Co má společného horké téma tohoto týdne, kterým je emisní skandál kolem německého automobilového koncernu a bílý drahý kov platina? Drahý kov se shodou okolností používá při výrobě dieselových katalyzátorů a to právě k čištění emisí výfukových plynů a jeho cena tak včera spadla na téměř sedmileté minimum. Cena platiny, která se v dieselových motorech aut používá velmi široce, by podle některých analytiků a investorů mohla v důsledku kauzy poprvé od finanční krize klesnout dokonce pod 900 dolarů za trojskou unci.
Platina těžce klesla již v úterý, kdy zaznamenala největší vnitrodenní propad za poslední více než dva roky a to o 4 procenta. Ve středu prohloubila ztráty až blízko sedmiletému minimu na 929,08 dolaru za trojskou unci než se vzpamatovala na 932,25 dolaru poté, co se začaly množit pochybnosti o trvalém dopadu aféry na poptávku po vozech na dieselový motor. Propad cen drahého kovu odstartovaly obavy investorů o přechod řidičů z aut na dieselový pohon k těm na benzín nebo elektřinu. To by se odrazilo na poptávce po platině, která se na rozdíl od dieselových motorů k výrobě těch benzínových obvykle nepoužívá. Od počátku tohoto roku se cena platiny propadla již o více než 20 procent.
Platina za 3 poslední obchodní seance.
Konec dieselových vozů?
Někteří analytici se tak nyní obávají dalšího děsivého propadu bílého kovu v krátkodobém horizontu pod 900 dolarů za trojskou unci v souvislosti s dozvuky skandálu . Rovnice je celkem jednoduchá. Pokud spotřebitelé ztratí důvěru v auta na dieselový pohon, dopad na budoucí poptávku po platině bude značný. Akcie tento týden do středy ztratily téměř třetinu hodnoty po odhalení podvodů v amerických emisních testech. Na tento skandál se poté začaly nabalovat požadavky na vyšetření kauzy ze strany představitelů dalších a dalších zemí a generální ředitel Winterkorn včera oznámil odstoupení z funkce.
Dieselové vozy i bez ohledu na emisní skandál čelí kritice pramenící z obav o znečištění, strasti by tak mohly jen urychlit zánik dieselových vozů. Automobilový průmysl jako celek tvoří zhruba 30 procent globálního využití platiny. V loňském roce tvořily podle Thomson Reuters GFMS právě katalyzátory 40 procent poptávky po tomto drahém kovu, který je klíčovou surovinou v katalyzátorech dieselových motorů. Šperky potom odpovídají 35 procentům globální poptávky. Poptávka po platině do katalyzátorů vloni stoupla o 4 procenta tedy nejrychleji od roku 2011.
Na vině propadu platiny není jen aféra
Ceny platiny však klesaly již před skandálem německého automobilového koncernu. Postupně padaly od minulého července a oproti historickému maximu z poloviny roku 2011 ve výši 1912,20 dolarů za trojskou unci již odepsaly více než 50 procent. Na vině je podle většiny analytiků nadměrná nabídka ze strany hlavního producenta Jižní Afriky, nejednotný růst automobilových prodejů a zpomalení spotřeby šperků zejména v Číně.
Propad ceny platiny za posledních pět let.
Podle informací Světové investiční rady pro platinu poptávka po platinových špercích ve druhém čtvrtletí klesla mezikvartálně o 11 procent, zatímco produkce rafinovaného kovu v Jižní Africe naopak ve stejném období stoupla z 890000 na 1,08 milionu uncí. Platina zároveň momentálně trpí i obecně slabým očekávání s ohledem jak na poptávkovou, tak i nabídkovou stranu trhu. Reakce na aféru jménem však podle názoru některých analytiků byla do značné míry přehnaná.
Paladium, které se používá ve většině benzínových motorů, naopak těžilo z obav vyvolaných aférou a připsalo si zisky, ve středu přidalo dokonce 7 procent. Paladium dnes část zisků odevzdává a aktuálně ztrácí okolo 0,7 procenta. Za poslední tři dny je však v plusu o téměř 5 procent.
Platina aktuálně připisuje zhruba procento na 941 dolarů za trojskou unci. Drahý kov dnes podpořili do značné míry japonští tradeři, kteří se vrátili k monitorům po třídenním státním svátku. Za poslední tři obchodní dny však drahý kov ztrácí zhruba 3 procenta.
Zdroj: WSJ, BBG, FT, CNBC