Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Víkendář: Stane se Japonsko vodíkovou velmocí?

Víkendář: Stane se Japonsko vodíkovou velmocí?

03.03.2019 10:24
Autor: Redakce, Patria.cz

V Japonsku funguje jen „zlomek jaderného sektoru“ a země se tak podle CNBC obrací k vodíku jako k palivu, které by mohlo ukončit její závislost na dovozu ropy a zemního plynu. Do čela těchto změn se staví automobilka Toyota, která se spojila s nizozemským Institutem pro fundamentální energetický výzkum, a snaží se vyvinout zařízení, které bude za pomoci sluneční energie vyrábět vodík z vlhkého vzduchu. Toyota pak chce do roku 2050 snížit emise svých vozů minimálně o 90 %.

Podle CNBC Toyota rozvíjí jednu ze slibných technologií souvisejících s vodíkem, který by podle některých vědců mohl snížit závislost lidstva na fosilních palivech. Předností této metody je, že k výrobě vodíku používá pouze sluneční světlo a vzduch. Před měsícem přitom Toyota představila spolu s americkým výrobcem nákladních vozů Paccar vodíkem poháněný prototyp tahače. A „tato iniciativa je jen součástí širších snah o dosažení japonského snu o čistých energiích“.

Tyto plány lze v případě Japonska lehce pochopit, protože jde o největšího dovozce LNG na světě a jednoho z největších importérů ropy a uhlí. Před havárií ve Fukušimě generovaly 30 % elektrické energie v této zemi jaderné elektrárny, po ní se zintenzivnila snaha o rozvoj udržitelných energií. Japonsko chce přitom ukázat významný pokrok již v roce 2020, kdy bude hostitelskou zemí olympijských her.

CNBC ovšem zmiňuje, že snaha o hluboké změny čelí řadě problémů jak na straně výroby vodíku, tak u jeho skladování. Složitá je i přeprava a vodíkové články jsou stále „relativně drahé a relativně málo efektivní“. Ministerstvo hospodářství tak například stanovilo cíl, podle kterého by v roce 2020 mělo po japonských silnicích jezdit 40 000 vodíkem poháněných aut a v provozu by mělo být 160 stanic pro doplnění tohoto paliva. Jenže do olympijských her zbývá méně než rok a půl a vodíková společnost se stále zdá být jen snem, tvrdí CNBC.

Realita je totiž například taková, že podle plánu má nyní v Tokiu jezdit více než 100 vodíkových autobusů, ale v provozu jich je pouze sedm. Příští rok by pak v zemi mohlo být v provozu 120 vodíkových čerpacích stanic, ale ukazuje se, že jejich stavební náklady jsou ve srovnání s těmi tradičními trojnásobné. Navíc poptávka po nich je podle CNBC omezená, a to zejména mimo velká města. Next Generation Vehicle Promotion Center pak uvádí, že doposud se v Japonsku prodalo méně než 3 000 vodíkem poháněných automobilů.

Eiji Ohira, který stojí v čele vládního výzkumného centra NEDO, tvrdí, že energetická transformace Japonska zabere dlouhý čas a ještě v roce 2030 bude po silnicích této země jezdit jen asi 800 000 vodíkem poháněných vozů. Dlouhodobý cíl se zaměřuje až na rok 2050 a Japonsko by se mělo postupně stát vůdčí silou v oblasti tohoto zdroje energií. Jak bylo zmíněno, výrazně by k tomu měla přispět Toyota, která investuje jak do vývoje běžných vodíkových aut a SUV, tak do nákladních vozů a autobusů, aby plně využila vznikající úspory z rozsahu.

Martin Tengler z Bloomberg NEF míní, že na vodíkových technologiích pracuje v Tokiu mnoho vědců, ale stále není jasné, které z nich budou skutečně tržně využívány. A to, zda se japonský sen opravdu naplní, také podle něj záleží na jiných zemích a jejich ochotě a snaze využívat tento zdroj energie. Kritickým faktorem bude přirozeně výše nákladů spojených s výrobou a využíváním vodíku. Zde je nutno brát v úvahu, že technologie je stále v plenkách a pokud by se u ní na straně nákladů dostavil podobný efekt jako třeba u energie solární, náklady by klesaly mnohem rychleji, než se nyní čeká, uzavírá CNBC.

