Co mají závodníci Tour de France a těžaři rud či ropy společného? Podobnost mezi těžebními skupinami a cyklistickým pelotonem nemusí být zrovna patrná. Velcí světoví těžaři se nacházejí v pokrizovém období a zdokonalují svoje marketingové strategie v honbě i za nejmenšími zisky. To, co obě tak vzdálené skupiny spojuje, je filosofie cyklistického trenéra, šéfa britského cyklistického týmu Sky Dava Brailsforda: Aby se podstatně zlepšila celková výkonnost závodníka, je třeba dosahovat drobných zlepšení v tolika oblastech, v kolika to je možné.
Obdobnou taktiku razí podle agentury Reuters i komoditní velikáni BHP, a . Tradiční model – spočívající v pouhé produkci – už jako takový neobstojí. Zotavování z hlubokého propadu na trhu je navíc stále jenom opatrné. Firmy tudíž využívají různé strategie, aby ziskovost u komodit jako měď, železná ruda nebo uhlí zvýšily.
BHP a tak letos oba jmenovaly nové členy vedení, aby v každé fázi svého obchodního cyklu - od dolu po konečného zákazníka - vytěžili co nejvíc. BHP a zahrnuly do svých strategií obchodování s komoditami – byť v podstatně menší míře, než jak s komoditami obchoduje jejich rival , který v obchodování s komoditami v podstatě začínal.
Cílem je pomoci uchránit těžařské skupiny od extrémních výkyvů v cenách, se kterými se trhy potýkaly v posledních letech. Propad cen komodit srazil loni jejich zisky o miliardy dolarů. Letos ceny mírně oživily, jak naznačuje komoditní index agentury Bloomberg, jehož vývoj je zachycen níže:

Investoři letos vzali akcie těžebních firem opět na milost. Na příklad v britském akciovém indexu FTSE patří těžební sektor k těm, které mají letos zatím největší zisky. Ceny však nejsou ani zdaleka tam, kde byly na začátku loňského roku. „Ceny stouply, ale svět bude pořád hodně soutěživým místem a dolar navíc budou hledat všichni,“ řekl k cenám komodit zdroj agentury Reuters.
Zprostředkovatelé, z kola ven!
Arnoud Balhuizen, který je novým šéfem pro marketing a dodávky (což je sama o sobě zbrusu nová pozice), říká, že dosavadní model, totiž prodej velkých objemů pomocí standardních kontraktů, který byl tradičně v centru pozornosti, byl možná dobrý pro spotřebitele, ale ne pro producenty.
Po urputném osekávání nákladů v posledních dvou letech a přemýšlení nad každou fází celého řetězce se tudíž dospělo k závěru, že nejlepší cenu bude možné získat tehdy, když se z procesu odstraní makléři, dlouhodobé kontrakty rotrhnou vejpůl a konkrétní zákazníci dostanou konkrétní produkty.
Jako příklad Balhuizen uvádí uhlí, tedy komoditu, jejíž cena po loňských prudkých propadech stoupla. „Nechcete prodávat spoustu uhlí někomu, kdo jeho cenu neodhadne, protože vám za to nezaplatí,“ říká podle Reuters.
Míra rizika
Spekulativnímu obchodování s komoditami jako zdroji příjmů se těžařské skupiny tradičně vyhýbaly. Riziko pro ně bylo příliš velké. Výjimkou je , který je jednak aktivním obchodníkem, ale i významným producentem poté, co se před třemi lety sloučil s těžařem Xstrata.
Čistému obchodování se přinejmenším nějakým způsobem věnuje i . Anglo kromě tradingu také až o 5 procent vylepšila marži u platiny, kterou nyní prodává s lehkou prémií. Původní formát byl prodat všechen kov přímo zákazníkům a prodávat se slevou na spotovém trhu.
Pokud jde o samotné obchodování, strategie a ostatních se pochopitelně překrývají. To, co je odlišuje nejvíce, je míra rizika, které jsou ochotny přijmout. Pro by rizikem mohlo být to, že zálusk na tenčící se marže má více hráčů. Investoři ale tvrdí, že konkurenci potrvá roky, než dokáže uzmout významnější podíl na trhu.
tvrdí, že se tradingu nevěnuje. Za nového generálního ředitele Jeana-Sebastiena Jacquesa už ale vznikla nová divize, která má zanalyzovat její aktivity a najít význam v každé příležitosti, která se nabízí. Pro Rio je tradiční dojnou krávou železná ruda, která tvoří zhruba 60 procent jádrového zisku. Pod Jacquesem firma začala klást důraz i na měď. V porovnání s obchodními objemy u (loni zhruba 3,1 milionu tuny) jsou ale čísla zatím nízká.
Rio paří mezi největší producenty železné rudy, jak ukazuje následující graf. V něm je také patrné, jak se provozní marže Ria a dalších loni snížily.

(Zdroj: Reuters, Bloomberg)