Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
BMW a čekání na velký třesk

BMW a čekání na velký třesk

11.08.2015 17:05

Nedávno jsem se zde věnoval akciím Daimleru, minulý týden jsme se zaměřili na (sice neobchodovanou, ale pro nás určitě zajímavou) Škodu Auto. Než pohled na ní dokončím, rád bych se věnoval ještě jedné automobilce: BMW. Shrnutí jeho čerstvých výsledků může čtenář najít v článku „BMW předvedlo slušné čtvrtletí; potvrzuje výhled pro celý rok“, já bych se rád zaměřil na trochu nadčasovější, či alespoň „nadčtvrtletnější“ pohled. Nejdříve se podívejme, jak si vedou akcie automobilky. Ty poměrně úzce kopírují trh (podobné je to s Daimlerem). Beta společnosti je přitom na hodnotě 1,3, takže návratnost by tu měla být o něco vyšší než u celého indexu DAX (současný dividendový výnos je na 2,2 %):

b1

Zdroj: FT

Podle posledních informací firma očekává, že tržby by letos měly sice výrazně růst, zisk před zdaněním by se ale měl pohybovat kolem 8,7 miliard eur, což je podobný výsledek jako v loňském roce. Následující tabulka ukazuje, že loni firma na provozní úrovni generovala tok hotovosti ve výši pouhých 2,9 miliardy eur, výrazně negativně do toho promluvil pracovní kapitál (-8,1 miliardy eur). Investice na úrovni CapEx dosáhly loni 6 miliard eur a je tudíž jasné, že provozní CF na jejich pokrytí ani zdaleka nestačilo. To samé platilo v roce 2013 a v menší míře i v roce 2012.

b2

Zdroj: FT

U BMW tak, co se týče toku hotovosti, jde o hodně podobný mustr, jaký jsme viděli u Daimleru. Včetně toho, že i BMW v situaci silně záporného toku hotovosti po CapEx vyplácí dividendy! To znamená, že si musí hodně pomoci odjinud a protože z nějakého důvodu nechce šahat na 13 miliard eur nahromaděné hotovosti, nechává růst dluh. Ten na konci roku 2014 dosáhl více jak 70 miliard eur.

Trh se domnívá, že takto fungující stroj má hodnotu dosahující 59,5 miliardy eur. Takovou kapitalizaci by například ospravedlnil 5,2 % dlouhodobý růst dividend z jejich současných úrovní (požadovaná návratnost se může pohybovat kolem 8 %). Jak jsme ale jasně viděli výše, současné nastavení takový scénář v podstatě vylučuje. Muselo by dojít buď k růstu provozního CF, či poklesu investic. Na ráně jsou samozřejmě (stejně jako u Daimleru) ony vysoké investice do pracovního kapitálu. Bez nich by provozní CF minulých dvou let dosahovalo cca 9 – 11 miliard eur a CF po CapEx by se pohybovalo hodně vysoko nad současnými dividendami.

Jsme tak opět u toho, zda jsou automobilky pouze v přechodné fázi, kdy jejich provozní CF není schopno pokrýt investice do dlouhodobých aktiv a pracovního kapitálu. Nebo zda jde o přechodně se tvářící permanentní palírnu na peníze. Tu se pálí v peci rostoucích tržeb doprovázených masivními investicemi do pracovního kapitálu, jinde zase v potřebě být neustále technologicky o krok napřed (či alespoň ne o krok pozadu), jinde zase v cenové poloválce. Všichni v této nerovnovážné rovnováze v podstatě čekají, až s tím přestanou jiní. Čekají na nějaký velký třesk a zdá se, že tohoto čekání není ušetřena ani určitá výjimečnost v podobě Daimleru, či BMW. Automobilky mezitím matou svými zisky, protože v nich nejsou odraženy ani vysoké investice do pracovního kapitálu, ani to, že CapEx je často znatelně nad odpisy.


Čtěte více:

Trh už půl roku stagnuje. Je to známka blížícího se propadu?
11.08.2015 15:41
Americké akcie se v posledních 120 dnech nikam nepohnuly. Sektory jako...
Pár minut poté ... videokomentář na DAX
11.08.2015 15:42
Další ze série videokomentářů, zaměřujících se na technické signály, n...
Čínská devalvace a rizika pro další měnové páry
11.08.2015 15:50
Přetahovaná o globální poptávku je hodně staré téma. Další kapitolu se...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
09.05.2025
12:03Trhy mají snížení cel za hotovou věc. Amerika před jednáním s Čínou odkryla karty  
10:58Ohnsman: Muskovi dochází nápady na záchranu Tesly. Jaké jsou její akciové alternativy?
10:09Trumpova obchodní dohoda: Britské vozy v USA za nižší clo, americké automobilky protestují
10:04Růst maloobchodních tržeb v Česku: Internetové prodeje a pohonné hmoty na vzestupu
9:16Rozbřesk: NBP sice srazila sazby o 50 bps, ale na další agresivní redukce to nevypadá
9:07Čínský vývoz v dubnu rostl více, než se čekalo, vývoz do USA ale klesl
8:51Nový papež, obchodní dohody a úleva pro emisní normy. Evropské futures jsou v zeleném  
6:06Barro: Fiskální výdaje ekonomice příliš nepomohou, ale lze je zaplatit inflací
08.05.2025
22:01Americké akcie rostly po komentářích Donalda Trumpa  
17:09Signály k nákupům…
15:20Trump se opět opřel do šéfa Fedu poté, co ponechal sazby na stejné úrovni. Podle něj je to "hlupák" a "ztroskotanec"
15:08Obchodní bitva začíná. Evropská komise zahajuje konzultace o opatřeních proti americkým clům u WTO
14:45Trumpův velký den: USA a Británie uzavřely 'úplný a komplexní' obchodní pakt
13:45Britská centrální banka podle očekávání snížila základní úrokovou sazbu na 4,25 procenta
13:12EU dává automobilkám více času na splnění emisních cílů
10:44Franklin Resources: Místo USA se může pozvednout Evropa, zájem o americké trhy klesá
8:45Trump chce zrušit omezení na vývoz čipů. Oznámí dnes obchodní dohodu s Velkou Británií?
07.05.2025
22:04Jan Čermák: Fed se drží oblíbené mantry “počkáme a uvidíme”
22:01Wall Street: Jízda na horské dráze s dobrým koncem  
20:00Fed ponechává sazby beze změny. Riziko vyšší nezaměstnanosti i inflace roste

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Čína - Obchodní bilance, mld. USD
9:00CZ - Maloobchodní tržby, y/y