Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Čínský letecký „úspěch“ jen ukazuje, jak tato země zaspala

Čínský letecký „úspěch“ jen ukazuje, jak tato země zaspala

18.11.2015 17:00
Autor: Redakce, Patria Online

Čína už nechce být zaostalou montovnou a věnuje tak hodně peněz na posun k výrobě s vyšší přidanou hodnotou. Vláda pak před několika dny hrdě oznámila, že její snaha nese ovoce a představila světu první v Číně plně navržené a vyrobené dopravní letadlo ARJ21. Má devadesát sedadel a bude na konci roku dodáno státem vlastněným domácím aerolinkám. Je tu ale jeden problém: Celkem je objednáno 350 dalších strojů, téměř všechny ale budou dodány státním leteckým společnostem v Číně. Zahraniční společnosti o ně velký zájem nejeví. A je těžké je z toho vinit.

Vývoj ARJ21 trval 13 let a stál pravděpodobně miliardy dolarů (skutečné náklady nebyly nikdy zveřejněny). ARJ21 je i přesto těžší, pomalejší a má vyšší spotřebu paliva než stroje od konkurence. A ještě horší je, že nebude schválen americkou Federal Aviation Authority. Může tak v podstatě létat jen v Číně a několika zemích v Jižní Americe, v Asii a Africe, které uznávají čínské standardy certifikace. Jeden ze známých leteckých analytiků tak hovoří o tom, že „ARJ21 není životaschopným komerčním projektem“.

Takový vývoj si Čína určitě nepředstavovala. Její letadlo mělo být konkurencí na trhu dopravních strojů s počtem sedadel menším než 100. Tomuto segmentu trhu nyní dominují Embraer a Bombardier. Číně mělo také letadlo sloužit jako odrazový bod pro výrobu větších letadel, které by konkurovaly strojům od společností Boeing a Airbus. Motivací jí je předpokládaný růst osobní letecké přepravy. Například Boeing odhaduje, že Čína bude v následujících dvaceti letech potřebovat 5 580 nových strojů.

Kde tedy udělali Číňané chybu? Jejich státem kontrolovaný systém poskytuje firmám určitou ochranu před konkurencí, ale to také znamená, že dusí inovace. Proč by se měly čínské firmy snažit o získání zákazníků v zahraničí, když jim vláda zajistí objednávky jejich letadel z domova? Čína se také pokusila sestavit letadlo ze součástek dovezených ze zahraničí. Tento model může fungovat u výroby, kde je relativně krátký výrobkový cyklus (v řádech měsíců). U letadel ale takový přístup fungovat nemůže. Čína se prý hlavně řídila podle letadla DC9 z šedesátých let a tudíž se snažila namontovat moderní přístroje na stroj, který je svou podstatou těžký a zastaralý. Důsledky se daly očekávat.

Čína by udělala mnohem lépe, kdyby se vydala cestou, jakou šlo Japonsko. To před několika dny také představilo vlastní dopravní letadlo Mitsubishi Regional Jet. Na rozdíl od čínského stroje jde o technologicky vyspělý letoun, který má velmi nízkou spotřebu paliva a už nyní dosáhly objednávky počtu 400 strojů a jsou převážně ze zahraničí. Certifikaci v USA tento letoun určitě dostane a jeho úspěch stojí zejména na tom, že Japonsko už je dlouhou řadu let úspěšným výrobcem součástek pro letecký průmysl. Společnost Mitsubishi a její zaměstnanci tak mají bohaté zkušenosti z výroby, i co se týče spolupráce s regulátory. Čína očekává, že se regulace přizpůsobí tomu, co ona potřebuje. Japonci místo toho otevřeli své zastoupení v Seattlu, aby certifikace probíhala hladce a aby byli blíže případným klientům.

Úspěch MRJ by měl být pro Čínu varováním. Její vláda se domnívá, že pro inovace stačí obrovský domácí trh a bezedné zdroje financí. Jenže takový systém může právě tak vést k mrhání zdroji a energií. ARJ21 bude možná jednou vnímán jako důležitý bod na cestě k leteckému rozmachu Číny. V tuto chvíli je to ale jen „zpožděný let“.

Autorem je Adam Minter.

Zdroj: Bloomberg


Čtěte více:

Ropa má
18.11.2015 14:44
Cenově volatilní obchodování s ropou, vystřídal uprostřed třetího list...
Americký realitní sektor přinesl také v říjnu smíšené výsledky
18.11.2015 14:39
První říjnová data z amerického realitního sektoru vyznívají stejně ja...
IPO Watch - Square Inc jde na burzu
18.11.2015 15:52
V tomto týdnu, který je pro investory z ČR o jeden den kratší se chyst...

