Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Čínský letecký „úspěch“ jen ukazuje, jak tato země zaspala

Čínský letecký „úspěch“ jen ukazuje, jak tato země zaspala

18.11.2015 17:00
Autor: Redakce, Patria.cz

Čína už nechce být zaostalou montovnou a věnuje tak hodně peněz na posun k výrobě s vyšší přidanou hodnotou. Vláda pak před několika dny hrdě oznámila, že její snaha nese ovoce a představila světu první v Číně plně navržené a vyrobené dopravní letadlo ARJ21. Má devadesát sedadel a bude na konci roku dodáno státem vlastněným domácím aerolinkám. Je tu ale jeden problém: Celkem je objednáno 350 dalších strojů, téměř všechny ale budou dodány státním leteckým společnostem v Číně. Zahraniční společnosti o ně velký zájem nejeví. A je těžké je z toho vinit.

Vývoj ARJ21 trval 13 let a stál pravděpodobně miliardy dolarů (skutečné náklady nebyly nikdy zveřejněny). ARJ21 je i přesto těžší, pomalejší a má vyšší spotřebu paliva než stroje od konkurence. A ještě horší je, že nebude schválen americkou Federal Aviation Authority. Může tak v podstatě létat jen v Číně a několika zemích v Jižní Americe, v Asii a Africe, které uznávají čínské standardy certifikace. Jeden ze známých leteckých analytiků tak hovoří o tom, že „ARJ21 není životaschopným komerčním projektem“.

Takový vývoj si Čína určitě nepředstavovala. Její letadlo mělo být konkurencí na trhu dopravních strojů s počtem sedadel menším než 100. Tomuto segmentu trhu nyní dominují Embraer a Bombardier. Číně mělo také letadlo sloužit jako odrazový bod pro výrobu větších letadel, které by konkurovaly strojům od společností Boeing a Airbus. Motivací jí je předpokládaný růst osobní letecké přepravy. Například Boeing odhaduje, že Čína bude v následujících dvaceti letech potřebovat 5 580 nových strojů.

Kde tedy udělali Číňané chybu? Jejich státem kontrolovaný systém poskytuje firmám určitou ochranu před konkurencí, ale to také znamená, že dusí inovace. Proč by se měly čínské firmy snažit o získání zákazníků v zahraničí, když jim vláda zajistí objednávky jejich letadel z domova? Čína se také pokusila sestavit letadlo ze součástek dovezených ze zahraničí. Tento model může fungovat u výroby, kde je relativně krátký výrobkový cyklus (v řádech měsíců). U letadel ale takový přístup fungovat nemůže. Čína se prý hlavně řídila podle letadla DC9 z šedesátých let a tudíž se snažila namontovat moderní přístroje na stroj, který je svou podstatou těžký a zastaralý. Důsledky se daly očekávat.

Čína by udělala mnohem lépe, kdyby se vydala cestou, jakou šlo Japonsko. To před několika dny také představilo vlastní dopravní letadlo Mitsubishi Regional Jet. Na rozdíl od čínského stroje jde o technologicky vyspělý letoun, který má velmi nízkou spotřebu paliva a už nyní dosáhly objednávky počtu 400 strojů a jsou převážně ze zahraničí. Certifikaci v USA tento letoun určitě dostane a jeho úspěch stojí zejména na tom, že Japonsko už je dlouhou řadu let úspěšným výrobcem součástek pro letecký průmysl. Společnost Mitsubishi a její zaměstnanci tak mají bohaté zkušenosti z výroby, i co se týče spolupráce s regulátory. Čína očekává, že se regulace přizpůsobí tomu, co ona potřebuje. Japonci místo toho otevřeli své zastoupení v Seattlu, aby certifikace probíhala hladce a aby byli blíže případným klientům.

Úspěch MRJ by měl být pro Čínu varováním. Její vláda se domnívá, že pro inovace stačí obrovský domácí trh a bezedné zdroje financí. Jenže takový systém může právě tak vést k mrhání zdroji a energií. ARJ21 bude možná jednou vnímán jako důležitý bod na cestě k leteckému rozmachu Číny. V tuto chvíli je to ale jen „zpožděný let“.

Autorem je Adam Minter.

Zdroj: Bloomberg


Čtěte více:

Ropa má
18.11.2015 14:44
Cenově volatilní obchodování s ropou, vystřídal uprostřed třetího list...
Americký realitní sektor přinesl také v říjnu smíšené výsledky
18.11.2015 14:39
První říjnová data z amerického realitního sektoru vyznívají stejně ja...
IPO Watch - Square Inc jde na burzu
18.11.2015 15:52
V tomto týdnu, který je pro investory z ČR o jeden den kratší se chyst...

