Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Evropu ničí vize Spojených států evropských

Evropu ničí vize Spojených států evropských

02.02.2015 6:00
Autor: Redakce, Patria.cz

Nikdy není dobré, když třetí místo ve volbách obsadí neonacisté, kteří ani nemohou vést pořádnou volební kampaň, protože jejich vedení je ve vězení. V Řecku k tomu došlo poté, co běžné politické strany ztratily podporu kvůli jejich podpoře utahování rozpočtů. Voliči tak byli ochotni podpořit doslova kohokoliv, jen ne vládnoucí strany. Na podpoře tak získali nacisté, kryptonacisté, komunisté i komunisté bývalí, jako třeba Syriza. Ukazuje se, že pokud nějaká země padne do deprese ve stylu třicátých let, její politika se také vydá směrem ke třicátým létům. V grafu vidíme, jak klesá řecký HDP a stejným směrem se pohybuje podpora tradičních politických stran v této zemi:

soustruh1

Utahování ale není to, co by si Evropa měla v případě Řecka vyčítat. Měla by tak činit ohledně tvrdé měny. Ovšem půjdeme-li až na začátek, hlavní problém představuje samotná existence eura. Proti ní totiž stojí učebnice základní ekonomie. Řecké mzdy byly po prasknutí bubliny příliš vysoko relativně ke mzdám v Německu a země měla tři možnosti: Snížit mzdy, pokud by mzdy v Německu zůstaly stejné. Nechat mzdy stejné, kdyby v Německu rostly. Nebo dosáhnout kombinace obojího. Ještě tu je možnost náhlého a prudkého zvýšení produktivity řeckých pracovníků, ale na to se moc sázet nedá. Evropa pro Řecko vybrala cestu vysoké nezaměstnanosti, která tlačí mzdy dolů. Německá inflace se totiž pohybuje kolem 0,1 %, a to znamená, že ceny v Řecku musí klesat. Nyní ceny klesají o 2,6 %, produkt se ale už snížil o 27 %, nezaměstnanost se nachází na 28 % a mezi mladými se dokonce pohybuje na více než 50 %. Příčinou všeho je politika utažených peněz.

Řecko by si bez eura nebylo schopno půjčit ani zdaleka tolik, kolik si napůjčovalo. A poté by mělo možnost devalvace, což by se projevilo mnohem vyšší zaměstnaností. Co je tedy problém? Odpověď je krátká: Spojené státy evropské. Elity je chtějí vytvořit, dokončit společné ministerstvo financí. Nikomu jinému se to sice nelíbí, ale elity se domnívají, že je to jediná cesta z krize. Celý proces nastal před 60 lety, když se Francie a Německo rozhodly, že se budou dělit o své uhlí a ocel. Chtěly tím znemožnit druhé straně, aby se vyzbrojovala. Za dalších 60 let může vše skončit společnou evropskou vládou.

Za tím vším se nachází jen jeden problém: Politika. Nelze někoho nutit, aby setrvával v nekončícím propadu bez toho, aby začal protestovat. Hlavní politické strany v Řecku řídily zemi jako zkorumpovaný duopol a porážku ve volbách si zasloužily. Byly také ve snaze o záchranu společné měny ochotné udělat to, co se jim řeklo. Ale podobné to bylo ve třicátých letech, kdy se hlavní politické strany držely zlatého standardu tak dlouho, že už nemohlo být hůř. Euro mělo být symbolem míru a prosperity, symbolem, který lidi spojuje. Alespoň doposud ale prosperitě překáží a lidi rozděluje. Oživuje staré předsudky, vytváří nové. A živí nacionalismus.

Autorem je Matt O'Brien.

Zdroj: Washington Post





Čtěte více:

Čína ztrácí na dynamice. Stane se novým oblíbencem investorů Indie?
30.01.2015 11:06
V Číně to nevypadá úplně nejlépe. Růst mírně převyšující 7 % je sice s...

