je skvělá firma. Ale stalo se to, na co všichni upozorňovali a všichni se toho obávali. Poprvé meziročně nerostl objem prodaných iPhonů a tržby z něj meziročně poposkočily jen o 1 %.
Apple totiž prodal 74,8 mil. kusů iPhonů za kvartál 1Q16 hospodářského roku 2016. Kvartál přesně před rokem byl velmi podobný, když prodal 74,46 milionů kusů svých zařízení. Dá se tak říci, že prodej iPhonů prakticky stagnoval.

Co investory ovšem vyděsilo nejvíce, byl propad prodejů iPadů. Těch se meziročně prodalo o 25 % méně - tedy něco málo přes 16 milionů kusů. Podobně na tom byly i tržby, ty se propadly o 21 % meziročně.
Tohle je prostě typická ukázka, že neustálý růst musí nutně jednou vyústit ve strach. iPhone se prodává pekelně rychle a dobře, problém je, že investoři jsou zvyklí a čekají, že každé čtvrtletí se rychlost prodejů a jejich objem prostě zvýší. Je to jako být závislý na zvyšování rychlosti a přitom si neuvědomovat, že už letíte téměř rychlostí světla.
Další detail, který se podepsal na prodejích iPhone je jeho cyklus obměny. Dnešní poslední verze je již ve verzi S, tedy vylepšené původní verze iPhone 6 v obou velikostech. Na podzim tohoto roku bychom se měli dočkat “kompletně” nové verze iPhone 7. Řada uživatelů bude jistě přemýšlet stylem “proč si kupovat teď nový iPhone 6S, když za 3 roku můžu mít v kase zbrusu nový model s nejnovějšími vychytávkami od Apple“.
Dalším střípkem do mozaiky je jistě silný dolar. Stěžují si na něj všechny exportující firmy, ale u Applu pochází kolem 60 % všech tržeb ze zahraničí. A 600 EUR za jeden telefon už prostě není těch stejných 600 EUR jako před několika lety. Naopak v Americe nepálí ani tak kurz dolaru, ale to, že operátoři přestali dávat nová zařízení jako pobídku pro sjednání dlouhodobého kontraktu na telekomunikační služby. Uživatelé si tak hradí svoje zařízení sami a platit plnou cenu za iPhone není ani pro řadu Američanů lákavá představa.
Přestože firmě a jejím prodejům tyto faktory hází klacky pod nohy, jedno je jisté - zákazníci jsou loajální. Dlouhodobě uvádí, že pokud už vlastní nějaký produkt , tak ten další bude znovu . Složitější to už pak je s načasováním samotného nákupu.
Apple ve své poslední verzi iPhone poměrně zvětšil celý telefon a navíc představil ještě větší verzi S. To se stalo také terčem kritiky. Ty nejpeprnější vtípky poukazovaly na to, že si uživatelé budou muset pořídit iKalhoty, aby mohli nová zařízení nosit v kapse. I já osobně mám pocit, že trochu ignoroval krásnější polovinu lidstva a její drobnější stavbu těla. Obecně pro spoustu uživatelů byl a je velikostně ideální model iPhone 4 eventuálně 5. Doufám tedy, že se v další iteraci možná vrátí k velikostně komfortnějším rozměrům.
Zastánci iPhonu poslední verze nebo verze Plus se zaklínají pohodlným surfováním po internetu nebo hraním her. Ale primární účel iPhone je pořád stále ještě komunikace.
R&D náklady
Server Motley Fool si velmi dobře všímá rychle rostoucích výdajů na Research&Development. Je známo, že je a byl velmi efektivní, co se nákladů na vývoj týče. V roce 2015 utratil přes 8,5 mld. USD jen na vývoji. Pokud porovnáme objem výdajů na R&D s tržbami, získáme obrázek, který říká, že je firma, která v posledních pěti letech zvýšila výdaje na vývoj z 2,5 % až k 4,5 % v některých kvartálech. Je tak asi patrné, že na něčem důležitém kutí a zatím to drží pod pokličkou.

Klíčová otázka je - na čem všechny ty peníze utrácí? Dlouhodobě se spekuluje o tom, že by měl být v procesu vývoje svého vlastního vozu - Car. Co to přesně je, není tedy úplně jasné, ale je v procesu hledání dalšího super prodejního bestselleru.
Investoři mohou být celkem v klidu - jednak jak už se na Patria Online objevilo, disponuje doslova obří zásobou hotových peněz a pokud by měl přijít s nějakým zařízením, které by dokázalo napodobit úspěch iPhonu, jednalo by se bez diskuzí o dobře investované peníze.
Cena akcie na trhu je aktuálně kolem 96,27 USD. Akcie ztrácí přes 1 %.
Zdroj: Motley Fool, Reuters podcast, Bloomberg