Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Pivovary bojují s klesající poptávkou v Evropě a USA. Zachránit je mají emerging markets

Pivovary bojují s klesající poptávkou v Evropě a USA. Zachránit je mají emerging markets

22.8.2013 16:02
Autor: Václav Trejbal, Patria Online

Velké pivovarské skupiny trápí slabá poptávka na tradičních trzích, která by podle prognóz v brzké době oživit neměla. Heineken i Carlsberg, které včera představovaly výsledky za 2Q13, se s poklesem zájmu o zlatavý mok v Evropě a Spojených státech hodlají vypořádat s pomocí nákladových úspor a expanze na rozvíjející se trhy.

Stejně jako belgickému gigantu Anheuser-Busch InBev a konkurenčnímu koncernu SABMiller i Carlsbergu a Heinekenu se letos příliš nedaří, hlavně vinou nepříznivého počasí, které kazí pro pivovary klíčovou zahrádkovou a grilovací sezonu. Dále se v poklesu poptávky odráží změny spotřebitelských návyků a také přitvrzující regulace. Kompenzaci pivovary spatřují v akvizicích a růstu z vlastních zdrojů v Latinské Americe, Asii i Africe.

„Spotřebitelská důvěra ve Spojených státech a Evropě zůstává nízká, což zostřuje špatné počasí a zpomalení růstu v některých rozvinutých ekonomikách,“ uvedl výkonný ředitel Heinekenu Jean-Francois van Boxmeer na prezentaci výsledků za první pololetí. Třetí největší pivovarská skupina podle tržeb letos s výrazným zlepšením podmínek na většině trhů nepočítá, a to navzdory červencovým vedrům v Evropě a očekávanému zvýšení odbytu v Mexiku, Nigérii a některých dalších rozvíjejících se zemích.

S podobnou předpovědí přišel i Carlsberg, světová čtyřka dle tržeb. „V prvních šesti měsících se nám podařilo dosáhnout růstu zisku navzdory obtížným podmínkám v Evropě,“ uvedl výkonný ředitel dánské skupiny Jorgen Buhl Rasmussen.

Objemový odbyt Heinekenu v západní Evropě ve 2Q13 klesl o 7 %, zatímco střední a východní Evropa zaznamenala 6% pokles. Carlsberg vykázal 6% snížení v západní Evropě a v Rusku, zatímco střední a východní Evropa si v jeho bilanci mírně polepšila.

 
V Rusku pivovarům škodí protialkoholní kampaň, kterou před několika lety odstartoval bývalý prezident Dmitrij Medveděv. Pivo, které kdysi ani nebylo klasifikováno jako alkoholický nápoj, začalo podléhat stále přísnějším omezením prodeje a vyššímu zdanění, což spolu se zpomalujícím růstem ekonomiky kazí expanzivní plány zahraničních skupin. Ty do největšího evropského trhu vkládaly velké naděje. Bolestivou ranou je přísnější přístup ruské vlády hlavně pro Carlsberg, který v roce 2008 plně ovládl ruskou jedničku Baltika Breweries, načež se Rusko pro dánskou skupinu stalo nejdůležitějším odbytištěm.

Heineken se v posledních letech soustředil hodně na Latinskou Ameriku. Od roku 2010 v regionu na akvizice vydal 10 mld. USD.

Obě skupiny se snaží posilovat přítomnost v Asii, což se jim zatím daří. Heineken zde ve 2Q13 zvýšil prodané objemy o 4 %, Carlsberg dokonce o 7 %. Heineken je celosvětově rozšířenější a na rozdíl od dánského soka má přítomnost i ve Spojených státech a Africe.

Trajektorii Heinekenu ilustruje fakt, že do emerging markets hodlá směřovat většinu budoucích kapitálových investic. „Budujeme nové pivovary v Etiopii a Myanmaru a expandujeme v zemích jako Vietnam, Nigérie či Mexiko,“ uvedl na konferenčním hovoru s analytiky finanční ředitel skupiny René Hooft Graafland.

Do Myanmaru se chystá i Carlsberg. Růstové perspektivy v regionu vypadají slušné. Zatímco mezi lety 2010-2012 tržby společnosti ve střední a východní Evropě vzrostly o 7 %, v Asii to bylo 62 %, i když z velmi nízkého základu. Na asijském trhu sice nedosahuje takových provozních marží jako ve střední a východní Evropě (18,5 % oproti 22 %), avšak stále jsou vyšší než v západní Evropě (13,6 %).

Krom expanze na nové trhy se pivovary snaží ušetřit doma. Heineken, jehož čistý zisk v prvním pololetí klesl o 17 % na 639 mil. EUR, chce do konce příštího roku na úsporách získat 625 mil. EUR. Tržby skupiny vzrostly meziročně o 6,6 % na 9,35 mld. EUR, k čemuž napomohla hlavně akvizice zbytku podílu singapurské Asia Pacific Breweries, který dosud Heineken nekontroloval.

Carlsberg za 2Q13 vykázal čistý zisk 2 mld. dánských korun (370 mil. USD), což představuje 38% meziroční pokles. Tržby vzrostly o 1,6 % na 19,64 mld. dánských korun.

(Zdroje: WSJ, Bloomberg)


Čtěte více:

Heineken chce singapurský pivovar APB. Thajský miliardář podal protinabídku na celou mateřskou skupinu
13.9.2012 15:18
Thajský miliardář Čaren Sirivatanapchakdi dnes podal nabídku na koupi ...
Německé pivovary proti břidlicím: Frakování znečistí naši vodu
24.5.2013 15:03
Těžba zemního plynu z břidlicových formací v Německu našla nečekaného ...
Expert: Kvůli útlumu Číny skončil
12.8.2013 8:22
Ochlazení čínské ekonomiky ukončilo deset let trvající komoditní "sup...
Zlatá éra BRIC skončila. Tahounem růstu opět rozvinuté ekonomiky
12.8.2013 11:24
Vzpomínáte na rok 2007? Čína zvládla růst děsivým kalupem 14,2 %, Indi...

Váš názor
  •  
    23.8.2013 13:40

    No Haineken a expanze ve Vietnamu? No to dopadne. Vietnam má jedno z nejlepších asijskejch piv Saigon Export a sousední Laos má zase Beer Lao. Záslouhou i CZ zahraniční spolupráce s komunistickými zeměnim. V Asii ma Heineken jen na Indonesii, kde koupil Bintng Beer a těží z toho, že v muslimské zemi pijou pivo hlavně turisti.
    martintruhlik
  • Europatok
    23.8.2013 13:29

    Bodejď by neklesala spotřeba. Ty jejich "vytuněné" patoky se již nedají nazývat pivem. Stále se honí za co nejvyšším ziskem a zapomínají na to jak má vlastně pivo chutnat. Dle jednoho sládka má pivo chutnat tak, aby měl člověk chuť na další a ne byl nafouklý jak žaba ze 2dcl. Ono holt když se něco trvale odrbává, tak se to jednou provalí. Pitomci. Místo aby se vrátili zpět k poctivému dobrému pivu, tak přemýšlí že to budou exportovat eskymákům a křovákům. Pivaři všech zemí, vařte si pivo doma, je to jednoduché a jak se jednou napijete domácího piva už vás nikdo nedonutí pít to pseudopivo!
    cor
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data