Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Za kolik by se na trhu obchodovala Škoda Auto?

Za kolik by se na trhu obchodovala Škoda Auto?

4.8.2015 17:05

Nové modely Škodovky se podle všeho povedly. Sám mohu hovořit pouze o estetické stránce věci, protože jsem s žádným z nich ještě nejel. Trochu mi jen nesedí prolisy na zadní části vozů a u Yetiho byla podle mne chyba odstranění kruhových světel na přední masce. Ty světla totiž opticky masku zvyšovala a nyní je předek relativně ke zbytku vozu opticky příliš placatý.

Ale to jsou všechno subjektivní dojmy a já bych se zde chtěl zaměřit na objektivnější stránku věci. K dispozici jsou nyní obsáhlá firemní čísla a komentáře týkající se výsledků za rok 2014 a možného výhledu. Nejde sice o obchodovanou firmu, domnívám se ale, že pro řadu čtenářů je hospodaření našeho národního giganta zajímavým tématem. A můžeme ho uchopit ve valuačním rámci, respektive jako pokus o odhad toho, s jakou kapitalizací by se automobilka na trhu obchodovala. V dnešní první části této mé úvahy se zaměříme na tržby a zisky společnosti, v té následující se podíváme hlouběji – na tok hotovosti a následně i na hodnotu, kterou tento tok vytváří a bude vytvářet.

Z první tabulky je patrné, že Škodovce v minulém roce výrazně narostly tržby a hrubý zisk se zvýšil o více jak deset miliard korun. Provozní zisk rostl o cca 9 miliard korun a čistý zisk zhruba o sedm miliard korun. Pokud spočítáme marže, zjistíme, že na úrovni hrubého zisku dokázala firma v minulém roce z tržeb vyždímat 14,83%, zatímco v minulém roce to bylo jen 13,99%. Na úrovni provozního zisku dosáhla v minulém roce marže 7,22%, zatímco v roce 2013 jen 5,15%. Vidíme tedy ideální kombinaci rostoucích tržeb a zlepšujících se marží.

Skoda 1.png

Zdroj: Škoda Auto

Největšího růstu co se týče počtu prodaných vozů dosáhla společnost v Nizozemí (36,6 %, viz následující tabulka) a ve Španělsku (32,5 %). Nejvyšší jsou ale prodeje v Číně a tam také dochází k významnému růstu (24 %). Na druhém místě je Německo (růst 9,6 %) a Rusko (-3,5 %). Domácí trh je svým významem co se týče počtu prodaných vozů na místě pátém, pokud bychom ale provedli přepočet na velikost ekonomiky, či počet obyvatel, jsme samozřejmě jasnou jedničkou.

Skoda 12png.png

Zdroj: Škoda Auto

Jak jsou na tom prodeje jednotlivých modelů? I nadále kraluje Octavia, za ní se minulý rok dostal Rapid, který na druhém místě nahradil Fabii (její prodeje klesly meziročně o 20,5 % - viz následující tabulka). Rapid byl tedy určitě trefou do černého, naopak Superb už evidentně potřeboval nakopnout, protože meziročně klesl o 3,5 %. Osud Roomstru, který klesl o 11 %, je už jasně dán. Pokud si dáme do poměru tržby společnosti a počet prodaných vozů, zjistíme následující: V roce 2014 na jedno prodané auto připadlo 288 575 korun, v roce předchozím 264 592 korun. Jde tak o růst ve výši cca 24 000 korun. Čímž se pravděpodobně dostáváme k jednomu z hlavních faktorů, který stojí za výše zmíněným růstem marží. A mimo jiné půjde o důsledek „Rapidního“ úspěchu.

Skoda 3png.png

Zdroj: Škoda Auto

V nové výroční zprávě firma ohledně dalšího vývoje uvádí: „Krátkodobé prognózy vývoje poptávky po osobních automobilech naznačují, že v Evropě bude mírným tempem pokračovat oživení poptávky. Zároveň je více než pravděpodobné, že evropský trh v absolutních číslech předstihne dynamicky rozvíjející se Čína. V Rusku se v důsledku politické a ekonomické krize počítá s propadem poptávky po nových vozech. Naopak v Indii se předpokládá stabilizace trhu, respektive mírný růst oproti 2014. Celosvětově lze očekávat nižší tempo růstu poptávky po nových vozech než v předchozím období. V České republice se vývoj trhu očekává zhruba na úrovni roku 2014“. Škoda Auto v prvním pololetí letošního roku prodala 544 tisíc aut, což představuje 4 % meziroční nárůst.

Jak jsem avízoval, v příštím příspěvku se už zaměřím na královnu firemního fundamentu – tok hotovosti a následně i na jednoduchý odhad toho, jako může mít nyní hodnotu vlastní jmění společnosti. Už nyní bychom samozřejmě mohli aplikovat nějaké jednoduché násobky na tržby, EBIT, EBITDA, či čistý zisk firmy, ale v tuto chvíli bych tím asi nadělal více škody než užitku.


Čtěte více:

HUGO BOSS stouply ve 2Q tržby o 16 procent
4.8.2015 10:46
Hugo Boss dnes ohlásil výsledky za druhé čtvrtletí tohoto roku. Tržby...
BMW předvedlo slušné čtvrtletí; potvrzuje výhled pro celý rok
4.8.2015 11:03
Dnes ráno přestavila svoje kvartální výsledky společnost BMW. Německý ...
Prognóza výsledků KB ve 2Q - Zisky podpoří nízká tvorba rezerv, výhled růstu tržeb se může zlepšit
4.8.2015 15:05
Komerční banka by měla zveřejnit své výsledky za 2Q15 zítra (5. srpna)...

Váš názor
  •  
    4.8.2015 21:49

    Nevím, co je estetického na tom, když firma vyrábí 4 modely podobné jako vejce vejci, jen různých velikostí. Mě osobně to přijde postavené na hlavu. Skodovka je pak zajímavá jen pro FABIAtiky
    qwer
    • VW na Pražské burze
      5.8.2015 8:19

      Nové škodovky jsou krásné, super, zdroj chlouby pro Cechy apod. Ale Volkswagen je dost unitární společnost. Mám skromnější nápad než akcie Skoda Auto: Neměly by se na Pražské burze obchodovat akcie Volkswagen AG - ze stejných důvodů, proč se tu obchoduje Erste a VIG? Všechny mají důležité české dcery.
    •  
      4.8.2015 23:50

      Souhlasím je to postavené na hlavu, Audi a BMW to dělají taky. Tím postrádají autencititu. Nikdo zepředu nepozná co je to za model. Myslím, že se povedla Octavie II.
      kaja
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
8:00DE - Harmonizovaný CPI, y/y
11:00EMU - Průmyslová výroba, y/y
14:30USA - CPI, m/m
20:00USA - Jednání Fedu, základní sazba