Rok 2014 se nesl na trhu s luxusním zbožím ve znamení pomalejšího a ustáleného růstu a tento trend bude zřejmě pokračovat i nadále. I když bude rok 2015 na trhu s luxusním zbožím hodně ovlivněn vývojem měnových kurzů, vykazuje stále značný potenciál k růstu. Letošní rok se ale neobejde beze změn na poli klíčových trhů a preferencí zákazníků.
Míra růstu se očekává podle výhledu pro trh s luxusním zbožím, který zveřejnil Bloomberg na základě dat průzkumu Euromonitor International na úrovni kolem 3,5 %, oproti 3,9 % v roce 2014. Silný dolar nahrává zlepšení situace na trhu v USA, kde by mohl nastartovat domácí poptávku a USA by se tak v roce 2015 mohly stát i trhem číslo 1. Potenciál stále zůstává i v Asii. Z pohledu jednotlivých společností je to právě apreciace dolaru, která rozdílně ovlivní jednotlivé hráče na trhu luxusu. Částečně negativní dopad by mohla mít například na společnosti, které provozují velkou část kamenných obchodů v USA a zároveň velký význam pro jejich tržby mají turisté. Mohlo by se to tak dotknout například klenotnictví Tiffany. Graf znázorňuje vývoj ceny a objemu obchodů tohoto titulu na burze.

Očekává se, že například Rusové budou za luxusní zboží utrácet spíše doma. Stejně tak v Japonsku zákazníci převážně z důvodu oslabování jenu preferují v posledních dvou letech nákupy na domácí půdě. Japonský trh by mohli dále posílit Číňané, kteří představují na trhu s luxusem top národnost a nejrychleji rostoucí trh. Zároveň čínští spotřebitelé utratí v zahraničí 3krát více než na domácí úrovni a Japonsko je jejich oblíbenou destinací. Pro luxusní značky bude v letošním roce klíčové vytvářet firemní strategie z globální perspektivy.
Výrazně v roce 2015 vzroste potenciál a význam digitálního trhu v odvětví luxusu a očekává se růst tohoto segmentu na úrovni 20 až 25 %. Růst tržeb lze očekávat hlavně v segmentu luxusních šperků, hodinek nebo doplňků.
Vývoj indexu S&P Global Luxury prozatím od začátku roku víceméně kopíruje index S&P 500.
Trendy
Elsa Berry, zakladatelka a ředitelka poradenské společnosti Vendome Global Partners v rozhovoru pro BFMTV zmínila možné trendy vývoje poptávky spotřebitelů. Ty se podle jejích slov výrazně mění. Na jedné straně stojí tradiční klient, hlavně z USA, který začíná pomalu reagovat na přílišný růst značek jako je například Louis Vuitton. Ten má ve světě již víc než 1000 obchodů a tradiční spotřebitelé luxusního zboží LV již mnohdy nepovažují za výjimečnou značku ve smyslu „všichni to mají a obchody jsou všechny stejné“.
Zajímavý potenciál na trhu s luxusem mají podle Berry naopak dnešní dvacátníci a třicátníci tedy tzv. generace přelomu tisíciletí. Ti jsou obvykle velice náročnými i společensky uvědomělými zákazníky. Samotný produkt a jeho kvalita jsou pro tuto generaci většinou důležitější než značka. Plusem je potom pro ně historie a tradice značky stejně tak jako i řemeslné know-how či speciální technologie. Henrys neboli „High Earners Not Rich Yet“ jsou další zajímavou skupinou, která prozatím s luxusem spíše experimentuje. Henrys mají značné příjmy a cash flow, ale zatím jim chybí ustálená aktiva. Nemají potřebu luxusní kousky vlastnit, ale stačí jim si je zapůjčit. To nahrává společnostem jako je například americká Rent The Runway, což je v podstatě Netflix v oblasti Haute Couture. Zajímavé je, že zatímco při nákupech v kamenném obchodě spotřebitelé preferují spíše jednu značku, na internetu je tomu právě naopak. Online tedy dávají přednost spíše multibrandovému prostředí.
Luxus zkrátka nabízí nekonečné možnosti pro vášnivé hýřily. Většina luxusních značek nabízí příležitostně limitované a sběratelské kolekce například k oslavám výročí nebo při speciálních příležitostech. Kupříkladu značka S.T. Dupont uvedla v roce 2013 limitovanou kolekci psacích potřeb a zapalovačů osázených diamanty ke 130. výročí fenoménu luxusní vlakové dopravy Orient Expressu a ve světě bylo k dostání pouze 28 kusů. Lze si ovšem pořídit i limitovanou edici parfémů v exkluzivním balení. Například lahvička limitované kolekce parfému Miss Dior pro rok 2015 se prodává téměř za 2000 USD. Sběratelské kousky lze najít i mezi luxusními auty, ani ta pak nemusí nutně ztrácet na hodnotě. Oblíbené jsou samozřejmě i sběratelské kousky hodinek. Takové produkty, které jsou obvykle prodávány ve velmi omezeném množství, mohou během let vzrůst na hodnotě. I nákupy drahých kovů a kamenů v tom nejjemnějším zpracování těch nejluxusnějších klenotníků světa nemusí být zrovna ztrátové a mohou být dlouhodobě dobrým uchovatelem hodnoty.
Tomu, kdo při procházce Pařížskou ulicí, centrem tuzemského luxusu, ovšem nezatouží po Vuittonce s monogramem, sandálkách Jimmy Choo, hedvábném šátku Hermes, nebo neshání zásnubní prsten u Tiffanyho či šperk s panterem Cartier, se nabízí i jiná cesta, jak si pořídit svůj vlastní a o něco likvidnější, i když nehmatatelný kousek luxusu. Takový, za který lze po šálku Nespressa nejen krásně utrácet, ale na kterém jde třeba i vydělat. Většina značek, které jsou k dostání v Pařížské ulici je, ať už individuálně nebo jako součást jednoho z luxusních globálních multibrandových holdingů jako je Kering, Richemont nebo LVMH, veřejně obchodována na světových finančních trzích. Při troše štěstí se pak najde i důvod bouchnout láhev luxusního šampaňského.
Akcie, nejen ze sektoru luxusního zboží, je možné obchodovat prostřednictvím Patria Direct ZDE.
Zdroj: Bloomberg, BI, Bain & Company, BFMTV, Transparency Market Research, LuxuryDaily, Tiffany & Co.