Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Deník N: Vláda schválila bezpečnostní pravidla dostavby Dukovan

Deník N: Vláda schválila bezpečnostní pravidla dostavby Dukovan

18.05.2020 8:56
Autor: ČTK

Vláda nedávno v režimu tajné schválila bezpečnostní pravidla pro výběr dodavatele nového jaderného bloku v Dukovanech. Uvedl to Deník N na základě čtyř na sobě nezávislých zdrojů. Podle zdroje blízkého přípravě tendru dokument obsahuje bezpečnostní zájmy, které by měly garantovat, že zakázku nedostane někdo, kdo je strategickým rizikem. Zmínil konkrétně Rusko a Čínu.

Vicepremiér Karel Havlíček (za ANO) na tiskové konferenci po jednání vlády v pondělí 27. dubna uvedl, že kabinet ANO a ČSSD přijal návrhy dvou smluv mezi vládou a energetickou skupinou ČEZ o stavbě nového bloku pro jednání o notifikaci s Evropskou komisí. Vedle zastřešující dohody vláda schválila smlouvu, která definuje územní povolení k umístění stavby i výběr dodavatele do roku 2024, uvedl tehdy. Stát v ní podle Havlíčka dává možnost společnosti ČEZ odprodat mu celý projekt.

Pro Deník N Havlíček upřesnil, že vláda schválila základní parametry a teze dvou smluv, finální znění bude ještě upravováno. Konečný text by měl být předložen ke schválení 30. června, řekl ministr. Kontrakty by tak měl prodiskutovat i Stálý výbor pro výstavbu nových jaderných zdrojů. Jeho členka Helena Langšádlová (TOP 09) Deníku N řekla, že se tak dosud nestalo.

Kromě těchto tezí ale vláda podle serveru v režimu tajné schválila bezpečnostní pravidla pro výběr dodavatele. Havlíček se Deníku N přímo k věci nevyjádřil, potvrdil ale, že kabinet o jádru jednal i v režimu tajné. "Jsou tam bezpečnostní zájmy, které by měly garantovat, že při zadávání zakázky to nedostane někdo, kdo by byl strategickým rizikem," řekl Deníku N zdroj blízký přípravě tendru. Podle něj jde o Rusko a Čínu.

O stavbu jaderného bloku v ČR se podle dřívějších informací zajímá šest společností - ruská státní společnost Rosatom, francouzská EDF, jihokorejská KHNP, čínská China General Nuclear Power, americká Westinghouse a společný projekt Arevy a Mitsubishi Atmea.

Dokument podle dřívějších informací týdeníku Respekt pracovní skupina, která má na starosti bezpečnostní zájmy státu v oblasti jaderné energetiky, vypracovala před rokem a půl. Podmínky by podle něj v zásadě vyřadily Rusko a Čínu, ačkoli je dokument přímo nezmiňuje. "Takovou specifickou podmínkou například je, zda domovská země některého z dodavatelů označuje ve svých oficiálních dokumentech někoho za nepřítele. Takové označení Rusko použilo ve své doktríně pro Severoatlantickou alianci, a tedy přeneseně i pro Českou republiku," uvedl Deník N.

Podle dalších dvou zdrojů Deníku N se podoba schváleného textu od původního zásadně neliší, přestože podle dřívějších informací serveru byli členové komise pod tlakem, aby podmínky změnili. Podle jednoho ze zdrojů má materiál tři verze lišící se mírou podrobnosti a stupněm utajení.

 
 

Čtěte více:

ČEZ (+1,7 %) zvýšil čistý zisk, potvrdil dividendu a snížil roční výhled
12.05.2020 8:18
Čistý zisk energetické skupiny ČEZ v letošním prvním čtvrtletí dosáhl ...
ČEZ, a.s. - Hospodářské výsledky za 1. čtvrtletí 2020
12.05.2020 8:20
ČEZ, a.s. (IČ 45274649) Společnost ČEZ, a.s. zveřejnila hospodářské...
Martin Cakl: ČEZ dodal dobrá čísla
12.05.2020 9:51
ČEZ vykázal tržby za letošní první čtvrtletí ve výši 57 mld. Kč opro...

