Aktualizováno Index ekonomické důvěry v ČR se v prosinci dál mírně zvýšil a dosáhl 5,5 bodu. Oproti listopadu jde o zlepšení o bod a index sestavovaný ČSÚ se tak dostává dál do kladných hodnot ukazujících na mírně převažující pozitivní hodnocení ekonomických subjektů. V prosinci za zlepšením stál především sektor služeb, zatímco důvěra v průmyslu se nezměnila a spotřebitelská důvěra nepatrně klesla.
Firmy v oblasti služeb jsou dlouhodobě převážně optimistické. Během letoška se nálada v sektoru dál zvýšila a v prosinci index stoupá na 27,7 bodu. Podpořilo ho lepší hodnocení poptávky i její lepší tříměsíční výhled. Hodnocení současné ekonomické situace se změnilo minimálně, výhled ekonomiky firmy hodnotí mírně hůř. U firem v obchodu se ale očekávání o vývoji ekonomiky naopak zlepšila.
Index důvěry v průmyslu se v listopadu dostal mírně nad nulu a v prosinci pouze opakuje výsledek 2,7 bodu. Hodnocení současné situace v ekonomice i poptávky zůstává beze změny. Stabilní zůstávají také očekávání v tří- i šestiměsíčním výhledu. Firmy předpokládají mírný růst tempa výroby a stabilní zaměstnanost.
Spotřebitelská důvěra se na konci roku nepatrně snižuje a index klesá na -9,5 bodu. Prosinec přinesl zvýšení obav ze zhoršení vývoje ekonomiky, zatímco obavy z nezaměstnanosti nebo zhoršení finanční situace zůstávají beze změny. Spotřebitelé oproti listopadu měli menší tendenci kupovat zboží dlouhodobé spotřeby a více se obávali růstu cen.
Průzkum ČSÚ v průmyslu vyznívá méně optimisticky než v případě PMI. Dokonce i tvrdá data z průmyslu začala ukazovat jeho růst dříve než převládly pozitivní odpovědi v tomto průzkumu. Index důvěry by tak měl dál růst a tento rozdíl srovnávat. Další mírné zhoršení nálady ve stavebnictví ukazuje, že vyhlídky pro tento sektor zůstávají hodně nízko i přes očekávané oživení ekonomiky. Mezi spotřebiteli nadále převládá pesimismus, jehož důležitým zdrojem je stále vysoká nezaměstnanost. V průzkumu se mohlo projevit oslabení koruny ze strany ČNB, kdy spotřebitelé (nepřekvapivě) dávají větší váhu zdražování dováženého zboží oproti potenciálním dlouhodobým výhodám pro ekonomiku.
