podílu v ČR asi nezbaví. Investici ale nedoporučuji
Na trhu se objevil další virtuál. Telefonovat bude možné i přes (3,79 GBP, 1,16%) Mobile
Síť obchodů Coop přebírá desítky pošt. Chce také prodávat energie a volání