Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Jak dostat farmaceutické společnosti pod (cenový) tlak

Jak dostat farmaceutické společnosti pod (cenový) tlak

17.12.2015 11:51
Autor: Pavel Daniel

Farmaceutické společnosti svádějí doslova lítý boj o konečné zákazníky. A není divu. Ale ne vždy najdou výrobci léčiv u lékařů pro své medikamenty pochopení. Souboj dvou léků na rakovinu proto ukázal, jak mohou medicínská centra bojovat proti často předraženým léčivům.

V roce 2012 činily náklady na léčbu rakoviny lékem Zaltrap v průměru 11 000 Amerických dolarů za měsíc. To ale bylo více než dvakrát tolik, kolik stála léčba s podobným lékem, značky Avastin. A proto se nemocniční centrum Memorial Sloan Kettering rozhodlo zastavit nakupování dražšího léku a nepředepisovat ho. Rozhodnutí léčebného centra bylo ovšem podpořeno výsledky klinického testování a výzkumem. Peter Bach, ředitel centra, po testech doslova řekl, že lék Zaltrap není o nic lepší, než jeho konkurence. Po rozsáhlém výzkumu tak mohl tým MUDr. Bacha oznámit, že neexistuje žádný klinický důvod, proč předepisovat právě lék Zaltrap. Tým dokonce zveřejnil výsledky své analýzy v novinách The New York Times, včetně rozhodnutí lék dále nepředepisovat.

Následovala ihned reakce farmaceutické společnosti Sanofi, která Zaltrap vyrábí. Cenu léku snížila o polovinu. „Vzhledem k podmínkám na trhu, které vyvolaly odpor k léku, měníme cenové podmínky jeho distribuce,“ uvedla společnost v reakci na zveřejněné analýzy. A věc došla tak daleko, že v současné době je cena Zaltrapu nižší, než konkurenčního Avastinu. Ale tým MUDr. Bacha se nespokojil jen s tím. Vytvořil totiž interaktivní kalkulačku s názvem „Drug Abacus“, která srovnává náklady na lék s tím, jaká by byla jeho cena, pokud by se do ní započítávaly i faktory, jako jsou náklady na vedlejší účinky léku, nebo započítání hodnoty z prodloužené doby života, kterou lék pacientovi dá. Aplikace, sestavená zatím pro 50 léků, tak má překlenout propast mezi často nadsazenou cenou léku a jeho přínosy v léčbě.

V USA platí model, kdy soukromé společnosti a Medicare, největší plátce v zemi za předepsané léky, musí dát každému pacientovi k dispozici lék, který schválil FDA, tedy Food and Drug Administration, nebo-li Úřad pro kontrolu potravin a léčiv. V praxi to ale znamená, že cena za lék velmi často vychází vstříc zájmům farmaceutických společností, protože Medicare o konkrétní ceně za léčivo nesmí vyjednávat. Za příklad, který by měly USA následovat, je proto dáváno Norsko, ve kterém úřady s farmaceutickými společnostmi nekompromisně vyjednávají takovou cenu, která je pro státní zdravotní systém nejlepší. U nových léků se navíc požaduje doklad, který musí ověřit, že lék je lepší, než ty stávající. The Wall Street Journal srovnal náklady na 40 předních značkových léků v USA a Norsku a zjistil, že ceny stejných léků byly v USA v 93 % případů větší. Například podání léku na rakovinu Faslodex stálo v USA 907 dolarů, díky veřejnému zdravotnímu pojištění v Norsku ale pacient v zemi zaplatil za stejný lék jen 336 dolarů.

Zdroj: The Wall Street Journal

 

Čtěte více:

AstraZeneca koupí 55% podíl v Acertě za 4 miliardy USD
17.12.2015 10:17
Britská farmaceutická firma AstraZeneca koupí podíl 55 procent v soukr...
Německo se dál veze na pozitivní vlně
17.12.2015 10:34
Index německé podnikatelské nálady Ifo v prosinci lehce poklesl (na 10...
Putin přesvědčuje o obratu v ruské ekonomice
17.12.2015 10:45
Ruský prezident Vladimir Putin dnes připustil potíže ruské ekonomiky k...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data