Váš názor
  • problém není EURO
    02.02.2015 9:06

    problém je jasně na straně Řecka co nehospodárně vládlo(vládne) tak dlouho, až si volič na to zvykne jako na standard...a považuje to za své právo. Z podobné šlamastiky se drápala Litva a Estonsko a zvládli to za 2 roky. Prostě si utáhli opasek a zabrali, protože jinak věděli že jsou v pr..li a navíc toho ruského molocha za krkem...a zvládli to i s EUREM... mzdy letěly dolu o 30-40% stejně tak ceny a najednou byli konkutenceschopní. Jen tady se to holt Řekům pochopit nechce. P.S. byl jsem 3x v americe, tak jsou státy od NY až po farmářskou Iowu a Kalifornii a dolar je tak asi to jediné co mají společného... Víc rozdílné ekonomiky a cykly si asi ani nejde představit a přesto to funguje... Nikdo nenabízí neustále Kalifornii, že by se měla trhnout a zavést si vlastní Kalifornské Peso.... Je jasné, že US se nehodí silné a stabilní EURO, tak se na tu národní a dezintegrační EU notu bude hrát jak krysař na píšťalu.
    TOM
    • Re: problém není EURO
      02.02.2015 10:47

      problem neni euro, problem je, ze nam sem kazdej zacina strkat rypak: ... Vzhledem k pokračujícím útokům separatistů na východě Ukrajiny za údajné ruské podpory je nyní vrchní velitel sil NATO v Evropě generál Philip Breedlove pro to, aby se obléhaným ukrajinským vládním silám dodaly útočné zbraně. Řada amerických vládních představitelů se k tomuto kroku, zdá se, začíná také přiklánět. (New York Times)
      Azb
      •  
        02.02.2015 10:55

        Problém je, že sem v roce 45 strčili rypák rusáci a už ho sem strkají zas.
        ..
        •  
          02.02.2015 11:06

          jakou zemi by jsi nyni volil k pobytu jako bezpecne utociste, australii?
          Azb
          • Přijde
            05.02.2015 6:46

            mi to tak, ale je to jen proto, že o ní v tomto směru vím nejméně. Takže by to taky mohlo být jak z louže pod okap a ještě po krk v do bláta. :-)
            pulec
          •  
            02.02.2015 11:25

            Zatím se cítím bezpečně i v ČR, ale kdyby sem měli znovu přijet ruské tanky volil bych mezi Kanadou, USA a Novým Zélandem. V Austrálii jsem ještě nebyl, takže ji zatím nezvažuji.
            ..
            •  
              02.02.2015 11:40

              na zelandu je docela draho, na druhou stranu se tam da farmarit.. coz na zakonzervovani asi staci..
              Azb
    • Re: problém není EURO
      02.02.2015 10:18

      souhlas, jenom dodam, ze jenom vlajku maji spolocneho. Uz jsem videl jak se v Kalifornii plati pesem, takze asi tak. Jinak mozna by to chtelo mene euroskepitsmu a vice myslet :)
      sazkar
  • Není to doufám
    02.02.2015 8:45

    příliš komunistické, ale kdyby všichni ti Šmejdi, co vykradli státní kasy vrátili peníze tak bude EU docela v dobrém přebytku
    ZUZKA
    • Re: Není to doufám
      04.02.2015 19:18

      v pohode.. komunismus je koneckoncu taky jen ekonomicka teorie, no ni?
      Azb
  • Naopak,
    02.02.2015 8:25

    problém je hlavně euro. Pokud tedy pod tím pojmem myslíme symbolicky celou tu pošahanou globalizační ideu likvidace jednotlivých států ve jménu centralizovaného vládnutí nadnárodních elit, kdy zájmy těchto mocných a ultrabohatých klanů jdou zcela jiným směrem než zájmy normálních lidí.
    Peté13
    • Re: Naopak,
      04.02.2015 18:44