Váš názor
  •  
    18.11.2015 18:40

    ... 13 let vývoje a takový průjem. To dokáže jen Čína.
    ☺lolek☺
    •  
      19.11.2015 9:20

      Štve mě naše Evropská (i Česká)namyšlenost. Jsme nejlepší, nejchytřejší, nejpracovitější atd. Nikdo tady nepolemizuje, že nové Čínské letadlo není špičkový světový výrobek. Podstatné je to, že to dokázali vyrobit a že příští bude lepší a odstup od světové špičky se značně zmenšil a také, že nebudou závislí na vyděračích ze zahraničí. Že dělají chyby, drtí životní prostředí? Vždyť to jsme dělali a děláme dosud i my. Viz např. log. centra na nejlepší zemědělské půdě, nebo doly v Podkrušnohoří. Kritizovat, že výrobce letadla je státní firma, tedy že levnější a lepší by bylo koupit Boeing je v zrcadle současné kauzy s českýma lokomotivama v porovnání s Německými pokrytecké.
      hb
      • Standartní normální letadlo
        20.11.2015 13:08

        to dokáže vyrobit a létat s ním i schopnější a průměrně zručný kutil konstruktér. který má dostatečné finanční prostředky. To že Čína krade a kopíruje prakticky všechno od jízdních kol přes piana, auta až lodi a letadla je známý fakt mnoha lidem. To že ty o tom ještě nevíš jen svědčí o tvé úrovni. A ještě tu ze sebe dělej blbce. Kdo tě platí za ty tvoje žvásty ?
        ..
      •  
        19.11.2015 11:08

        ... tak především to není letadlo plně navržené v Číně. A za druhé, pokud chtěli Číňané postavit letadlo pro vnitrostétní dopravu, ok, to se jim podařilo.
        ☺lolek☺
  • Polemika
    18.11.2015 17:21

    Cituji z článku: "Kde tedy udělali Číňané chybu? Jejich státem kontrolovaný systém poskytuje firmám určitou ochranu před konkurencí, ale to také znamená, že dusí inovace. Proč by se měly čínské firmy snažit o získání zákazníků v zahraničí, když jim vláda zajistí objednávky jejich letadel z domova?".... Může mi tady někdo sdělit jaký jiný význam mají třeba evropské dotace do zemědělství třeba ve Francii? Číňané nejsou blbí. Jistě, že začínají s technikou, která je světové špičce vzdálená, ale je nasnadě, že vzhledem k velikosti trhu v Číně a fin. prostředků, které mohou do vývoje dát se ke světové špičce brzy přiblíží. Tak jako v kosmických technologiích a i jinde. Co se týče standardů - mohou na ty Americké zvysoka kálet. Stejně se časem budou uznávat i ty jejich. Jako Renminbi. Proč by ty Americké měli býti ty jediné správné a světové? Japonci takovouto volbu neměli, proto se zachovali tak jak se zachovali. Rozdíl je však v závislosti - Japonci zůstávají na USA více méně závislé, Čína nikoliv.
    hb
    • Re: Polemika
      18.11.2015 23:18

      To je jasný jak facka. Nač přejímat třeba americké nebo evropské bezpečnostní standardy? Vždyť číňanů je dost. Ale že by se v Evropě jelo podle čínských standardů... to si snad vážně nemyslíš :-)
      qwer
      •  
        19.11.2015 9:10

        Jestli budou Čínské standardy platit v Evropě to nevím. Spíš pochybuji. Jen myslím, že na to může Čína zvysoka kašlat. V tom to je. Prostě je to tak, Čína je ekonomický gigant a bude růst.
        hb
    • Re: Polemika
      18.11.2015 21:38

      Dobrej joke nestraného. Ten srúst byl jen díky krádežím software, kopiím a výchozí základně , vykořisťovaní dělníku a ničení životního prostředí. Čím více se dnes mají dělnící lépe, čím méně čína krade cizí nápady a má výše srovnávací základnu, tím méně klesá koncurence schopnosdt na na hlavu. T6ydíti jásají, že dvacet číńaqnú udělají více než jeden evropan, ostaní vidí HDP na hlavu a smějí se pod fousy.
      Velkamedvědice
    • Re: Polemika
      18.11.2015 18:29

      ... Čína je na světové špičce pouze v inovacích elektronické cigarety. Jinak vůbec v ničem. Ale když si myslíš, že Japonsko je technologicky zaostalé, přít se s Tebou nebudu.
      ☺lolek☺
      •  
        18.11.2015 18:51

        Vyvinout velké dopravní letadlo, které bude konkurence schopné zavedeným firmám, přičemž tento obor patří mezi vůbec nejnáročnější, je velice těžké. Úspěch vůbec je, že ho postavili a bude letuschopné. Prodat doma pár set kusů není špatný začátek. bez kterého by museli nakupovat letadla z venku.
        kadanfm
        •  
          18.11.2015 19:48

