The Telegraph přináší pozoruhodné zprávy o tom, že v Nizozemí a Belgii požadují někteří zástupci měst a turistického průmyslu zavedení pokut za nepřesné předpovědi počasí. Ty prý páchají škody například tím, že odrazují jednodenní turisty od výletů. Komerční předpovídači se brání tím, že médiím dodávají „hrubá data“ a záleží jen na nich, jak z nich utvoří předpovědi. A v Belgii k tomu všemu požadují, aby ti, co tvoří předpovědi, přicházeli s „méně pesimistickými výhledy“ a věnovali stejně pozornosti slunci jako dešti.
Možná se mnou bude většina čtenářů souhlasit v tom, že volatilita počasí se v posledních letech zvětšila a patrné jsou poměrně nestandardní vzorce chování. Podobné je to shodou okolností na finančních trzích a meteorologové tak jsou předmětem podobné kritiky jako analytici a další eko-předpovídači. A zde podoba nekončí – u obou oblastí platí, že i sebesofistikovanější modely mají svá omezení, ani jedna skupina nemůže za to, že je krize a ošklivo, ani jedna skupina nemá věšteckou kouli (i když se občas vyskytuje někdo, kdo se snaží budit opačný dojem) a možná že u obou existuje tendence k vychylování se jedním směrem (doporučení koupit na trhu a varování před srážkami u meteorologů – alespoň to naznačují v uvedeném článku).
Nyní zdánlivý úkrok stranou: V sobotu zemřel Barton Biggs. Tedy osobnost kapitálových trhů, kterou většině asi není třeba představovat. Pokud byla příležitost, videa a rozhovory s ním jsem vždy se zájmem shlédl. Měl jsem tak možnost sledovat i to, jak proměnlivé byly jeho názory na vývoj na trhu od léta/podzima minulého roku (stejně tak se vyvíjela struktura jeho pozic). A míra nepřesnosti odhadů nebyla nijak nízká. Na tom, že šlo o hodnotné názory a postřehy, to ale nic neměnilo. To ale samozřejmě neplatí pro ty, kteří čekají, že je někdo povede neomylně za ruku. Jejich hodnota pak spočívala i v tom, že pan Biggs dovedl upřímně říci, že přes všechny analýzy prostě neví, co se bude dít.
Okolo různých doporučení na kapitálovém trhu panuje značná míra skepse, realita jako obvykle není černobílá*. Co dělá doporučení a analýzu hodnotnou je expertýza a upřímnost. Ta se ovšem nenosí a často ani není poptávána. Poptáváno je jedno číslo, jedno slovo, ať už je to koupit vs. prodat, či pršet vs. slunečno. Kdo skutečně ocení to, když mu meteorolog či analytik přesně popíše možné scénáře a na otázku, co se tedy stane, odpoví, že neví? Dostáváme to, co si přejeme a pak jsme rozladěni, protože to často nefunguje.
*Pro zajímavost: I přes široce rozšířenou skepsi například studie „Are Stars’ Opinions Worth More? The Relation between Analyst Reputation and Recommendation Values“ tvrdí, že analytické hvězdy skutečně existují. Doporučení tzv. All-American analytiků vedou u těch, kteří mají okamžitý přístup k jejich analýzám, k návratnosti o 7 % vyšší než je návratnost u jejich ne tak šťastných kolegů. Tento výsledek přitom nelze vysvětlit reakcí trhu na doporučení takových hvězd. Další analýza – „Do Analyst Experience, Location and Gender Affect the Performance of Broker Recommendations in Europe?“ ukazuje, že analytici s více zkušenostmi dávají lepší doporučení ke koupi, ti méně zkušení ale lepší k prodeji. A „The Performance of Buy-Side Analyst Recommendations“ došla k názoru, že u doporučení ke koupi jsou na tom buy-side analytici s návratností o skoro 6 % hůře (!) než sell-side.
Pozn.: Jiří Soustružník je aktivní investor a témata, o nichž píše, mohou souviset s jeho investicemi. Jeho sloupky nejsou poskytovány jako investiční doporučení. Autor je externím spolupracovníkem Patrie, jeho názory se nemusí vždy shodovat s názorem společnosti.