Evropa:
Farmaceutický koncern v posledním čtvrtletí loňského roku zvýšil meziročně své tržby o 4 % (bez započtení vlivu měnových kurzů). Hlavní měrou se o to přičinily tzv. „růstové produkty“, které v terminologii společnosti představují léčiva uvedená po roce 2009, či s patentem na klíčových trzích alespoň do roku 2018. Farmaceutická divize si polepšila v onkologii, kde se projevila síla portfolia získaného akvizicí aktiv GSK, tlak konkurenčních generik výsledek tlumil. V oblasti oční léčby (Alcon) tržby klesly, když se projevil nižší zájem o čočky a chirurgické vybavení. Třetí klíčová oblast (generika - Sandoz) meziročně stagnovala, když efekt vyššího prodaného objemu vyvažoval pokles v cenách. Jádrový provozní zisk společnosti stoupl meziročně o 9 %, když došlo k nárůstu marží. Konsensus nicméně vyhlížel lepší čísla. Zisk na akcii se y/y zvýšil (ex FX) o 8 % na 1,14 USD a výrazně zaostal za tržním očekáváním. Taktéž výhled na letošní rok zklamal, když provozní zisk odhadovaný na 13,1 mld. USD nestačil na odhad 14 mld. USD. Na druhou stranu management hodlá navrhnout plán akciového odkupu v rozsahu 10 mld. CHF (zhruba 4,5 % tržní kapitalizace). Z dlouhodobějšího hlediska pozornost poutá plán společnosti centralizovat výzkumné aktivity a zajistit tak větší míru sdílení znalostí, prostředků a technologií. Celkově mají změny od roku 2020 dopomoci nákladovým úsporám ve výši 1 mld. USD ročně. Jejich implementace se nicméně neobejde bez nákladů – restrukturalizace má přijít na 1,4 mld. USD. Hlavním tématem pak zůstanou úspěšnosti testovaných léků a jejich případné uvedení na trhu. Mezi ně patří například lék na akutní zástavu srdce, či prozatím blokovaný lék na chronické srdeční problémy. Akcie ztrácí 4 %.
Španělská bankovní skupiny Banco ve čtvrtém kvartále loňského roku vykázala tržby ve výši 10,89 mld. EUR, což meziročně představuje pokles o 1,3 %. Na svědomí jej mají zejména ostatní provozní položky, ale také nižší poplatky, v nichž se odrazily nepříznivé kurzové vlivy. Čistý úrokový příjem mírně stoupl, když se projevil růst objemu poskytnutých úvěrů. Meziročně vzrostly také provozní náklady, což má na svědomí růst mzdových a dalších administrativních nákladů. Rizikové náklady byly mírně vyšší, než předpokládaly konsensy, daří se alespoň snižovat podíl klasifikovaných úvěrů na celkové hodnotě portfolia (4,54 % proti 4,72 % v 3Q15). K rizikovým nákladům ještě dodejme, že jejich výrazný růst v problémové Brazílii má mírnější vliv v eurovém vyjádření v důsledku znehodnocení reálu. Zisk v důsledku vyšších nákladů (provozních i rizikových) zaostal za očekáváním. Dobrou zprávou je nicméně posílení kapitálové pozice, když kapitálová přiměřenost stopla q/q o 20 bps na 10,05 %. Ukazatel krytí (rezervy/klasifikované úvěry) taktéž narostl, a pohybuje se na 73,1 %. Akcie mírně ztrácí.
Fiat (DIP) dnes představil svá hospodářská čísla za poslední čtvrtletí loňského roku. V nich už jsou prezentovány i samostatné výsledky očištěné o v lednu vyčleněnou divizi Ferrari, kterým věnujeme větší pozornost. Tržby meziročně stouply o 11 % na 29,41 mld. EUR, když se skupině dařilo zejména na severoamerickém trhu, kde úspěch sklízí modely značek Jeep a Ram. Upravený provozní zisk (zejména o restrukturalizační náklady v Latinské Americe) dosáhl 1,53 mld. EUR a bezpečně překonal odhady. Společnost také potěšila poklesem svého čistého průmyslového dluhu na hladinu 6 mld. EUR. Pro rok 2016 pak počítá s jeho dalším snižováním směrem k 5 mld. EUR a provozním ziskem >5 mld. EUR (vs konsensus 5,5 mld. EUR). V dalších měsících pak za pozornost bude stát také schopnost managementu společnosti využít hotovostní pozici , ke které získala přístup po splacení dluhopisů bývalé americké automobilky. Akcie ztrácí 2 %.
USA:
Sadu hospodářských čísel za 4Q15 dnes představil také . Tržby ve výši 23,57 mld. USD mírně zaostaly za konsensuálním očekáváním, naopak potěšil jádrový zisk na akcii, který dosáhl mety 1,6 USD (vs kons. 1,27 USD). Dopomohla tomu mj. vyšší provozní marže. Naprosto však zklamal výhled na letošní rok. Zisk na akcii upravený o vliv penzijního plánu se má pohybovat v pásmu 8,15 – 8,35 USD. Konsensuální predikce přitom cílila na 9,42 USD. Zklamáním je i odhad pro tržby, v němž se odráží předpokládaný pokles objednávek nových letounů. Ten představuje další signál narůstající saturovanosti trhu. Zlepšení pak pravděpodobně příliš nepřispěje ani propad cen ropy, který snižuje podněty pro nákup palivově efektivnějších letounů. Taktéž příliš nepotěšila zpráva, že výrobní náklady modelu Dreamliner rostou, což snižuje potenciál skrytý v rozsáhlém backlogu (nasmlouvané dodávky) společnosti. Akcie ztrácí takřka 10 %.