Váš názor
  •  
    18.05.2020 16:50

    Stát měl možnost dostavět jaderné bloky na vlastní náklady a nikdo by se nedivil, že kromě ekonomických hledisek zohledňuje i politická. Teď když bloky bude stavět ČEZ ve vlastní režii, tak by stát do výběru dodavatele neměl krafat. Akcionáři mají zájem aby dostavba byla kvalitní a levná a ne aby se líbila Američanům.
    juniper
    •  
      21.05.2020 18:18

      stát je největší vlastník. Myslíš, že by se vůbec neměl zajímat co se děje s jeho firmou a jen posyktnot garance? Však Fantomas ví jak prachy roztočit ;-)
      lump
  • no
    18.05.2020 9:41

    Tak to uz muzou rovnou cely zrusit, prakticky kazdej z tech potencialnich dodavatelu je strategicky riziko.
    Ai-kun
    • Re:
      18.05.2020 10:02

      A v čem jsou prosimtě strategické riziko ty firmy co nepochází z Ruska nebo Číny..?
      qwer
      •  
        18.05.2020 11:53

        V tom samem jako ty z Ciny a Ruska, a navic jeste v jejich domovskych zemich hrozi utlum jaderne energetiky. V horizontu 80 let (priprava+stavba+zivotnost JE) se muze stat hodne veci.
        Ai-kun
        •  
          19.05.2020 9:32

          Možná si to zatím nezaznamenal, ale třeba s USA jsme v NATO, s Francií v EU. To riziko je tady o dva řády jinde. // Nejvíce hackerských útoků chodí z Číny a Ruska. Jsou to státy které nejvíce špiclují své občany a potlačují jejich svobody. Nepotřebuju, aby se roztahovali i u nás. // Když na to přijde, doufám, že vůbec žádná dostavba nebude. Je to zcela nesmyslný a byl by to zase tunel století...
          qwer
          •  
            19.05.2020 12:14

            Nesmíte tak intenzivně hltat naše mass media. Každý odborník Vám řekne, že hackerský útok lze nasimulovat jako ruský a přitom sedět třeba ve Washingtonu nebo v Lagosu. Politické omáčky si užijeme víc než dost. Jak už říkal Giordano Bruno: "I když to není pravda, je to velmi dobře vymyšleno."
            MirekB
            •  
              19.05.2020 12:21

              Já vím, měl bych víc číst Sputnik a Parlamentní listy jako ty, abych se dobral pravdy...
              qwer
              •  
                19.05.2020 12:34

                Proč ne? Ale pro Vaši pozornost bych doporučoval poslouchat BBC. Některé jejich zprávy by byly u nás jistě označeny za fake news. Já sám čerpám informace nejen z TASSu, ale i z BBC, Deutsche Welle, Radio France, ale i španělské a italské zprávy. Jen na to prostěvůbec nemám čas.
                MirekB
          •  
            19.05.2020 9:50

            tak s poslednima 2 vetama souhlasim :p
            Ai-kun
    • Re: no
      18.05.2020 9:47

      Hlavně se divím, že nějaká taková bezpečností pravidla prošla. Vždyť se ten tendr chystá tak, aby vyhovoval Rosatomu. A pak se Rosatom vyřadí? A požadované reaktory nebude umět dodat nikdo. Ale možná je to strategie. Hradní kašpárek si bude myslet, že všechno jede podle plánu a až dojde na lámání chleba, zjistí se, že žádná dostavba nebude. Ale to už bude kašpárek na konci svého volebního období (případě svých sil) a nebude moct škodit...
      qwer
      • k diskuzi
        21.05.2020 18:15