Zdroj: CNBC


Čtěte více:

Nakolik se podobáme Japonsku? Aneb 20 let nulových sazeb
15.02.2019 6:01
Tím, jak se Evropská centrální banka snaží dostat sazby z nízkého pás...
Růst japonské ekonomiky loni prudce zpomalil
14.02.2019 9:50
Hrubý domácí produkt (HDP) Japonska se loni zvýšil o 0,7 procenta. Růs...
Deficit zahraničního obchodu Japonska v lednu nejvyšší za pět let
20.02.2019 8:23
Deficit japonského zahraničního obchodu se v lednu prohloubil ve srov...
Toshiba Memory by letos v září mohla vstoupit na burzu
20.02.2019 14:38
Japonský výrobce čipů Toshiba Memory by mohl letos v září vstoupit na ...

Váš názor
  • vodík je budoucnost
    04.03.2019 9:53

    Vodík je dobrá cesta. Palivový článek byl vynalezen dříve než spalovací motor. Cesta na měsíc by nebyla možná bez vodíku a palivových článků. Dnes je vše na začátku, ale s velkým potenciálem. V dopravě bude dobré uplatnění hlavně v nákladní dopravě, ve vlacích a v autobusové dopravě. Podstatná věc, které dává potenciál vodíku je rychlost plnění nádrží vozidel, která je srovnatelná s rychlostí plnění stávajícími palivy (nafta, benzín a CNG). Dnes je ve světě mnoho vidíkových zdrojů, které se nevyužívají. Je to třeba při výrobě chlóru. Tohoto již dnes využívá firma United Hydrogen Group, která má postavenu továrnu na výrobu vodíku v USA s kapacitou 6+ t/den. Podstatné je také to, že 1kg vodíku má cca 200 krát více energie než 1kg baterie. V ČR se také řeší vodík a je již známo, že v tomto roce se začnou stavět čtyři plní stanice na vodík.
    HYDROGEN 1
  • Slepá
    03.03.2019 21:31

    vývojová cesta. Vyrábět sluneční energii, pak ji využít na výrobu vodíku, aby se zase buď spalováním nebo v palivovém článku vyráběla elektrika na pohon aut ??? Spalovací motory na vodík jsou extrémně nebezpečné. Kromě drahých fotovoltaických článků je Výroba vodíkových palivových článků extrémně drahá s potřebou Pt jako katalyzátoru. Umíte si představit vodíkovody a čerpací stanice s vodíkem. Ufff.
    Drahokoupil
    • Re: Slepá
      04.03.2019 9:42

      Jela jsem čtvrt hodiny autobusem s vodíkovým pohonem po Praze. Přežila jsem to velmi dobře. Hlavní problém je praktická neexistence čerpacích stanic (máme jen tu v Neratovicích).
      Kalka.
    • Re: Slepá
      04.03.2019 9:32

      Má to nějaké neodstatky, ale funkčně je to mnohem lepší než elektřina z akumuátoru. Spotřebuje to míň kg než u benzínu. Sedět na 40kW baterce taky není zrovna fajnová jistota. Proto často Tesla při havarii zhoří na padrť. Zatím se do toho investuje zlomek času a peněz co do akumulátorů.
      HenryFord
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
AT&T Inc (12/19 Q4, Bef-mkt)
Banco Santander SA (12/19 Q4, Bef-mkt)
Boeing Co/The (12/19 Q4, Bef-mkt)
Dow Inc (12/19 Q4, Bef-mkt)
Facebook Inc (12/19 Q4, Aft-mkt)
General Dynamics Corp (12/19 Q4)
General Electric Co (12/19 Q4, Bef-mkt)
Ingersoll-Rand PLC (12/19 Q4, Bef-mkt)
Lam Research Corp (12/19 Q2, Aft-mkt)
Marathon Petroleum Corp (12/19 Q4, Bef-mkt)
Mastercard Inc (12/19 Q4, Bef-mkt)
McDonald's Corp (12/19 Q4, Bef-mkt)
Microsoft Corp (12/19 Q2, Aft-mkt)
Novartis AG (12/19 Q4)
PayPal Holdings Inc (12/19 Q4)
Telenor ASA (12/19 Q4)
Tesla Inc (12/19 Q4, Aft-mkt)
Textron Inc (12/19 Q4, Bef-mkt)
Wynn Resorts Ltd (12/19 Q4)
20:00USA - Jednání Fedu, základní sazba
22:05Mondelez International Inc (12/19 Q4)