      Souhlasím , problém je především EURO. Stejná měna v nestejně řízených ekonomikách , jedna měna a mnoho ministrů financí , kterým jako vládne komisař z Bruselu , jedna měna a neodpovídající státo-unijní uspořádání. Druhý a asi ještě podstatnější je struktura Evropského kontinentu . Je nesmyslné toužit po unii spojených států evropských USE ??? Pouze v tomto případě by ale mohla fungovat jedna měna . Umí si ale někdo představit , že se Angličan , Francouz, Němec, Španěl ...... vzdá své suverenity ?? Je načase si přiznat , že vznik EU bude dalším nepovedeným pokusem o vznik velkostátu . Přiznat si to dříve než to opět začnou řešit tanky a letadla .
      karel IV
      •  
        04.02.2015 20:05

        s tim rizenim mate pravdu. ale dokud mena bude mit ambici nest v sobe otisk suverenity, tak samozrejme v "cizich" regionech s jinak tvarovanou suverenitou bude fungovat jen tezko. to znamena, ze je potreba menu ocistit od jakychkoliv politickych vlivu. jenze ona se pouziva naopak podminene. eu pro zavedeni € vyzaduje, aby subjekt zmenil chovani tak a tak, coz neodpovida prirozenosti v danem regionu a od te chvile je proste nefunkcni. a pak, az nazraje cas, nastane brutalni kypr. priroda je zarizena tak, ze v ni lze zit za mimoradne nizkych nakladu. to co naklady navysuje (mnohdy az do neudrzitelna, kdy uz lidi ani sami nechapou proc a jak maji dany stav udrzet) je jakesi tvrdohlave udrzovani pokrytecke formy kultury a mena se pak promenuje z ciste smenneho nastroje na nastroj natlaku (domaciho ci externiho, to je fuk), skrze ktery se pak tlaci idealy te ci one strany..
        Azb
  • tak na pondeli se to da :)
    02.02.2015 7:55

    Problem neni euro, ale neochota vlady snizit mzdy v ekonomice a to pres pruznejsi trh prace. Jak to i autor sam napsal. Ale tak chapu, ze napsat, ze zato muze euro a pak evropsky stat je tak nejak popularnejsi a pak v redakci asi top ;). Pravda, je jednoduchsi varianta devalvovat menu. Ono i pro Detroit a dalsi casti ekonomiky v USA by slaba mena byla vyhrou :). Je to ale pohled autora na vec/ Ddoufam, ze psal i stejne kdyz zbankrotoval Detroit, o statech kde se tezi uhli, atd.
    sazkar
    • Re: tak na pondeli se to da :)
      02.02.2015 7:58

      jinak autor mozna by mohl napsat, ze mozna protoze USA je federace, tak se ten lokalni extremismus ztrati. Mozna by tato tema stala za clanek. Ale jenom mozna :)
      sazkar
      •  
        02.02.2015 10:50

        cece ale vidis snad dobre, ze ekonomika je jen hra zavisla na rozhodnuti nejakych anonymnich entit a ze na teto bazi neni mozne vytvorit douhodobou stabilitu, nebot to neni konvergentni funkce, ale silne divergentni.
        Azb
  • :-)
    02.02.2015 6:44

    :-) Pozorujete tu postupnou evoluci pohledu na svet? Driv bych rekl, ze "vim svoje" ale tim bych jen vkladal brouka do hlavy zadarmo, ted uz se jen smeju :-)
    Mezernik
    • Re: :-)
      04.02.2015 19:35

      Taky už máš svoje roky. Třicítka na krku.
      Velkamedvědice
      • Ahoj kamaráde
        04.02.2015 20:06

        Po delší odmlce asi zkusím zase skákat přes kaluže, rád bych přes diskont čerty na ropu. Nemáš nějakého tipa, něco extra ? Cap někde kolem 70. Co myslíš? A jinak co medvíďata a zimní spánek? Ahoj Nimrod
        Nimrod
      • VM
        04.02.2015 19:44

        medvídku - na co si budeme dnes hrát :-) ?
        AMN
        • Re: VM
          06.02.2015 2:45

