Do Německa je to z největší firmy v chebském regionu necelý kilometr a napojení na hranice je tady symbolické. Firma Heinz-Glas Decor, kterou vede Pavel Isteník, je součástí největšího světového vývojáře a dodavatele parfumérských a kosmetických flakonů. Každý den dekoruje zhruba 600 tisíc flakonů, které pak míří například do Francie do největších parfumérských domů. Jím vedená společnost patří do skupiny Heinz-Glas, kterou od roku 1622 vlastní německá rodina Heinzových. Není to překlep, firma opravdu příští rok oslaví 400 let od založení. A její česká součást rostla i v covidu.
Kupovali lidé parfémy v době covidu?
Pavel Isteník (PI): Ano, byť nejhorší byly asi loňský duben a květen kvůli nejistotě. Naši zákazníci pocházejí hodně z Francie, která byla v první vlně výrazně postižena, takže se vše zpomalilo. Neměli jsme možnost dodávat flakony přímo do plnicích francouzských závodů. Teď už ale zase jedeme naplno a loňský rok jsme uzavřeli pětinovým růstem obratu. Zisk jsme dokonce více než zdvojnásobili.
Jak je to možné?
PI: Získali jsme nové zákazníky a maximálně se orientujeme na produkty s vyšší přidanou hodnotou. Tedy na nejsložitěji zdobené a dekorované flakony a kosmetické produkty. Já ten směr preferuji už čtvrtým rokem od svého nástupu do firmy a ukazuje se, že se to vyplácí. Když z našeho vývoje slyším, že budeme mít nový složitý produkt, rozzáří se mi oči (smích). Vyrábíme opravdu složité dekorace pro firmy jako či L’Oréal, a jedeme tak na pozitivní vlně růstu. Pokud by nebyl covid, vzrostli bychom v tržbách určitě o polovinu. Letos každopádně míříme na obrat půl miliardy korun.
Máte nově zainvestováno?
PI: Ano, před dvěma lety jsme investovali do výstavby nové výrobní haly, kde jsme instalovali technologii postřiku a metalizace flakonů. A teď z toho naplno profitujeme. Navíc technologii letos dále rozšiřujeme. Splňuje to důležité – vytváří opravdu vysokou přidanou hodnotu.
Jak velká investice to byla?
PI: Přes 165 milionů korun. Máme v dekoracích nejmodernější technologie na trhu. Můžete si je představit tak, že na čirý flakon nanáší nejrůznější vodou ředitelné barvy a umí nanášet také velmi tenkou vrstvu hliníku, která dělá efekt metalizace (zrcadla).

Samotné skleněné flakony nevyrábíte?
PI: V Česku se nedělají, ale vyrábějí se v rámci celé naší rodinné skupiny Heinz-Glas. Ta má v Německu dvě hutě na výrobu skla. Naše kompetence je v dekoraci. Převezmeme neozdobené „sklenky“ a exportujeme luxusní flakony. Design samozřejmě nakonec prodává nejvíce a u zákazníků rozhoduje. To je náš úkol.
Podílíte se také na navrhování a designu jednotlivých flakonů?
PI: Ano, skupina se tomu v úzké spolupráci se zákazníky, tedy s parfuméry nebo kosmetickými firmami, naplno věnuje. Každý den dekorujeme zhruba 600 tisíc flakonů a průměrná velikost jedné zakázky je kolem 50 tisíc. To znamená, že v jednom týdnu vyrábíme zhruba 50 až 60 různých zakázek. Máme 35 různých dekorovacích strojů podle tvarů flakonů a použité technologie. A jsme zároveň kompetenční centrum v rámci skupiny Heinz-Glas na dekorační technologie sítotisku a takzvanou horkou ražbu. Jednoduše řečeno – dekoračních technik umíme opravdu hodně.
Pokud se obvyklá cena u lepších parfémů pohybuje v obchodě kolem jednoho až tří tisíc korun, kolik z toho zhruba tvoří náklady na obal?
PI: Nemohu být přesný, ale může to být zhruba do deseti procent. Vlastně to ale není důležité. Důležité je know-how, značka, emoce. U parfémů a krémů to platí stoprocentně. A pro vaši představu – když říkám, že se věnujeme zboží s nejvyšší přidanou hodnotou, tak vyrábíme i flakony o velikosti 50 ml na voňavky nebo krémy, které si pak zákazník v obchodě kupuje za 350 eur. Ale pracujeme samozřejmě například i pro .
Kolik máte pracovníků?
PI: Aktuálně 390. Před čtyřmi lety to bylo 200 zaměstnanců. Nabíráme, i když jsme výrazně investovali do digitalizace a automatizace. Ukazuje se, že díky ní můžeme získávat nové zakázky a ve finále navyšovat také počet lidí v týmu.

Daří se vám nabírat lidi?
PI: Ano, i když jsme v podstatě na hranicích a místní často jezdí pracovat do Německa. Podařilo se nám ovšem vybudovat skvělou firemní kulturu, pro niž je nejdůležitější vzájemná úcta a respekt. Jsme největší zaměstnavatel na Chebsku, což je do určité míry i závazek. Podporujeme mnoho zdejších aktivit, včetně škol, školek a místní kultury a snažíme se podporovat náš region.
Co chystáte letos dále?
PI: Přecházíme na nový informační systém . Takže připravujeme procesy na změnu. Zároveň finalizujeme vše potřebné pro zahájení stavby velké logistické haly, která by měla mít zhruba pět tisíc metrů čtverečních. A připravujeme projekt pro vytvoření výzkumného a automatizačního centra, což by mělo být, řekněme, definitivní potvrzení, že nejsme jen výrobní závod, ale že jsme technologické centrum s vlastním silným vývojem a výzkumem.
Rodina Heinzových, která skupinu vlastní, podniká od roku 1622. Jaké bude pokračování?
PI: Příběh jede dál, byť příští rok slavíme 400 let od založení firmy. Dosavadní hlavní postava skupiny, pan Carl-August Heinz, předal loni nejvyšší funkci své dceři Carlettě, která představuje už třináctou generaci.
Jsme v kontaktu několikrát měsíčně ohledně techniky či financí a oni se stále naplno řízení skupiny věnují. Přes tu staletí dlouhou tradici jsme navíc obrovsky inovativní a dynamická firma. Nejen ve výrobě, ale také v produktech. A jsme také silně multikulturní společnost. Stavíme nový závod v Číně, máme továrny nejen v Evropě, ale také v Indii či Peru a firemní kultura je u nás velmi silná. Jejím nositelem je rodina Heinzových, která si dobře uvědomuje, že lidé jsou v podnikání největší kapitál.