Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Luxus nejen z Pařížské: Výhled a trendy 2015

Luxus nejen z Pařížské: Výhled a trendy 2015

18.3.2015 16:30
Autor: Kristýna Zahradníková, Patria Online

Rok 2014 se nesl na trhu s luxusním zbožím ve znamení pomalejšího a ustáleného růstu a tento trend bude zřejmě pokračovat i nadále. I když bude rok 2015 na trhu s luxusním zbožím hodně ovlivněn vývojem měnových kurzů, vykazuje stále značný potenciál k růstu. Letošní rok se ale neobejde beze změn na poli klíčových trhů a preferencí zákazníků.

Míra růstu se očekává podle výhledu pro trh s luxusním zbožím, který zveřejnil Bloomberg na základě dat průzkumu Euromonitor International na úrovni kolem 3,5 %, oproti 3,9 % v roce 2014. Silný dolar nahrává zlepšení situace na trhu v USA, kde by mohl nastartovat domácí poptávku a USA by se tak v roce 2015 mohly stát i trhem číslo 1. Potenciál stále zůstává i v Asii. Z pohledu jednotlivých společností je to právě apreciace dolaru, která rozdílně ovlivní jednotlivé hráče na trhu luxusu. Částečně negativní dopad by mohla mít například na společnosti, které provozují velkou část kamenných obchodů v USA a zároveň velký význam pro jejich tržby mají turisté. Mohlo by se to tak dotknout například klenotnictví Tiffany. Graf znázorňuje vývoj ceny a objemu obchodů tohoto titulu na burze.

Tiffany chart

Očekává se, že například Rusové budou za luxusní zboží utrácet spíše doma. Stejně tak v Japonsku zákazníci převážně z důvodu oslabování jenu preferují v posledních dvou letech nákupy na domácí půdě. Japonský trh by mohli dále posílit Číňané, kteří představují na trhu s luxusem top národnost a nejrychleji rostoucí trh. Zároveň čínští spotřebitelé utratí v zahraničí 3krát více než na domácí úrovni a Japonsko je jejich oblíbenou destinací. Pro luxusní značky bude v letošním roce klíčové vytvářet firemní strategie z globální perspektivy.

Výrazně v roce 2015 vzroste potenciál a význam digitálního trhu v odvětví luxusu a očekává se růst tohoto segmentu na úrovni 20 až 25 %. Růst tržeb lze očekávat hlavně v segmentu luxusních šperků, hodinek nebo doplňků.

Vývoj indexu S&P Global Luxury prozatím od začátku roku víceméně kopíruje index S&P 500.

Trendy


Elsa Berry, zakladatelka a ředitelka poradenské společnosti Vendome Global Partners v rozhovoru pro BFMTV zmínila možné trendy vývoje poptávky spotřebitelů. Ty se podle jejích slov výrazně mění. Na jedné straně stojí tradiční klient, hlavně z USA, který začíná pomalu reagovat na přílišný růst značek jako je například Louis Vuitton. Ten má ve světě již víc než 1000 obchodů a tradiční spotřebitelé luxusního zboží LV již mnohdy nepovažují za výjimečnou značku ve smyslu „všichni to mají a obchody jsou všechny stejné“.

Zajímavý potenciál na trhu s luxusem mají podle Berry naopak dnešní dvacátníci a třicátníci tedy tzv. generace přelomu tisíciletí. Ti jsou obvykle velice náročnými i společensky uvědomělými zákazníky. Samotný produkt a jeho kvalita jsou pro tuto generaci většinou důležitější než značka. Plusem je potom pro ně historie a tradice značky stejně tak jako i řemeslné know-how či speciální technologie. Henrys neboli „High Earners Not Rich Yet“ jsou další zajímavou skupinou, která prozatím s luxusem spíše experimentuje. Henrys mají značné příjmy a cash flow, ale zatím jim chybí ustálená aktiva. Nemají potřebu luxusní kousky vlastnit, ale stačí jim si je zapůjčit. To nahrává společnostem jako je například americká Rent The Runway, což je v podstatě Netflix v oblasti Haute Couture. Zajímavé je, že zatímco při nákupech v kamenném obchodě spotřebitelé preferují spíše jednu značku, na internetu je tomu právě naopak. Online tedy dávají přednost spíše multibrandovému prostředí.

