Martin Klar se rozhodl změnit tuzemskou cukrařinu. Z Ostravska chce zásobovat prémiovými dorty supermarkety v celé Evropě. Svou značku L’Chefs teď testuje v českém Tescu a Globusu a 70 tisíc vyrobených dortů měsíčně je teprve začátek. Míří na půl milionu kusů. Ambasadory moderní dortové značky jsou známí cukráři Josef Maršálek a Zlatka Otavová.
Jak vás napadlo, že budete vyrábět dorty pod značkou L’Chefs?
Martin Klar (MK): Jsme dlouholetí obchodníci v potravinářství, máme několik vlastních značek, jako je L’Chefs, L’Chefs Baguettes, Zicco nebo Piškoťáci, a rozhodli jsme se, že začneme také s výrobou. Projekt je starý zhruba dva roky, ale loni jsme do něj naplno začali šlapat. Spojili jsme se s cukrářem Josefem Maršálkem a máme v plánu postavit velkou linku na zelené louce v mošnovské průmyslové zóně.
První dorty, které jsou ke koupení například v Tescu či Globusu, vyrábíte jak?
MK: Zatím testujeme trh, v březnu jsme rozjeli menší v podstatě ruční výrobu, kde pracuje zhruba čtyřicítka lidí, a jsme schopni vyrobit 70 tisíc dortů měsíčně. To nám na Česko a Slovensko zatím stačí.
Co teď bude následovat?
MK: Investici v mošnovské průmyslové zóně máme vyprojektovanou na 200 milionů korun a chceme díky ní zásobovat velkou část Evropy. Máme totiž dlouhodobé obchodní vztahy s velkými zahraničními distributory a výrobci. Od Francie až po Německo a Nizozemsko. Nová továrna by měla vyrábět půl milionu dortů měsíčně. Víme, jak fungují ostatní výrobní firmy v Evropě, a věříme, že zvládneme vybudovat stejně výkonnou a dobrou produkci.

Takže člověk může dnes začít na zelené louce vyrábět dorty ve velkém? Je na to na evropském trhu místo?
MK: Pokud máte dobrý produkt, tak ano. Naše dorty od počátku vznikaly pod dohledem cukráře Josefa Maršálka, který mimo jiné sedm let pracoval v Londýně pro obchodní dům Harrods a jeho dezerty odebíraly královské rodiny po celém světě. Spolu s ním se na přípravě jejich výroby podílela známá cukrářka Zlatka Otavová a dnes jsou oba ambasadory a členy týmu L’Chefs naší značky. Takže si věříme.
Jak jste vymyslel L’Chefs?
MK: Zkoušeli jsme různé chytlavé názvy pro cukrárenství a pekařství, byl to delší proces. Nakonec jsme v myšlenkách zabloudili do Francie, odkud dovážíme mnoho produktů. Ptali jsme se také našich francouzských kolegů z továren, které pro nás vyrábějí, jestli jim taková značka dává smysl. A tak vzniklo L’Chefs.
Proč chcete sami vyrábět? Znamená to větší svobodu, vyšší marže?
MK: Ano, to je plán. Dosud nám zahraniční továrny vyráběly sortiment, především bagety či vafle, na míru. To zatím zůstává, ale poté, co naplno rozjedeme vlastní produkci dortů, chceme jít i do dalších kategorií. Navíc vedle výrobní linky budeme mít řekněme vývojové centrum na nové produkty a ty budeme zkoušet hlavně na českém trhu.
Co vás teď čeká?
MK: Potřebujeme dostat naši značku mezi zákazníky ve velkém, a to s přiměřenou cenou. Udělat skvělý dort za 1000 korun není umění. Udržet ale jeho cenu kolem tří stovek v té nejlepší kvalitě, to už je výzva. A my jsme to dokázali díky moderní cukrařině, kterou detailně známe. Lidé totiž chtějí kupovat zajímavé produkty se zajímavou cenou. Naše dorty jsou čerstvé, najdete je v lednici a představují opravdu prémiovou cukrařinu v rámci masového trhu. Používáme nejlepší suroviny, jako je belgická krémová čokoláda, testujeme trh a vlastně teď vyrábíme za náklady. Zisk by měl přijít s rozšířením výroby. A budeme chystat také dražší prémiové speciály například na Vánoce. Prodeje nás ale v prvních měsících opravdu příjemně překvapily.
Jsou konkurenty různé medové dorty?
MK: Ano, do jisté míry jsou, byť naše produkty nevydrží třeba 100 dní a musí být v chladicích boxech. Konkurenti jsou samozřejmě také cukráři, kteří mají kusovou výrobu. Ale my prodáváme prémiovou kvalitu v supermarketech a stavíme na moderní evropské cukrařině. V tom jsme na českém trhu ojedinělí.

Když vše půjde dobře, kdy by mohla stát vaše nová cukrářská továrna?
MK: Přípravné práce už máme, zahájení velké výroby bude možné do tří let. Aktuální výroba bohatě pokrývá potřeby českého a slovenského trhu.
Jak jste se dostal k cukrařině a potravinářství?
MK: Vznikli jsme jako obchodní firma v potravinářství někdy v roce 2002. Spolupracovali jsme s řetězci, zpočátku jsme byli čistí dovozci a postupně jsme začali pronikat na trh s vlastními značkami. Našimi hlavními obchodními trhy jsou dnes Česko, Slovensko, Polsko a Maďarsko. Těm uzpůsobujeme i lokální chutě našich výrobků a značek.
Co to znamená? Co chtějí Češi v cukrovinkách či pečivu jiného oproti jiným národům?
MK: Obecně preferujeme méně cukru. Například v Anglii, ve Španělsku a v USA vyžadují spotřebitelé výrazně více cukru, z našeho pohledu jsou výrobky přeslazené a Češi je nechtějí dlouhodobě kupovat. Jednou to zkusí, ale podruhé už nekoupí. Slováci zase mají rádi více čokoládovější chutě. Každý národ má svá specifika. A to včetně obalů a barev.
Kde byste rád viděl svou skupinu za dva tři roky?
MK: Určitě chceme mít velkou cukrářskou moderní výrobní linku a věříme, že budeme mít plný v přístup na zahraniční trhy. Mohu vás ubezpečit, že první vzorky našich dortů do ciziny už zamířily a máme skvělou zpětnou vazbu.