Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Chuť utrácet spotřebitelům v EU rozhodně nechybí

Chuť utrácet spotřebitelům v EU rozhodně nechybí

3.3.2016 11:28
Autor: Petr Dufek, ČSOB

Alespoň to ukazují nejnovější data zveřejněná Eurostatem. V lednu se útraty spotřebitelů v obchodech v eurozóně meziměsíčně zvýšily o 0,4 %, v celé EU dokonce o osm desetin procenta. A zájem nakupovat šel napříč nabídkou obchodů od potravin přes spotřební zboží až po auta.

Za vyššími nákupy lze najít souhru pozitivních faktorů, kterými jsou v první řadě lepšící se situace na trhu práce a s ní spojený spotřebitelský optimismus, dále je to nízká inflace, která zlepšuje reálnou finanční situaci domácností a vede k citelným úsporám třeba ve výdajích za pohonné hmoty a energie. V neposlední řadě nelze zapomenout ani na efekt nízkých úrokových sazeb a zvýšené dostupnosti úvěrů ve většině zemí EU.

Ve srovnání s loňským lednem nakoupili spotřebitelé v eurozóně v obchodech reálně o 2 % více, zatímco v celé EU utratili o 2,8 %. Maloobchod se tak přidává do řady jiných statistik, které potvrzují, že ekonomikám vně eurozóny se vede o něco lépe, než těm, kde se platí eurem. Ostatně poklesy nákupů jsou vidět především v některých eurových zemích, ať už jde o Rakousko, pobaltské země nebo Belgii.

Vývoj obratu maloobchodu v eurozóně ukazuje, že se blíží k rekordním maximům dosahovaným naposledy v roce 2008. Za celou EU lze v podstatě hovořit už o rekordních nákupech. Zajímavé přitom zůstává, že navzdory silné spotřebě nedochází k nijak silné akceleraci inflace, po níž touží ECB. Nakonec nízká inflace (respektive deflace v eurozóně) nemusí být až tak spojená s nákupy spotřebitelů jako spíše s klesajícími cenami paliv a energií, rostoucí konkurenci obchodníků i výrobců čelících stále ještě nevyužitým kapacitám.

První letošní čísla z maloobchodu naznačují, že letošní růst v EU bude do značné míry spojený se spotřebou. Bude se proto odvíjet od očekávání domácností ovlivněných směrem vývoje nezaměstnanosti, mezd a inflačních očekávání. Svoji roli sehraje i obnova vybavení domácností či nákupy automobilů dříve odkládané v důsledku dvojí recese. Obchod v EU a zvláště pak v eurozóně má velkou šanci dosáhnout vyššího růstu než v loňském roce.

 

Čtěte více:

Jak dlouho vydrží trhům závan optimismu?
15.2.2016 9:10
Lehký závan optimismu se objevil na trzích ke konci uplynulého týdne a...
Rusko – lednová makrodata stále v záporných hodnotách
18.2.2016 16:20
Dnes odpoledne byla zveřejněna tradiční sada makrodat popisující stav ...
Britský maloobchod na začátku roku solidně roste, libru však nepotěšil
19.2.2016 10:42
Britský maloobchod přináší za leden velmi slušnou sadu čísel. Jádrové ...
Německý maloobchod si na začátku roku drží formu
29.2.2016 10:49
Statistika maloobchodních tržeb v Německu za měsíc leden přináší posi...

Reklama
Nově na Patria.cz - obchodní signály na forexu podle technických indikátorů ADX, Williams R% a klouzavých průměrů!
Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
Pernod Ricard SA (06/16 Q4)
2:30JP - PMI v průmyslu
3:45Čína - PMI v průmyslu
9:30CZ - PMI v průmyslu
9:55DE - PMI v průmyslu
10:00EMU - PMI v průmyslu
10:30UK - PMI v průmyslu
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.
16:00USA - Index ISM v průmyslu
16:00USA - Výdaje ve stavebnictví, m/m