          ... bez Ukrajinců by jim to vzlétlo tak za deset let.
          ☺lolek☺
  • Nový letoun
    18.11.2015 16:19

    Já bych věci neviděl tak černě. Objem čínské osobní letecké dopravy dohání USA a během asi 5 let je předstihne. Čína tak bude pořád potřebovat nejvíc nových letounů na světě. Stačí, když bude tento letoun objednán třeba v počtu 300 nebo 500 kusů od domácích společností a když se osvědčí, může pak létat v mnoha zemích Asie a Afriky. Tyto chudší státy nepotřebují speciální certifikace , ja zajímá více cena letadel .
    xiluodu
    • Re: Nový letoun
      18.11.2015 18:31

      ... proč by si čínské domácí společnosti měly objednávat zastaralý předražený šunt? Jo, aha, protože jsou státni.
      ☺lolek☺
    • Re: Nový letoun
      18.11.2015 16:43

      Čína bude vyrábět nejlevnější letadla. Ani nebudou potřebovat benzin. Putin se může jít se svou ropou klouzat. Každý cestující bude šlapat do pedálů, které budou namontovány u každého sedadla. Boeing a Airbus pujdou do kytek spolu s USA. To je vize Xindloudy.
      ..::..
    • Re: Nový letoun
      18.11.2015 16:31

      jako Rusko a USA. Taky tu Mériku dohání a předhání již alespon' 50 let. Tím se chvástal už Chruščev. Ona ale ta Mérika nebude čekat na místě víme. Ona je ta Čina velká jen na km2. HDP má menší než Taiwan. Vygůgluj si to ty mudrlíne.
      .
      •  
        18.11.2015 16:53

        Já sem si to vygůůglil a HDP Číny je asi 20x větší než HDP Taiwanu ;-)
        qwer
        •  
          18.11.2015 18:41

          ... to není špatné. A co HDP na šikmookou hlavu?
          ☺lolek☺
        • Lumpe
          18.11.2015 17:27

          lžeš jak putin. Na ruském gůglu to maj jinak
          .
          • Re: Lumpe
            18.11.2015 18:42

            ... ruský gůgl? Něco jsem přehlédl?
            ☺lolek☺
          • Re: Lumpe
            18.11.2015 18:09

            To věřím, v Rusku je realita zcela jiná než ve zbytku světa. Tam má samozřejmně nejvyšší HDP na světě Rusko :-) A Putin u voličů podporu 108% :-)
            qwer
Aktuální komentáře
01.12.2023
22:02Amazon překvapil novou spoluprací se SpaceX  
17:39ČEZ dokončil prodej svého podílu ve společnosti AKCEZ tureckému investorovi Torunlar Group
17:202024: Pokles výnosů a reinverze výnosové křivky?
16:59Slabá data americké akcie přešly a čekají na šéfa Fedu  
16:34Americké továrny v listopadu aktivitu nezvedly a dál propouštějí  
16:19Obchodníci díky rychle klesající inflaci plně počítají se snížením sazeb ECB v dubnu. Peněžní trhy vidí rovněž 45% šanci na snížení už v březnu
14:59Jaromír Strnad: Nasdaq strmě roste. Potenciál Nvidie ještě nevyprchal
14:32Schodek státního rozpočtu ke konci listopadu vzrostl na 269,1 mld. Kč
14:00Než otevře Wall Street: kryptoměny, Dell, Tesla, Pfizer, Paramount  
13:59ČEZ, a.s.: Oznámení o výplatě úrokového výnosu
13:14ECB zvýšila Societe Generale požadavky na rezervy
12:38Perly týdne: Cybertruck jako samostatná kategorie, návrat inflace k 2 % a opomíjené evropské banky
11:15Ifo: Německý automobilový průmysl pohlíží do budoucna dál s obavami
11:12Podpoří Powell sázky na pokles sazeb? Česká ekonomika zklamala, ISM by nemuselo  
10:56Česká ekonomika klesá výrazněji. Sazby dolů již v prosinci?
10:31Komentář: Průmysl brzdí, tuzemská ekonomika balancuje na hraně recese
9:51Česká ekonomika klesla ve 3. čtvrtletí meziročně o 0,7 procenta, ČSÚ zhoršil odhad
9:11Rozbřesk: Nejnižší inflace v eurozóně od roku 2021 je holubičím signálem i pro ČNB. Prozradí něco Powell před prosincovým zasedáním Fedu?
8:56Listopad přinesl výrazné zisky a úvod prosince zatím nevybočí. Tesla představila Cybertruck  
8:37Tesla odkryla některé podrobnosti Cybertracku. Nový model automobilky po čtyřech letech

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data