        Jsem z generace, která Rusko (emotivně) moc nemusí. Ale něco jiného je racionální a něco jiného emotivní postoj. -Vzhledem k délce provozu a i výstavby se může vše několikrát změnit. Stačí uvážit, jak negativní vývoj zaznamenala USA politika- vlivové operace (UA, Sýrie), nepotismus (UA), války (Irák), ekonomická embarga (ve jménu petrodolaru) vers. paktování se s verbeží (Persie, Lybie, Venezuela x Saudská Arábie). Korea je zatím docela dobrý kandidát, Francie nevím- ale tady mohou být rizika třeba stran paralelní společnosti/islámu. A tak bych mohl pokračovat. Nejblíž je mi argumentace MirkaB
        Hawkie
      •  
        19.05.2020 11:53

        Ten tendr není nijak specifický pro Rosatom. Požadovaný výkon dostavovaného reaktoru 1200 MW (maximum !!) vyplývá z důvodů kapacitně omezeného chlazení vodou. A energetické sítě také nejsou připraveny pro větší zatížení. Jde také o zkušenost pracovníků JE s reaktory VVER. Francouzi nabízí reaktor EPR (1600 MW), ale říkají, že mohou připravit redukovanou verzi. Současný problém Westinghouse, EDF a jihokorejské společnosti KEPCO je to, že nemohou nabídnout žádné kladné reference. Ale zdá se, že nám to najednou nevadí, i když to byl jeden ze zásadních požadavků.
        MirekB
      •  
        18.05.2020 9:56

        Si taky myslím, že jediný, kdo to v praxi dokáže dostavět je Rosatom. Na Francouze ani Amíky bych nevsadil.
        Ten, který tančí s papoušky
      •  
        18.05.2020 9:56

        Mozna uz ne, ted se to treba chysta pro Westinghouse, po tom co byl loni Babis s Petrickem ne Whitehousu na koberecku..
        Ai-kun
        •  
          18.05.2020 9:57

          Do té doby Westinghouse třikrát zbankrotuje.
          Ten, který tančí s papoušky
          •  
            18.05.2020 10:00

            doufejme, jinak zaplatime 3x za tu dostavbu :p
            Ai-kun
          •  
            18.05.2020 9:59

            Není důležité kolikrát upadneš, ale kolikrát dokážeš vstát a jít dál... :D
            qwer
            •  
              18.05.2020 10:24

              Já poslední dobou říkám, že spojenci se taky dokázali vylodit v Normandii, ne? A jak jim to šlo... až na některé.
              Ten, který tančí s papoušky
    • Re: no
      18.05.2020 9:44

      Náhodou, proti Korejcům má něco málokdo. Teda proti těm jižním.
      Ten, který tančí s papoušky
      • Námitka proti JK jsou
        19.05.2020 10:32

        Jižní Korea v r. 2012 vykazovala mikrotrhliny v jaderných nádobách a falšovala certifikáty. Při stavbě v SAE se vyskytly četné závady v systému chlazení a byly objeveny bublinky v betonu. SAE uzavřely smlouvu s EDF, že Francouzi budou dohlížet na stavbu, bezpečnost a provoz jaderných reaktorů v JE. Podstatné je i to, že korejská vláda v čele s prezidentem prosazuje útlum jádra i ve vlastní zei. Korejská firma Doosan, velni významný dodavatel pro jejich jaderný průmysl, stojí před krachem. Také nevím, jak by bylo praktické nechat Korejce dostavovat Dukovany. Vždyť je asi potřeba reagovat na provozní požadavky hned. Na druhé straně - z odborného hlediska je Rosatom jasným favoritem se svými reaktory VVER-1200 resp. VVER-TOI. To by se ale do toho nesměla míchat politika. Reaktory řady VVER splňují všechna technická, ekonomická a bezpečnostní kritéria. Dodávky jad. paliva od ruského TVELu jsou také spolehlivé. A výstavby jaderných elektráren Rosatomem po celém světě se významně účastní na 25 našich firem. V případě vítězství Rosatomu v Dukovanech by naše firmy zajišťovaly skoro 80 % prací, takže vynaložené náklady by se vrátily. V případě prohry by asi naše firmy poznaly, jak jsou snadno nahraditelné.
        • Re: Námitka proti JK jsou
          19.05.2020 10:48

