Majestátní schodiště je jednou z prvních věcí, které cestující po nástupu do superjumba A380 spatří. Před 12 lety, kdy Airbus největší letadlo pro osobní přepravu na světě představil, to byly právě tyto velkoryse pojaté schody mezi dolní a horní palubou, které upoutaly zájem médií. Jak ale tvrdí zdroje agentury Reuters, Airbus v současnosti uvažuje, že by schodiště mohl zmenšit. Prodej dvoupatrových létajících obrů slábne a evropský výrobce letadel přemýšlí, jak zvýšit jejich rentabilitu.
Nápad na omezení velikosti velkolepého schodiště, které má upomínat na éru luxusních zaoceánských parníků, je tak prý součástí snah o snížení vysokých provozních nákladů letadla. Přední velké schodiště by se podle představ Airbusu mělo výrazně zmenšit a změny by měly nastat rovněž u zadního točitého schodiště. Další myšlenkou tohoto druhu je doplnění křídel o vertikální špičky, takzvané winglety, které sníží spotřebu paliva a které bývají typické pro menší letadla, uvedly také zdroje z odvětví letecké přepravy.
Úpravy A380 by mohly zvýšit počet míst o 40 až 50, a zvětšit tak standardní kapacitu letounu na více než 600 míst. To by leteckým společnostem pomohlo snížit náklady rozpočtené na jednoho cestujícího.
Činitelé Airbusu odmítli spekulace komentovat s tím, že úpravy ještě nejsou schváleny.
V posledních letech prodej letadel A380 klesá. Přepravci dávali přednost menším dvoumotorovým letadlům, které spotřebují méně paliva a levnější je i jejich údržba. Airbus nedávno odložil plány na výraznější rekonstrukci superjumba, včetně jeho vybavení novými motory, a oznámil omezení jeho produkce na jeden stroj měsíčně. Cílem firmy je udržet výrobu beze ztráty na 12 kusech ročně a čekat na případné oživení poptávky.
"Čas pro A380 ještě přijde," řekl tento týden šéf prodeje Airbusu John Leahy.
Americký , který je hlavním konkurentem Airbusu, naopak tvrdí, že doba pro velká čtyřmotorová letadla, jako je A380 nebo jeho vlastní stroj 747-8, pomalu končí.
Vývoj akcií Airbus Group na pařížské burze a akcií Boeing na burze v New Yorku za posledních 5 let:

Kulatiny
A380 letos slaví desáté výročí od chvíle, kdy zahájilo provoz. Airbus tvrdí, že zákazníkům dodala ke konci letošního února historicky dosud 208 těchto letadel a všechna jsou zatím v provozu. Letělo jimi dosud zhruba 170 milionů cestujících.

Letos do konce února si ale superjumbo podle firemních statistik nikdo neobjednal a naopak dvě starší objednávky byly zrušeny (viz graf níže). Starší data ukazují, že loni měla firma 2 hrubé objednávky na A380. Předloni to bylo jenom o jednu víc, jenže v roce 2014 to bylo 20 a v roce 2013 dokonce 50 hrubých objednávek. Do hrubých objednávek se nepočítají ty, které aerolinky před dodáním letadla zruší.

Zdroje: ČTK, Airbus, Reuters. Foto: Airbus