Luxus zkrátka nabízí nekonečné možnosti pro vášnivé hýřily. Většina luxusních značek nabízí příležitostně limitované a sběratelské kolekce například k oslavám výročí nebo při speciálních příležitostech. Kupříkladu značka S.T. Dupont uvedla v roce 2013 limitovanou kolekci psacích potřeb a zapalovačů osázených diamanty ke 130. výročí fenoménu luxusní vlakové dopravy Orient Expressu a ve světě bylo k dostání pouze 28 kusů. Lze si ovšem pořídit i limitovanou edici parfémů v exkluzivním balení. Například lahvička limitované kolekce parfému Miss Dior pro rok 2015 se prodává téměř za 2000 USD. Sběratelské kousky lze najít i mezi luxusními auty, ani ta pak nemusí nutně ztrácet na hodnotě. Oblíbené jsou samozřejmě i sběratelské kousky hodinek. Takové produkty, které jsou obvykle prodávány ve velmi omezeném množství, mohou během let vzrůst na hodnotě. I nákupy drahých kovů a kamenů v tom nejjemnějším zpracování těch nejluxusnějších klenotníků světa nemusí být zrovna ztrátové a mohou být dlouhodobě dobrým uchovatelem hodnoty.

Tomu, kdo při procházce Pařížskou ulicí, centrem tuzemského luxusu, ovšem nezatouží po Vuittonce s monogramem, sandálkách Jimmy Choo, hedvábném šátku Hermes, nebo neshání zásnubní prsten u Tiffanyho či šperk s panterem Cartier, se nabízí i jiná cesta, jak si pořídit svůj vlastní a o něco likvidnější, i když nehmatatelný kousek luxusu. Takový, za který lze po šálku Nespressa nejen krásně utrácet, ale na kterém jde třeba i vydělat. Většina značek, které jsou k dostání v Pařížské ulici je, ať už individuálně nebo jako součást jednoho z luxusních globálních multibrandových holdingů jako je Kering, Richemont nebo LVMH, veřejně obchodována na světových finančních trzích. Při troše štěstí se pak najde i důvod bouchnout láhev luxusního šampaňského.

Akcie, nejen ze sektoru luxusního zboží, je možné obchodovat prostřednictvím Patria Direct ZDE.

Zdroj: Bloomberg, BI, Bain & Company, BFMTV, Transparency Market Research, LuxuryDaily, Tiffany & Co.


Čtěte více:

Krátkodobé tipy - platební budoucnost i sázka na cestu do oblak!
12.3.2015 17:00
Ve včerejším článku jsme klientům znovupředstavili produkt analytické...
Luxus nejen z Pařížské: potěšení i investice
16.3.2015 17:45
Více než 300 miliónů spotřebitelů na světě si dopřává větší nebo menší...
Fed přestane být trpělivý, ale příliš spěchat také nebude
18.3.2015 12:25
Večer nás čeká výsledek dalšího důležitého jednání americké centrální ...

Reklama
Nově na Patria.cz - obchodní signály na forexu podle technických indikátorů ADX, Williams R% a klouzavých průměrů!
Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
25.2.2017
16:37Jak zabránit tomu, aby se technologie nestaly úhlavním nepřítelem
12:14Pár slov o dluhu: Letos dosáhne nového maxima 44 bilionů dolarů
7:54Víkendář: Katastrofy jako ekonomický lék?
24.2.2017
22:05Wall Street zakončila v zelených číslech. Hewlett Packard - 6,9 %
21:59Daniel Křetínský ovládl 94% podíl v EPH a do dceřinné firmy vstupují Macquarie
19:01To si snad děláte srandu
17:37Týden na měnách: Francouzská politika hýbe eurem  
17:23Pražská burza "odnesla" špatnou náladu investorů. Při nadprůměrných objemech ztratila 1,25 %
17:13Týden technicky: Zlato prorazilo technickou úroveň 1 250 USD za unci
16:47Přesun zájmu od rizika k bezpečí podpořil dluhopisy, jen a drahé kovy  
15:50Softbank a Foxconn budou mít společný podnik. Na investice
15:18Bitcoin na historických maximech. V březnu by mělo být jasno, zda SEC povolí ETF
14:19Fortuna může spustit online ruletu. Pro akcie to je lehce pozitivní, říká analytik Patria Finance
13:11Zlato je nejvýše od Trumpova týdne vítězství
11:46RBS se blíží desetiletce ročních ztrát v hospodaření, změna má přijít v roce 2018
11:26Čína: Více technologických firem do IPO má zatraktivnit akciový trh
10:53Evropa na konci týdne ztrácí, Vivendi po výsledcích -6 %
10:38Americká investiční atraktivita proti lepšímu výhledu rozvíjejících se ekonomik
10:36AKAT: Majetek v podílových fondech stoupl o 50 miliard na 432 mld. Kč
10:16Pražská burza zřejmě přeruší čtyřtýdenní růstovou sérii

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data