Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Peugeot – divoká karta

Peugeot – divoká karta

05.11.2015 16:09

V předchozím díle série Zaostřeno na blue-chips jsme zjistili, že Renault je poměrně výjimečnou akcií/firmou. Má jedinou „chybičku“ – cena akcií je poměrně našponovaná. Podívejme se tedy na jeho francouzského souputníka – Peugeot. Již jsme viděli, že akcie této automobilky je na tom co se týče dlouhodobé návratnosti mnohem hůře. Ale to se dá brát i tak, že na ní lepší časy teprve čekají, zatímco Renault už si je vybral.

Renault dovedl v posledních letech alespoň udržet stagnující tržby, Peugeot čelí mírnému poklesu. Čistá ziskovost se pak u něj v posledních třech letech pohybuje v záporu, takže nemá cenu řešit ani to, zda jeho ROE, či ROI pokrývá požadovanou návratnost.


-1

Zdroj: FT

Tok hotovosti může na rozdíl od ziskovosti vzbuzovat i větší optimismus. Jak ukazuje následující tabulka, provozní cash flow se v letech 2011 – 2013 pohybovalo mezi 1,5 – 1,8 miliardami eur a v roce 2014 se dokonce díky pohybu pracovního kapitálu a nižší ztrátě vyhoupnulo na 4,4 miliard eur. Po investicích tak v tomto roce Peugeot vydělal asi 2 miliardy eur. Pokud bychom eliminovali onen efekt pracovního kapitálu, byla by firma stále v plusu – po investicích by vydělala asi 400 milionů eur (a tudíž by na této úrovni byla na rozdíl od minulých let stále v plusu). Ale ani síla volného toku hotovosti nedosahuje kvalit, které jsme viděli u Renaultu.

-1

Zdroj: FT

Tržní kapitalizace Peugeotu nyní dosahuje asi 13,6 miliard eur. Beta akcie je na hodnotě 1,61 a to znamená, že požadovaná návratnost by se měla pohybovat kolem 9,8 %. Pokud bychom vzali za základ valuace (t.j., jako krátkodobý standard volného cash flow pro akcionáře) oněch 400 milionů eur a počítali s nulovým dlouhodobým růstem, je současná hodnota tohoto toku hotovosti 4,1 miliardy eur. Pohybujeme se tedy hluboko pod kapitalizací firmy. Na ní se se startem na 400 milionech eur dostaneme jen s 6,8 % růstem. A to je hodně, hodně vysoko.

Peugeot by podle konsenzu měl v následujících dvou letech dosahovat cca 3 – 4 % růstu tržeb a zisky by se dokonce měly přehoupnout do černých čísel. Možná jsme tedy s oněmi 400 miliony eur krátkodobého volného CF přílišnými pesimisty. Pokud bychom si za vodítko vzali „předkrizový“ rok 2010, automobilka by krátkodobě generovala asi 1,2 miliardy eur volného toku hotovosti. Pokud by firma byla v dohledné době skutečně schopna generovat tolik peněz, stačil by na ospravedlnění současné kapitalizace pouze méně než 1 % dlouhodobý růst. A to už je jiná. Jenže co si vybrat?

Učinit silný závěr z výše uvedeného nedovedu. Minule jsem zde v rámci pohledu na Renault prezentoval očekávaný dlouhodobý vývoj globálního automobilového trhu. Pokud bychom se dnes zaměřili na Evropu, která je pro Francouze klíčová, ACEA čeká, že letošní růst trhu dosáhne 5 %. A oživení trhu se projevuje i na čtvrtletních výsledcích Peugeotu. Určitý optimismus ohledně schopnosti zvýšit volné cash flow je tedy namístě. Jenže proti tomu stojí třeba následující obrázek. Jak patrno, francouzské automobilky mohou patřit mezi ty, které z oživení na evropském trhu budou těžit nejméně (hůře než ony je na tom v září už jen Mitsubishi). Při pohledu na graf se pak mimochodem možná nabízí i odpověď, proč Carlos Ghosn plánuje užší spolupráci Renaultu s Nissanem:


-1

Pro mne osobně je Peugeot takovou divokou kartou a automobilky obecně zůstávají v nejlepším případě hodně velkou neznámou. A to nehovořím o té části odvětví, která ani nyní negeneruje žádné volné cash flow, ale o té, která ho vytváří. I ta je velmi riziková – ve smyslu vysoké bety, ale hlavně ve smyslu malé predikovatelnosti a viditelnosti dlouhodobých trendů. O tom, že celé odvětví může čekat tsunami ve formě vyššího zájmu regulátorů a vlád, ani nemluvě. Automobilky jsou prostě dobrým odvětvím pro zákazníky, protože jeho struktura a chování vede k transferu hodnoty od akcionářů ke klientům (jinak řečeno, EVA je dost nízko). Pro investory jsou ale oříškem. Včetně Peugeotu.


Čtěte více:

11 faktů o Warrenovi Buffettovi aka věštci z Omahy, které vás odzbrojí
05.11.2015 14:31
Svojí první akcii si koupil již v jedenácti letech. Byla to různá sort...
Pár minut poté ... videokomentář na WTI
05.11.2015 15:13
Další ze série videokomentářů, zaměřujících se na technické signály, n...
Ukrajina děkuje Vladimiru Putinovi
05.11.2015 16:20
Před několika dny proběhly na Ukrajině volby do místních zastupitelste...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
23.01.2022
15:04Proč téměř nikdo netušil, že přijde inflace?
9:06Víkendář: Nové technologie a budoucnost bankovnictví
22.01.2022
15:08Nobelovka a Harvard vynalezly perpetuum mobile na peníze
9:11Víkendář: Po sto letech přišla změna, kterou stále neumíme plně vysvětlit
21.01.2022
22:03Trhy končí týden na vlně špatných zpráv  
17:40Co udělá zvedání sazeb s nejdůležitější proměnnou na finančních trzích?
17:24Peníze míří do bezpečí, akcie však propad přerušují  
16:14Fixace drobných investorů na memy je kletbou, uvádí výzkum Morgan Stanley
15:09Ceny za přepravu nákladu po moři zůstanou zřejmě vysoké i letos, píše Bloomberg
14:31Dennisova strategie želv. Jak nechat emoce na břehu a skočit na trend. Staňte se mistry tradingu!
12:46Analytik k výsledkům Netflixu: Slabý plánovaný počet nových uživatelů strhává akcie dolů  
12:30Perly týdne: Konec strategie 60/40, Netflix má zlaté časy za sebou a realitní výjimečnost Itálie
11:14Na americký výplach navazuje Evropa. Přijde před víkendem aspoň konsolidace?  
10:51Dolar nahoru, Čína ve stále stejném kruhu. Co ještě říká stratég z BBH?
10:49Bitcoin zamířil hluboko pod 40 000 dolarů. Vzal mu Fed vítr z plachet?
10:26Intel plánuje utratit 20 miliard dolarů na 'Silicon Heartland'. Investovat velké sumy do výroby čip ale chce i gigant TSMC či Samsung
10:19Vlajkový projekt Rio Tinto u ledu. Srbsko stoplo největší lithný důl v Evropě
9:16Rozbřesk: Česko na konci roku asi překonalo očekávání ČNB, automotive má však k normálu daleko
8:57Netflix zklamal počtem nových uživatelů a varuje před zesilující konkurencí
8:54Evropské burzy mohou po rudé Wall Street zahajovat v záporu. Komárkova Allwyn míří do New Yorku a Erste má novou cílovku  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data