Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Škoda, ČEZ a budoucnost elektroaut

Škoda, ČEZ a budoucnost elektroaut

16.2.2017 19:13

Škoda Auto a ČEZ se podle čerstvých zpráv dohodly na spolupráci v oblasti elektromobility: Škoda bude vyrábět elektrovozy, ČEZ bude budovat dobíjecí stanice. Podle odhadů automobilky by totiž měla kolem roku 2025 asi 20 – 25 % jejích prodejů představovat právě elektroauta.

Nedávno jsem tu přemítal nad tím, že německé automobilky možná zaspaly dobu a jejich silná stránka – konzervativní přístup, se v nadcházející elektrické a možná i samořídící době mění na stránku slabou. Možná, že Němci vznikající mezeru včas doženou a nenechají se nahradil společnostmi jako Tesla, nebo dokonce Google, či Apple. Konec konců, Daimler už testuje elektronáklaďáky a údajně o ně mají zájem některé obchodní řetězce. Ovšem celkově by úspěch v této nové ekonomické bitvě vyžadoval od Němců značnou flexibilitu. A nevím, zda flexibilita je předností našich západních sousedů. Doufejme, že Škodovce vlak neujede. Celkově je ovšem také nutno zmínit, že zatím stále není úplně jasné, odkud, kam a kudy ten vlak vlastně pojede.

Tato malá viditelnost věcí příštích je zřejmá i z expertních odhadů toho, jaký podíl budou mít elektrovozy na prodejích a celkovém počtu vozidel v příštích letech a desetiletích. Jak bylo uvedeno, Škoda hovoří o 20 – 25 % podílu na prodejích kolem roku 2025. Ropný gigant Exxon je k elektřině skeptičtější. To asi není v jeho pozici překvapivé, jde jen o to, zda tu není přání otcem myšlenky. Jak ukazuje následující obrázek, hybridy a elektrovozy budou podle Exxonu mít v roce 2025 stále poměrně zanedbatelný podíl na celkovém počtu vozidel na Zemi:

Blude chip

(Zdroj: Exxon)

Pokud by tedy měl Exxon pravdu a elektrorozvoj by nepostupovat takovým tempem, o jakém sní třeba taková Tesla, mohou být Němci v relativním klidu. Ještě v roce 2040 tu bude mnohem více tradičních spalovacích motorů, než nyní, či v roce 2020. Trochu jiný pohled ovšem mají kolegové z PWC, jejichž projekce jsou shrnuty v grafu druhém:

Soustružník
(Zdroj: PWC)

Graf ukazuje, že nyní představují tradiční spalovací motory 97 % prodejů nových aut EU. V roce 2020 už by to mělo být jen 87 % a v následujících pěti letech dojde k prudkému propadu na pouhých 47 %. Úpadek tradičních spalovacích motorů dokončí období 2025 – 2030, během něhož klesne podíl spalovacích motorů na celkových prodejích nějakých 16 %. V roce 2025 by tedy měla elektroauta představovat 15 % prodejů a hybridy 38 %.

Je možné, že Evropa bude v elektrifikaci mnohem progresivnější než zbytek světa a odhady Exxonu a PWC se pak nemusí nutně vylučovat. Spíše je ale z uvedených třech odhadů (Škoda, PWC, Exxon) zřejmé, že ani ti, kteří jsou „in“, toho nevědí o moc více, než my, kteří jsme „out“. Všichni ale víme, že štěstí přeje připraveným.

 

Čtěte více:

Společnosti, které by odnesly obchodní válku USA s Mexikem
7.2.2017 18:48
Pokud bude rozpoutána globální obchodní válka, nedá se předpokládat, ž...
Na automobilky doléhá velká riziková trojka
8.2.2017 19:31
Na počátku týdne jsem zde poukazoval na to, že nová americká vláda má ...
Trochu zoufalé čekání na ropu za 60 dolarů za barel
9.2.2017 18:56
Podle WSJ informoval ropný gigant BP o tom, že na proražení do černých...
Cílem Američanů může být i Švýcarsko, trhy ignorují extrémní nejistotu
10.2.2017 18:56
Jak by se do celkového zahraničního obchodu vybraných zemí promítlo t...
Ziskový boom a oživení ekonomiky, vedle ale hluboká politická propast
13.2.2017 18:41
Řada čtenářů a investorů si zřejmě bude pamatovat, že po finanční kri...
Dvanáct procent za jeden den a scénář Adidas
14.2.2017 19:41
Pokud bychom měli jmenovat jedno odvětví, kde spolu intenzivně soupeř...
Protestní akcie
15.2.2017 19:11
Trhy se někdy dokážou poměrně rychle adaptovat. V době, která přináší ...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
19.11.2017
16:45Šéf Morgan Stanley: Revoluce ve finančnictví? Pořád je potřeba mozek
9:46Víkendář: Proč průmyslová revoluce nepřišla už do Říma?
18.11.2017
20:02Za pár let se ukáže, jak dobře na tom USA jsou
14:34Revoluční změny v dopravě a pravý důvod zájmu automobilek o Uber a spol.
8:04Víkendář: Nová hedvábná stezka mění globální ekonomiku, vše je přitom jen na začátku
0:38Vyhrajte vstupenku za 4 999 Kč na největší konferenci o akciích v ČR!
17.11.2017
22:3617. listopad ŽIVĚ: Pocta na Národní, Koncert pro budoucnost, akce v Česku i na Slovensku
22:04Závěr týdne ve znamení mírného poklesu, Tesla představila svůj truck
18:26Totální dno. Co přijde nyní?
17:11CVVM: Většina Čechů daním nerozumí. Chtějí ale víc zdanit bohaté
16:57Summary: Na aktiva Twenty-First Century se těší kupci, Applied Materials zveřejnil výborné výsledky
16:35Americký dolar nezabral ani na příznivá makro data, ani na daňové změny  
16:30Perly týdne: Silná značka ČR, vodní nafta od Audi a kladivo od Tesly
15:59Tencent může předběhnout Facebook. V tržní kapitalizaci prý do konce roku
15:14Týden technicky: Euro se bez boje nevzdává
14:47Celosvětový objem aktiv pod správou se zdvojnásobí, pro jejich manažery je to výzva
14:46Spanilá jízda Applied Materials v číslech hospodaření pokračuje
13:59Ziskovost čtveřice největších bank v ČR je velmi dobrá. Pozor ale musejí dávat na náklady
12:55Rozdílné ceny práce v Evropě a brexit. Klíčové body summitu EU ve Švédsku
12:30ČR je třetí v Evropě v online nakupování potravin

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data