Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Záhadný Hugo Boss

Záhadný Hugo Boss

2.4.2015 17:48

Jednou z relativně prohrávajících „luxusních“ akcií je Prada, na kterou jsme se dívali minule. Jejím protikladem může v tomto smyslu být Hermes – jde o titul, který má hezkou pětiletou návratnost. Ale vítěze mezi těmito akciemi najdeme jinde – jde o společnost Hugo Boss. Hermes si připisuje pěkných více než 200 %, HB se ale pohybuje na cca dvojnásobku:

Hugo Boss 1.png

Zdroj: FT

HB dokáže soustavně zvyšovat tržby, ale zisky poslední roky nijak raketově nerostou. Zde tedy letmým pohledem důvod pro mimořádnou návratnost generovanou akciemi HB nenajdeme. Za pozornost stojí výjimečně vysoké ROI a ROE. První se pohybuje na 32 % a druhé na 42 %. Jinak řečeno, firma na čistém zisku ročně vydělá cca 42 % výše vlastního jmění, což je pozoruhodné i v tomto odvětví. To se v podstatě z definice má pyšnit vysokými návratnostmi odrážejícími „luxusní“ marže – tj. zejména vysokou schopnost diktovat si ceny. HB ale má nižší hrubou marži než Prada i Hermes a to samé platí na úrovni provozního zisku a o marži na úrovni čistého zisku. Protože má vyšší ROI a ROE, musí mít lepší obrat aktiv – na generování jednotky tržeb potřebuje méně aktiv než konkurence.

Hugo Boss 2.png

Zdroj: FT

Chleba se ale i zde láme zejména v oblasti cash flow. Ani zde přitom není patrná žádná raketa, spíše naopak. Provozní tok hotovosti v posledním roce klesl a je na úrovni roku 2012. Firma je samozřejmě bez problémů schopna pokrýt své investice provozním tokem hotovosti a podobně jako Hermes a Prada se nepouští do žádných akvizičních dobrodružství. Všimněme si, jak odlišný (a o co čitelnější) je tento model toku hotovosti třeba ve srovnání s technologickými společnostmi. U nich tvoří velkou část investic nákupy firem, což je na jednu stranu přirozené (proč investovat „doma“, když si můžu koupit hotovou firmu). Na druhou stranu je to ale model, který může vést do záhuby – ve snaze nezmeškat někde vlak nakupují nové a nové firmy a návratnost jde dolů. Jde o kvalitativní riziko, transparentnost a podobné oblasti, které ve standardních valuačních modelech těžko odrazíme, ale jejich relevance je vysoká.

Ale to jsem příliš odbočil. V roce 2014 zbylo HB po investicích asi 270 milionů eur a z toho firma vyplatila 231 milionů na dividendách. Zbytek použila na snížení dluhu a zvýšení zásoby hotovosti v rozvaze. Tedy celkově žádná divočina:

Hugo Boss 3.png

Zdroj: FT

V roce 2012 a 2013 se CF po investicích pohybovalo mezi 230 - 220 miliony eur. Požadovaná návratnost se pohybuje kolem 5,6 % a kapitalizace nyní dosahuje 4,83 miliard eur. Pokud by se CF po investicích nacházelo dál kolem 250 milionů eur (dluh se nehýbal a neprobíhaly by akvizice), musí toto CF na ospravedlnění kapitalizace dlouhodobě růst o 0,1 %. Pokud by dosahovalo 230 milionů eur (hovoříme tedy vlastně o dividendách 2014), implikovaný růst by byl na 0,5 %. To jsou s ohledem na to, jak by měl vypadat celkový vývoj na trhu (viz následující, sice ne úplně čerstvý, ale snad stále vypovídající graf) poměrně dost nízká čísla:

Hugo Boss 4.png

Kombinace uvedené by tedy napovídala, že HB podle očekávání trhu nebude zrovna excelovat v konkurenčním boji a/nebo se růst tržeb nepromítne do růstu zisků, respektive růstu toku hotovosti. Což je v podstatě to, co pozorujeme v posledních letech. Celkově musím říci, že si nějak nedovedu srovnat v hlavě, jak vývoj fundamentu (relativně k ostatním firmám z odvětví) sedí na výjimečný vývoj cen akcií Bosse. Hugo je tak trochu záhada: Akcie od roku 2010 připsaly více než 400 %, ale třeba provozní CF je výše jen asi o 30 %. Pro srovnání – akcie Prady si připsaly asi 60 %, její provozní CF vzrostlo asi o 100 % (mezi lety 2011 – 2014). Na základě tohoto krátkého pohledu mě napadá jen jedno „racionální“ vysvětlení – před lety byl HB z nějakého důvodu nesprávně zatracován, pak začal ukazovat, že na tom není hůře než ostatní a trh ho za to odměnil tím, že ho nechal dohnat zbytek.


Čtěte více:

Luxus nejen z Pařížské: Výhled a trendy 2015
18.3.2015 16:30
Rok 2014 se nesl na trhu s luxusním zbožím ve znamení pomalejšího a us...
Pyramida luxusu: z LV je značka pro sekretářky
25.3.2015 17:30
Ve světě luxusních značek už není jen jeden druh luxusu. Pomalu vzniká...
Fúzí Net-a-Porter (Richemont) a Yoox vzniká lídr na trhu online luxusu
31.3.2015 11:16
Konkurenční společnosti v oblasti luxusního módního online retailu dne...
Investice do luxusu – Prada a Hermes
31.3.2015 17:00
Musím říci, že jsem byl překvapen tím, jak velkému zájmu se zde těšil ...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data