Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Peugeot – divoká karta

Peugeot – divoká karta

05.11.2015 16:09

V předchozím díle série Zaostřeno na blue-chips jsme zjistili, že Renault je poměrně výjimečnou akcií/firmou. Má jedinou „chybičku“ – cena akcií je poměrně našponovaná. Podívejme se tedy na jeho francouzského souputníka – Peugeot. Již jsme viděli, že akcie této automobilky je na tom co se týče dlouhodobé návratnosti mnohem hůře. Ale to se dá brát i tak, že na ní lepší časy teprve čekají, zatímco Renault už si je vybral.

Renault dovedl v posledních letech alespoň udržet stagnující tržby, Peugeot čelí mírnému poklesu. Čistá ziskovost se pak u něj v posledních třech letech pohybuje v záporu, takže nemá cenu řešit ani to, zda jeho ROE, či ROI pokrývá požadovanou návratnost.


-1

Zdroj: FT

Tok hotovosti může na rozdíl od ziskovosti vzbuzovat i větší optimismus. Jak ukazuje následující tabulka, provozní cash flow se v letech 2011 – 2013 pohybovalo mezi 1,5 – 1,8 miliardami eur a v roce 2014 se dokonce díky pohybu pracovního kapitálu a nižší ztrátě vyhoupnulo na 4,4 miliard eur. Po investicích tak v tomto roce Peugeot vydělal asi 2 miliardy eur. Pokud bychom eliminovali onen efekt pracovního kapitálu, byla by firma stále v plusu – po investicích by vydělala asi 400 milionů eur (a tudíž by na této úrovni byla na rozdíl od minulých let stále v plusu). Ale ani síla volného toku hotovosti nedosahuje kvalit, které jsme viděli u Renaultu.

-1

Zdroj: FT

Tržní kapitalizace Peugeotu nyní dosahuje asi 13,6 miliard eur. Beta akcie je na hodnotě 1,61 a to znamená, že požadovaná návratnost by se měla pohybovat kolem 9,8 %. Pokud bychom vzali za základ valuace (t.j., jako krátkodobý standard volného cash flow pro akcionáře) oněch 400 milionů eur a počítali s nulovým dlouhodobým růstem, je současná hodnota tohoto toku hotovosti 4,1 miliardy eur. Pohybujeme se tedy hluboko pod kapitalizací firmy. Na ní se se startem na 400 milionech eur dostaneme jen s 6,8 % růstem. A to je hodně, hodně vysoko.

Peugeot by podle konsenzu měl v následujících dvou letech dosahovat cca 3 – 4 % růstu tržeb a zisky by se dokonce měly přehoupnout do černých čísel. Možná jsme tedy s oněmi 400 miliony eur krátkodobého volného CF přílišnými pesimisty. Pokud bychom si za vodítko vzali „předkrizový“ rok 2010, automobilka by krátkodobě generovala asi 1,2 miliardy eur volného toku hotovosti. Pokud by firma byla v dohledné době skutečně schopna generovat tolik peněz, stačil by na ospravedlnění současné kapitalizace pouze méně než 1 % dlouhodobý růst. A to už je jiná. Jenže co si vybrat?

Učinit silný závěr z výše uvedeného nedovedu. Minule jsem zde v rámci pohledu na Renault prezentoval očekávaný dlouhodobý vývoj globálního automobilového trhu. Pokud bychom se dnes zaměřili na Evropu, která je pro Francouze klíčová, ACEA čeká, že letošní růst trhu dosáhne 5 %. A oživení trhu se projevuje i na čtvrtletních výsledcích Peugeotu. Určitý optimismus ohledně schopnosti zvýšit volné cash flow je tedy namístě. Jenže proti tomu stojí třeba následující obrázek. Jak patrno, francouzské automobilky mohou patřit mezi ty, které z oživení na evropském trhu budou těžit nejméně (hůře než ony je na tom v září už jen Mitsubishi). Při pohledu na graf se pak mimochodem možná nabízí i odpověď, proč Carlos Ghosn plánuje užší spolupráci Renaultu s Nissanem:


-1

Pro mne osobně je Peugeot takovou divokou kartou a automobilky obecně zůstávají v nejlepším případě hodně velkou neznámou. A to nehovořím o té části odvětví, která ani nyní negeneruje žádné volné cash flow, ale o té, která ho vytváří. I ta je velmi riziková – ve smyslu vysoké bety, ale hlavně ve smyslu malé predikovatelnosti a viditelnosti dlouhodobých trendů. O tom, že celé odvětví může čekat tsunami ve formě vyššího zájmu regulátorů a vlád, ani nemluvě. Automobilky jsou prostě dobrým odvětvím pro zákazníky, protože jeho struktura a chování vede k transferu hodnoty od akcionářů ke klientům (jinak řečeno, EVA je dost nízko). Pro investory jsou ale oříškem. Včetně Peugeotu.


Čtěte více:

11 faktů o Warrenovi Buffettovi aka věštci z Omahy, které vás odzbrojí
05.11.2015 14:31
Svojí první akcii si koupil již v jedenácti letech. Byla to různá sort...
Pár minut poté ... videokomentář na WTI
05.11.2015 15:13
Další ze série videokomentářů, zaměřujících se na technické signály, n...
Ukrajina děkuje Vladimiru Putinovi
05.11.2015 16:20
Před několika dny proběhly na Ukrajině volby do místních zastupitelste...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
27.01.2020
18:22Naše strategie funguje, říká O2 po výsledcích nad odhady trhu
17:35Negativní sazby a jiný svět
17:05Peníze míří do bezpečí. Šíření viru zvedlo další vlnu strachu  
16:18Franklin Templeton: Oops! Fed to zase udělal!
14:30Týdenní výhled: Nervózní úvod týdne v režii koronaviru, otěže převezme smršť korporátních čísel  
14:26Intervence doporučovali experti v ČNB zahájit už v srpnu 2013
12:57Gornicka: Jak se v Evropě rozpadal nemístný utahovací optimismus
11:14Petr Dufek: Čísla z Ifo chladí německý optimismus
10:49Bianchi: Trumpovy monetární tweety mají citelný dopad na trhy
10:46Wüstenrot hypoteční banka a.s. - Informace o výplatě výnosů HZL WHB VAR/22
10:25Střet o 5G aukci: Předseda ČTÚ Novák rezignoval ke konci ledna, vláda jej odvolala ke dnešku
10:22Evropské akcie kvůli obavám z nového viru výrazně klesají
9:14Rozbřesk: Potvrdí se lepší kondice německé ekonomiky?
9:10ČEB, a.s. - Informace o vyplacení úrokových výnosů z emisí dluhopisů
8:59Čínský virus dál stlačuje trhy, klesá ropa i evropské a americké futures. Roste zlato  
8:57Obrat obchodů s emisními povolenkami loni stoupl na rekord
8:52Agentura Fitch potvrdila rating České republiky na stupni AA-
6:06Hroutí se infrastruktura – nebo jedno klišé?
26.01.2020
8:12Víkendář: Tahle středověká daň se snad již nevrátí
25.01.2020
16:12Airbus chce pomoct aerolinkám zajistit se proti výkyvům cen letenek

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
10:00DE - Index podnikatelského klimatu Ifo
14:00Sprint Corp (12/19 Q3)
16:00USA - Prodeje nových domů