          Westinghouse nabízí jen AP1000. V USA samotných nefunguje ještě ani jeden; ve Vogtle se sice dva staví, ale i jejich stavba by se dávno zastavila, kdyby tam Američani už nenacpali tolik peněz. Další AP1000 se v USA už neplánují. Čtyři reaktory byly postaveny v Číně. Čína sama je už ale považuje za zastaralé a už nic dalšího od nich neobjednala. Kromě toho, jeden reaktor měl dlouhodobé vážné problémy s chlazením. Za zmínku stojí i toto vyjádření: “The AP1000 is dead in China, and it may very well be dead all over the world,’’ Chris Gadomski, lead nuclear analyst for BloombergNEF, said. “I don’t know who would place an order for a new AP1000.’’ Francouzská Atmea se podle mých informací už z dostavby Dukovan odhlásila. A firma EDF má velké problém technické i ekonomické s dlouhotrvající a nákladnou výstavbou reaktorů EPR v Hinkley Point C (tam to zachraňují Číňané jako třetinoví investoři), ve Finsku i ve Francii samotné. Tak, kdo zbývá? Rosatom a Čína se svým reaktorem HPR-1000, který chce stavět Británie v Bradwwellu. Ovšem politika je politika.
          •  
            19.05.2020 10:59

            No tak jistě. Sítě 5G jsou problém, a jadernou elektrárnu si tady od Číny postavit necháme? Já hlavně doufám, že to nedopadne vůbec od nikoho a žádná výstavba nebude...
            qwer
            •  
              19.05.2020 11:41

              Ještě dodatek: reaktor Hualong One z Číny je zcela přijatelný z technického hlediska, ale byl by pro nás nepraktický z provozního hlediska, protože provozní požadavky je třeba řešit rychle. Stejnou námitku jsem uvedl i u Jižné Koreje. Je ale zajímavé, že tato okolnost není důležitá pro Brity, kteří plánují tento čínský reaktor v Bradwellu. Ale teď se ta mezinárodní situace tak rychle mění a vyostřuje, že není nic jistého. Je zajímavé, že Britové odmítli Westinghouse, tedy firmu svého nelepšího přítele. PS: Pokud by byl vybrín někdpo jiný než Rosatom, tak by došlo k štěpení odborných kapacit, protože se technologie přece jen trochu liší, i když se jedná vždy o tlakovodní reaktory. My už nyní máme problémy se stárnoucí obsluhou jaderných elektráren. Pro mladé to za nynějších okolností není moc zajímavé a lákavé. V jiných oborech asi dostanou peněz více a nemusí po škole ještě pět let trénovat na nějakých jaderných trenažérech.
              MirekB
            •  
              19.05.2020 11:21

              Výstavba bude, protože musí být. Potřebujeme výkonný, stabilní a spolehlivý zdroj pro základní zatížení jako náhradu za uhelné elektrárny. OZE je taková báchorka pro zelené. Zrovna tak je iluzorní v našich podmínkách spoléhat na malé modulární reaktory, které také zatím fungují jen v Rusku (RITM-200) a letos i v Číně (HPR-100). 5G od Huawei prostě nemá konkurenci. Proto proti té firmě Američani tak bojují a vyhrožují státům a firmám, které by čínský Huawei přijaly, a používají zcela neprokazatelné politické argzmenty. Jen pro zajímavost: "Zaostalá" Čína je jedničkou v počtu přijatých mezinárodních patentů a Huawei je jedničkou v počtu přijatých mezinárodních patentů mezi firmami. 5G od Huawei přijme mnoho států, některé s menšími výhradami. Dokonce i Indie, která jistě není zrovna přítelem Číny. USA prostě ztrací konkurenceschopnost a hysterčí. Proto tak bojují i proti Nord Streamu 2, jehož výstavba je i v našem zájmu.
              MirekB
              •  
                19.05.2020 12:30

