Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Hvězda Michaela Korse oficiálně padá

Hvězda Michaela Korse oficiálně padá

13.4.2015 16:55
Autor: Kristýna Zahradníková, Patria Online

Když světoznámý designér oděvů a módních doplňků Michael Kors zakládal v roce 1981 stejnojmennou společnost, určitě nečekal, že stejně rychle jako půjde jeho značka nahoru, bude najednou málo „cool“. Trh s luxusním zbožím je z velké části o uchování jistého statusu. Značka musí přesvědčit zákazníky, že stojí za to si připlatit za jejich produkty. Jak se ale zdá, Michael Kors, donedávna vnímán jako jedna z nejúžasnějších značek v módním průmyslu, o tento status přišel.

Akcie Michael Kors si nevedou zrovna nejlépe a analytici z Morgan Stanley se rozhodli odebrat tuto společnost ze seznamu nejlepších investičních nápadů. Ještě v lednu přitom tato banka Michaela Korse zařadila mezi 9 nejlepších akcií v Americe. Kimberly Greenberger z Morgan Stanley to tehdy odůvodnila tím, že předpokládá mnoho možných cest růstu. Ať už z hlediska geografického nebo expanze jednotlivých kategorií. Morgan Stanely předpokládal ve výhledu 12% růst v horizontu 3 let. Ten měl do společnosti Michael Kors napumpovat příjmy napříč kategoriemi i světadíly.


Něco je špatně

V posledních letech si Kors užíval neskutečného nárůstu popularity. Oblibu si získaly hlavně kabelky a hodinky Ale v poslední době tento růst zpomalil a společnost oznámila slabší výhled do budoucna. Hodnota akcií Michael Kors spadla jen za poslední rok o 37 %.

Kors.png
Pád akcií Michael Kors v posledním roce

Jak se ukázalo již mnohokrát v minulosti a Michael Kors to opět jen potvrdil, příliš rozšířená distribuce a popularita je na trhu trendy módních značek polibkem smrti. Na problém přílišného zaplavení trhu produkty Michael kors upozorňovala již v únoru i analytička Oppenheimer & Co Anna Andreeva, koneckonců období vynikajících výsledků netrvá většinou ani v maloobchodu věčně. U dražších značek cílených na mladší spotřebitele to platí dvojnásob. Expert módního průmyslu Robin Lewis přirovnal dokonce na svém blogu Michaela Korse ke značce Tommy Hilfiger, která dosáhla vrcholu koncem 90. let. Kdo si kupuje něco u Michaela Korse platí v podstatě prémii za to, že budou vlastnit něco od Michaela Korse, platí tedy jakousi prémii za značku. Ve chvíli, kdy například takovou kabelku od Korse má každý, přestává být přitažlivá. Stejný problém v minulosti řešily i značky Juicy Couture, Coach, ale i další.

Michael Kors jako společnost zastřešuje značky různých cenových úrovní. Tato strategie není v módním průmyslu nijak ojedinělá a má i nesporná pozitiva. Krátkodobě se značka přiblíží a zpřístupní většímu spektru zákazníků, z dlouhodobého hlediska však může mít i své stinné stránky. Může totiž brand poškodit. Michael Korrs provozuje jednak značku spadající do dražších nákupních ulic a obchodních domů, zároveň pak značku střední cenové úrovně a značku pro outlety. Na svých webových stránkách tak prodává jednak například šaty dostupnějších kolekcí MICHAEL Michael Kors již kolem 100 USD, na stejných stránkách pod hlavičkou luxusnější verze Michael Kors Collection najdete i šaty za téměř 12000 USD. Pro zákazníka, který si kupuje takové šaty za 100 USD to může působit pozitivně a dodat mu ten patřičný pocit výjimečnosti. Otázkou ovšem zůstává, zda bude exkluzivitu stále pociťovat i ten, kdo si bude chtít koupi šaty v přepočtu za statisíce českých korun.

Podle Lewise pak může dojít k situaci, kdy se ze segmentů v tomto složení stanou konkurenti a ten levnější segment doslova požere ten dražší konec spektra značek. Navíc zákazník samozřejmě nezaplatí 300 USD za kabelku, kterou si v outletu koupí za polovinu ceny. A to nemluvíme o slevách.

Zdroj: BI, BBG, Michael Kors


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
9:00CZ - PPI, y/y
11:00EMU - CPI, y/y