Váš názor
  •  
    18.11.2015 18:40

    ... 13 let vývoje a takový průjem. To dokáže jen Čína.
    ☺lolek☺
    •  
      19.11.2015 9:20

      Štve mě naše Evropská (i Česká)namyšlenost. Jsme nejlepší, nejchytřejší, nejpracovitější atd. Nikdo tady nepolemizuje, že nové Čínské letadlo není špičkový světový výrobek. Podstatné je to, že to dokázali vyrobit a že příští bude lepší a odstup od světové špičky se značně zmenšil a také, že nebudou závislí na vyděračích ze zahraničí. Že dělají chyby, drtí životní prostředí? Vždyť to jsme dělali a děláme dosud i my. Viz např. log. centra na nejlepší zemědělské půdě, nebo doly v Podkrušnohoří. Kritizovat, že výrobce letadla je státní firma, tedy že levnější a lepší by bylo koupit Boeing je v zrcadle současné kauzy s českýma lokomotivama v porovnání s Německými pokrytecké.
      hb
      • Standartní normální letadlo
        20.11.2015 13:08

        to dokáže vyrobit a létat s ním i schopnější a průměrně zručný kutil konstruktér. který má dostatečné finanční prostředky. To že Čína krade a kopíruje prakticky všechno od jízdních kol přes piana, auta až lodi a letadla je známý fakt mnoha lidem. To že ty o tom ještě nevíš jen svědčí o tvé úrovni. A ještě tu ze sebe dělej blbce. Kdo tě platí za ty tvoje žvásty ?
        ..
      •  
        19.11.2015 11:08

        ... tak především to není letadlo plně navržené v Číně. A za druhé, pokud chtěli Číňané postavit letadlo pro vnitrostétní dopravu, ok, to se jim podařilo.
        ☺lolek☺
  • Polemika
    18.11.2015 17:21

    Cituji z článku: "Kde tedy udělali Číňané chybu? Jejich státem kontrolovaný systém poskytuje firmám určitou ochranu před konkurencí, ale to také znamená, že dusí inovace. Proč by se měly čínské firmy snažit o získání zákazníků v zahraničí, když jim vláda zajistí objednávky jejich letadel z domova?".... Může mi tady někdo sdělit jaký jiný význam mají třeba evropské dotace do zemědělství třeba ve Francii? Číňané nejsou blbí. Jistě, že začínají s technikou, která je světové špičce vzdálená, ale je nasnadě, že vzhledem k velikosti trhu v Číně a fin. prostředků, které mohou do vývoje dát se ke světové špičce brzy přiblíží. Tak jako v kosmických technologiích a i jinde. Co se týče standardů - mohou na ty Americké zvysoka kálet. Stejně se časem budou uznávat i ty jejich. Jako Renminbi. Proč by ty Americké měli býti ty jediné správné a světové? Japonci takovouto volbu neměli, proto se zachovali tak jak se zachovali. Rozdíl je však v závislosti - Japonci zůstávají na USA více méně závislé, Čína nikoliv.
    hb
    • Re: Polemika
      18.11.2015 23:18

      To je jasný jak facka. Nač přejímat třeba americké nebo evropské bezpečnostní standardy? Vždyť číňanů je dost. Ale že by se v Evropě jelo podle čínských standardů... to si snad vážně nemyslíš :-)
      qwer
      •  
        19.11.2015 9:10

        Jestli budou Čínské standardy platit v Evropě to nevím. Spíš pochybuji. Jen myslím, že na to může Čína zvysoka kašlat. V tom to je. Prostě je to tak, Čína je ekonomický gigant a bude růst.
        hb
    • Re: Polemika
      18.11.2015 21:38

      Dobrej joke nestraného. Ten srúst byl jen díky krádežím software, kopiím a výchozí základně , vykořisťovaní dělníku a ničení životního prostředí. Čím více se dnes mají dělnící lépe, čím méně čína krade cizí nápady a má výše srovnávací základnu, tím méně klesá koncurence schopnosdt na na hlavu. T6ydíti jásají, že dvacet číńaqnú udělají více než jeden evropan, ostaní vidí HDP na hlavu a smějí se pod fousy.
      Velkamedvědice
    • Re: Polemika
      18.11.2015 18:29

      ... Čína je na světové špičce pouze v inovacích elektronické cigarety. Jinak vůbec v ničem. Ale když si myslíš, že Japonsko je technologicky zaostalé, přít se s Tebou nebudu.
      ☺lolek☺
      •  
        18.11.2015 18:51