                1) V Číně je 1,4 mld lidí. Je asi celkem logické, že celkově těch patentů bude hodně. V přepočtu na obyvatelke už ne. 2) Kvantita patentů nic neříká o kvalitě. 3) Nové jaderné bloky jsou nesmysl. I kdyby se začalo stavět, nidky se to do provozu neuvede. Moderní technologie za 30 let budou umět získávat eletřinu výrazně levněji než dnes a bude jí dostatek. 4) Špičkový výkon by u nás bez problémů nahradili plynové elektrárny. Navíc jdou výrazně rychleji spustit než elektrárny jaderné. Cena na výstavbu desetinová. Jednu novou moderní co jen stojí už máme. Proč teda radši nezadotujeme cenu elektřiny u ní, když už stojí? Radši budu akceptovat Nord Stream II než čínskou nebo ruskou jaderku...
                qwer
                •  
                  19.05.2020 13:10

                  1) Máte pravdu, Když ale budete studovat, kdo je autorem třeba amerických patentů (ale i nepatentových vědeckých prací), tak zjhistíte, že to jsou v mnoha případech pracovití a inteligentní Asiaté, které pro formu prostě zaštiťuje nějaký Američan (ti to financují). 2) O kvalitě patentů svědčí to, že jsou to patenty mezinárodní, ty jsou podrobeny znaleckým posudkům. Na národní úrovni se dá patentovat kdejaká ptákovina, i u nás ( u nás je kompetentních znalců málo). 3) O jakých "moderních technologií" to mluvíte? Jaderná fúze je zatím v nedohlednu. Prostě o energetice nic nevíte a jen plácáte. 4) Máte pravdu, ale já nluvím o základním zatížení. Tou cestou jdou Němci. Stavba plynových elektráren je jistě levnější a rychlejší než stavba JE, ale provoz plynových elektráren je už podstatně dražší než JE. A odkud bude proudit plyn Nord Streamem 2? A plyn zdaleka není bezemisní, nevím tedy, jak Němci budou někdy vysvětlovat EU svůj postoj. Němci jsou ale příliš silní na to, aby jim někdo něco vyčítal. Z odborného hlediska je přijatelná jen JE od Rosatomu. Ale uvědomte si, že 80 % stavby budou zajišťovat české firmy. Proto třeba dostavba chmelnické JE na Ukrajině bude prezentována jako česká, ale ve skutečnostu bude ruská (pokud od poslední informace nedošlo ke změně).
                  MirekB
                  •  
                    19.05.2020 14:40

                    Samozřejmě, pracoval na tom i Asiat, takže vlastně i Americké patenty jsou Čínské. Američan je jen hlídal z vrátnice. Proč si teda nedělají ten výzkum přímo v Číně? Proč se desítky tisíc Číňanů snaží studovat v USA? Jde o kvalitu škol, zázemí, peníze, ale i třeba kvalitu života těch vědců. Proto budou radši v USA než v Číně, kde se v některých oblastech můžou na slunce podívat jen v televizi, protože přes smoh ho neuvidí. To že na výzkumu pracuje i Číňan, z toho nedělá čínský patent. Spíše to mnohdy funguje tak, že patenty jsou ukradeny nebo případně v Číně nerespektovány. // Nemluvím o žádné jaderné fůzi. Mluvím o zdokonalování účinnosti různých ekologických zdrojů, o zlevňování jejich výroby a bateriích. Při udržení současného tempa budeme za 30 let úplně někde jinde. Nejspíš si to většina ani nedokáže představit. Ale dnes také funguje spoustu věcí, kterým by lidé před 50 lety nevěřili. // Plynová elektrárna můžná bude mít v konečném důsledku dražší provoz, ale zase těžko říct, jaké budou ceny plynu a uranu za 30 let. Při dnešních cenách plynu je zdroj zajímavý a hlavně najetí na plný provoz je otázka několika málo hodin, na rozdíl od JE. Případná havárie plynové elektrárny je problémem lokálním, JE ale globálním a dlouhodobým. Při spouštění pouze ve špičkách nebude s emisemi z plynu takový problém. Uhelné elektrárny jsou problémem výrazně větším. // Pro mě je vysoce rizikové taky provozovat JE z Číny nebo Ruska. Jestli na výstavbě budou mít podíl české firmy 60 nebo 80% je nepodstatné. Stejně většina vynaložených prostředků bude jeden obrovský tunel a většina peněz za výstavbu skončí na soukromých účtech v daňových rájích. A Češi se na to budou jaderné lobby ještě 50 let skládat...
                    qwer
                    •  
                      19.05.2020 16:11