          Na medvědy od Kolína.
          Velkamedvědice
Aktuální komentáře
30.04.2025
22:08Silný závěr obchodování znamenal nepřerušení zelené šňůry na Wall Street  
18:02Nejhorších 100 dní prezidentského úřadu od Nixona. Které akcie z S&P 500 si vedly nejlépe a které nejhůře?
17:26Dolarový omyl a akciová iluze
16:52Data o poklesu HDP v USA sráží americké indexy dolů  
16:52J&T Global Finance XVI., s.r.o: Výroční zpráva za rok 2024
16:48J&T Global Finance XI., s.r.o: Výroční zpráva za rok 2024
16:47Německá SPD schválila koaliční smlouvu a podpořila Merze
16:39ENERGO-PRO Green Finance s.r.o.: Výroční zpráva emitenta za rok 2024
16:31ČEZ, a.s.: ČEZ prodává státu 80% podíl ve společnosti Elektrárna Dukovany II
16:30Stát převezme většinový podíl v projektu stavby dukovanských reaktorů, smlouvu s KHNP podepíše 7. května
15:56Ukrajina je podle Bloombergu připravena dnes podepsat s USA smlouvu o nerostech
15:56Tomáš Vlk: Americké HDP kleslo. Masivní dovozy v 1Q plnily sklady  
15:30Savarin p.l.c.: Výroční zpráva za rok 2024
14:56Růst cen v Německu v dubnu opět zpomalil, míra inflace klesla na 2,1 procenta
14:46Traders Talk: Výsledky Komerčky a Erste, dead cross v Americe a kde hledat příležitosti
14:25EPH Financing CZ, a.s.: Výroční finanční zpráva za rok 2024
13:56Rohan financing s.r.o.: Výroční finanční zprava za rok 2024
13:39Savills: Růst investic do evropských nemovitostí by mohl pomoci i českému trhu
13:38ČD Cargo, a.s.: ČD Cargo v roce 2024
13:30Roubini: Americká výjimečnost přetrvá, potáhnou ji technologie

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Airbus SE (03/25 Q1, Aft-mkt)
Albemarle Corp (03/25 Q1, Aft-mkt)
Credit Agricole SA (03/25 Q1, Bef-mkt)
eBay Inc (03/25 Q1, Aft-mkt)
Equinor ASA (03/25 Q1, Bef-mkt)
Erste Group Bank AG (03/25 Q1, Bef-mkt)
Etsy Inc (03/25 Q1, Bef-mkt)
Federal National Mortgage Association (03/25 Q1)
KLA Corp (03/25 Q3, Aft-mkt)
Mercedes-Benz Group AG (03/25 Q1, Bef-mkt)
Meta Platforms Inc (03/25 Q1, Aft-mkt)
MGM Resorts International (03/25 Q1, Aft-mkt)
Microsoft Corp (03/25 Q3, Aft-mkt)
Nemetschek SE (03/25 Q1, Bef-mkt)
QUALCOMM Inc (03/25 Q2, Aft-mkt)
Robinhood Markets Inc (03/25 Q1, Aft-mkt)
Societe Generale SA (03/25 Q1, Bef-mkt)
Super Micro Computer Inc (03/25 Q3)
VICI Properties Inc (03/25 Q1, Aft-mkt)
Volkswagen AG (03/25 Q1, Bef-mkt)
Wacker Chemie AG (03/25 Q1, Bef-mkt)
3:30Čína - PMI v průmyslu
6:45UBS Group AG (03/25 Q1)
7:00Deutsche Post AG (03/25 Q1)
7:00OMV AG (03/25 Q1)
7:30Evolution AB (03/25 Q1)
8:00Barclays PLC (03/25 Q1)
8:00TotalEnergies SE (03/25 Q1)
9:00CZ - HDP, q/q
9:00Iberdrola SA (03/25 Q1)
10:00DE - HDP, q/q
11:00EMU - HDP, q/q
11:30CaixaBank SA (03/25 Q1)
12:00Humana Inc (03/25 Q1)
12:30Norwegian Cruise Line Holdings Ltd (03/25 Q1)
13:00Yum! Brands Inc (03/25 Q1)
14:00DE - Harmonizovaný CPI, y/y
14:15USA - Změna zaměstnanosti (ADP)
14:30USA - HDP, q/q a
15:45USA - Index aktivity ISM Chicago
16:00USA - Výdaje na osobní spotřebu, m/m
22:15Allstate Corp/The (03/25 Q1)