        Vyvinout velké dopravní letadlo, které bude konkurence schopné zavedeným firmám, přičemž tento obor patří mezi vůbec nejnáročnější, je velice těžké. Úspěch vůbec je, že ho postavili a bude letuschopné. Prodat doma pár set kusů není špatný začátek. bez kterého by museli nakupovat letadla z venku.
        kadanfm
        •  
          18.11.2015 19:48

          ... bez Ukrajinců by jim to vzlétlo tak za deset let.
          ☺lolek☺
  • Nový letoun
    18.11.2015 16:19

    Já bych věci neviděl tak černě. Objem čínské osobní letecké dopravy dohání USA a během asi 5 let je předstihne. Čína tak bude pořád potřebovat nejvíc nových letounů na světě. Stačí, když bude tento letoun objednán třeba v počtu 300 nebo 500 kusů od domácích společností a když se osvědčí, může pak létat v mnoha zemích Asie a Afriky. Tyto chudší státy nepotřebují speciální certifikace , ja zajímá více cena letadel .
    xiluodu
    • Re: Nový letoun
      18.11.2015 18:31

      ... proč by si čínské domácí společnosti měly objednávat zastaralý předražený šunt? Jo, aha, protože jsou státni.
      ☺lolek☺
    • Re: Nový letoun
      18.11.2015 16:43

      Čína bude vyrábět nejlevnější letadla. Ani nebudou potřebovat benzin. Putin se může jít se svou ropou klouzat. Každý cestující bude šlapat do pedálů, které budou namontovány u každého sedadla. Boeing a Airbus pujdou do kytek spolu s USA. To je vize Xindloudy.
      ..::..
    • Re: Nový letoun
      18.11.2015 16:31

      jako Rusko a USA. Taky tu Mériku dohání a předhání již alespon' 50 let. Tím se chvástal už Chruščev. Ona ale ta Mérika nebude čekat na místě víme. Ona je ta Čina velká jen na km2. HDP má menší než Taiwan. Vygůgluj si to ty mudrlíne.
      .
      •  
        18.11.2015 16:53

        Já sem si to vygůůglil a HDP Číny je asi 20x větší než HDP Taiwanu ;-)
        qwer
        •  
          18.11.2015 18:41

          ... to není špatné. A co HDP na šikmookou hlavu?
          ☺lolek☺
        • Lumpe
          18.11.2015 17:27

          lžeš jak putin. Na ruském gůglu to maj jinak
          .
          • Re: Lumpe
            18.11.2015 18:42

            ... ruský gůgl? Něco jsem přehlédl?
            ☺lolek☺
          • Re: Lumpe
            18.11.2015 18:09

            To věřím, v Rusku je realita zcela jiná než ve zbytku světa. Tam má samozřejmně nejvyšší HDP na světě Rusko :-) A Putin u voličů podporu 108% :-)
            qwer
Aktuální komentáře
13.12.2017
6:31Fed, sazby a očekávání trhů. Situace se opakuje, říká Fidelity
12.12.2017
22:02Technologickému sektoru se dnes nedařilo
18:18Evropa má skrytého technologického šampiona, vydělává až moc
17:08Praha zpět v zeleném, pomohl ČEZ a KB
17:07Odpoledne patří dolaru a zlepšení tržního sentimentu  
15:50Česká zbrojovka a.s.: Oprava notářského zápisu o průběhu schůze vlastníků dluhopisů konané 21. 11. 2017
15:48ZEW: Pokles důvěry v německou ekonomiku překonal odhady
15:43ČEZ, a.s. - Zápis z valné hromady ČEZ OZ UIF 16.8.2017
15:30Tesla dostala největší objednávku na svůj Semi, Pepsi jich koupí 100
15:26Výbuch rakouského plynového terminálu odřízl Itálii, Slovinsko a Chorvatsko. Ceny komodity prudce rostou
14:32Polovodiče, mikročipy a Micron: stojí ještě za to? (pohled analytika)  
14:13Maloja Investment SICAV a.s.: Výroční zpráva za období 1. 11. 2016 - 31. 8. 2017
13:34Česká exportní banka, a.s.: Informace o vyplacení úrokových výnosů z emisí dluhopisů
13:09Tenoučká prasklina zalomcovala trhy s ropou
12:26Americká studie: Brexit oslabí Velkou Británii i vliv USA v Evropě
11:56Nové byty v Praze meziročně zdražily o 15 procent, tvrdí analýza Deloitte
11:32Přichází přelomový rok pro fúze a akvizice
11:11Evropské indexy mírně rostou, Gemalto +33 %
10:19Koruna kvůli pomalejší inflaci už tolik neláká, dražší ropa má omezený vliv na komoditní měny  
9:28V areálu v Záluží hořelo, Unipetrol omezil provoz

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data