                      1) Já neříkám, že nějaký patent (nebo vědecká práce) v USA, na kterém pracovali hlavně Asiati, je čínský. jen chci říci, že se Američané často chlubí cizím peřím. A o velké účasti Asiati na mnoha patentech a vědeckých pracích mi vyprávěl kamarád, který v USA pracoval jako profesor dva roky. A proč tam Číňani jezdí pracovat? Protože mohou a jsou velmi zvídaví. Asi je také baví pracovat v jiném prostředí. Kdybych byl podstatně mladší a uměl čínsky, tak bych jel tam. 2) Pro Číňany je zlepšení ekologie nyní (!!) prvořadý úkol. Proto srtaví nyní 13 jaderných reaktorů najednou, 44 je plánováno, o dalších 168 je ubažováni v budoucnosti. Jsou světovou jedničkou v OZE. 3) Ano, nevíme, co bude za 30 let. Třeba nyní přišli Australané se zajímavou myšlenkou na nový princip možné jaderné fúze, ale takových nápadů bylo v minulosti mnoho. To se týká i baterií. Ale spoléhat na to nelze !!! Nemůžeme čekat, že se přijde na něco světoborného. 4) Ano, ceny uranu a plynu jsou neznámé. Co je známé, je fakt, že v Evropě bude už za 10-15 let velký nedostatek elektřiny 5) Patrně nevíte o výzkumu (vlastně ve stádiu testování) v Rusku, který by umožňoval rychlé najetí a rychlé utlumení výroby během krátké doby. To se předpokládá hlavně od SMR. Asi nevíte, že naopak Francouzi říkají, že dokáží vybudouvat JE za cenu blízkou JE. Já tomu moc nevěřím, ale cena JE se bude snižovat, pokud budou budovány sériově - třeba SME. Zatímn jsou velké JE každá víceméně originál. 5) Havárie JE by byla jistě katastrofa. Proto se všichni poučili z Černobylu,ze Three Mile Islandu, z Fukušimy. Dnes je tak rozvinutá, lidské blbosti vzdorující automatika, že to je s obrovskou jistotou vyloučené. 6) O tunelu u nás v energetice nemějte obavu. Tam jsou dodavatelé během dlouhé doby dokonale prověření. Jistě, na výstavbě se zúčastní spousta soukromých firem. No, a? V šechny mají konkrétní vlastníky. To je chcete zestátňovat? I v Rusku a Číně se účastní ve velkém soukromé firmy. 7) Děkuji za diskuzi. Ale končím, stejně si jistě své názory ponecháte. A teď mi přišla návštěva. Mějte se hezky.
                      MirekB
            •  
              19.05.2020 11:06

              5G nejsou problem, cely to deni kolem Huawei a 5G mi prijde jen jako hon na carodejnice, kdy vrchni spehoun krici chytte spehouna :p
              Ai-kun
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Royal Mail PLC (12/18 Q3)
3:45Čína - PMI v průmyslu
9:30CZ - PMI v průmyslu
9:55DE - PMI v průmyslu
10:00EMU - PMI v průmyslu
10:30UK - PMI v průmyslu
16:00USA - Index ISM v průmyslu
16:00USA - Výdaje ve stavebnictví, m/m