Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Technologický král Apple a jeho (ne)úspěchy ve třetím čtvrtletí (komentář k výsledkům)

Technologický král Apple a jeho (ne)úspěchy ve třetím čtvrtletí (komentář k výsledkům)

27.10.2015 23:03
Autor: Jan Šumbera, Patria Research

Největší společnost světa Apple (DIP) zveřejnila před několika desítkami minut svá hospodářská čísla.

aa

- Výsledky za samotné F4Q15 mírně předčily očekávání. Tržby překonaly konsensuální odhady i horní hranici společností vytyčeného pásma, když se mohly opřít a alfu – omegu produktového cyklu v podobě iPhonů. Jejich celkové prodeje sice nijak nevybočily z nastaveného očekávání, průměrná prodejní cena (ASP) však na hladině 670,38 USD nechala prostor pozitivními překvapení (vs kons. 649 USD).

- Vyšší ASP jen potvrzuje trend posledního cyklu, v jehož rámci dochází k přesunu koncové poptávky k modelům iPhonu 6/plus. Ostatně zatímco prodeje iPhonů meziročně stouply o 22,3 %, tržby z iPhonů zaznamenaly nárůst o 36 %. V obou případech se proti předcházejícímu čtvrtletí jedná o zpomalení růstové dynamiky. Pozitivem probíhajícího přesunu k iPhonum 6/plus budiž, že se Apple v jejich případě chlubí nejen vyšší ASP, ale taktéž vyšší hrubou marží. V trendu tak můžeme hledat příčinu úspěchu v této kolonce (hrubá marže v F4Q15 dosáhla 39,9 %, +60 bps proti konsensu).

- Sérii úspěchů protáhly zařízení MacBook. Zatímco PC trh podle odhadů ve třetím čtvrtletí letošního roku zaznamenal meziroční propad prodejů (-1,7 %/-7,7 % dle odhadů IDC/Gartner), prodeje „Maců“ stouply y/y o 3,5 % na 5,71 mil. ks (vs kons. 5,6 mil. ks). Jejich ASP nedoznala výraznější změny. Zklamáním jsou naopak celkové prodeje iPadů, jejichž pokles neustává (prodeje iPadů klesly již sedmým kvartálem v řadě, tentokrát o -20 % y/y na 9,88 mil. kusů; v F3Q15 -18 % y/y). Negativní dopad do tržeb částečně utlumila vyšší ASP. Do dalšího čtvrtletí by v tomto směru mohla pozitivní roli sehrát v září uvedená řada iPad Pro s větším displejem a především vyšší prodejní cenou. Otázkou pak zůstává, jak se Applu podaří promovat a rozhýbat poptávku po komponentech k iPad Pro a celkově pak, do jaké míry prorazí v korporátní sféře, na kterou s produktem cílí. Nepříliš přesvědčivě pak vyznívá pohled na ostatní produkty zahrnující Apple Watch, jejichž příspěvek tržbám nikterak neoslnil. Obavy o úspěch hodinek tak zůstávají v platnosti, ačkoliv samotný Apple označil hodinky za jeden z pohonů růstového trendu uplynulého čtvrtletí. Neúspěch divize by tak mohl padat na bedra dalšího útlumu v prodejích iPodů. V oblasti služeb Apple udržel příznivý trend předchozího čtvrtletí, když tržby narostly y/y o 10 % na 5,086 mld. USD.

- Tržby ze zahraničí se na celkové hodnotě podílely ze 62 %. Hlavní pozornost pak pochopitelně směřovala k Číně. Její příspěvek meziročně narostl o 99 %, nicméně na konsensuální odhad nedosáhl. Jedním z důvodů může být cenová politika ve zdejší oblasti u iPhonů. Posilující dolar Apple na vybraných trzích (Kanada, Austrálie, Evropa) přiměl v minulých měsících k úpravám cenové nabídky, Čína se obdobnému zdražení vyhnula. Druhý faktor pak mohlo sehrát tradiční odkládání nákupů nového iPhonu, které není v periodě předcházející uvedení nového modelu neobvyklé.

- Řeč není o ničem jiném, než o v září uvedených „eskových" modelech 6s/plus. S ohledem na první prodejní víkend, během něhož Apple prodal na 13 mil. ks (za tři dny), předpokládáme, že úspěch řady může být pomyslnou berličkou na váhách pro čísla dalšího čtvrtletí.

- Plynule se tak přesouváme k výhledu na toliko očekávaný první kvartál fiskálního roku 2016. Ten je specifický předvánoční nákupní horečkou, což jen dokumentuje jeho význam na celoročních číslech. Tržby se mají posunout do pásma 75,5 – 77,5 mld. USD při hrubé marži v rozmezí 39 – 40 %. Projekce zhruba odpovídají tržnímu očekávání. Jejich nastavení pak lze označit za poměrně konzervativní. První prodejní víkend iPhonů naznačil, že by nově uvedená „esková" řada mohla zaznamenat úspěch. S ním by měl být spojen především příznivý vliv na ASP a hrubou marži. Výrobní proces totiž v rámci produktového cyklu doznává zefektivnění, což je dáno faktickým ponecháním hardwarové podoby iPhonu. Další skrytý faktor pak tkví ve vlastní klientské bázi. Nadále totiž zůstává dostatek prostoru pro „uprgady“ a přesun k novějším zařízením u držitelů starších modelů.

- Co se týče profitability, provozní marže dosáhla 28,4 % a předčila očekávání. Její expanzi v dalším čtvrtletí pak podle našeho názoru může podpořit již zmiňovaný robustní cyklus přesunu k modelům s větším displejem („šestková řada“, a to jak klasická, tak především „S“). Vychýlení k dražším hardwarům (připomeňme, že jsou to právě iPhony, kdo determinuje v hlavní míře hospodářské výsledky = tvoří přes 60 % tržeb) a jejich vyšší hrubá marže (ještě jednou připomeňme, že jednotkové výrobní náklady během S cyklu klesají) se v kombinaci s posunem ostatních modelů po cenové křivce níže, tedy zacílením na méně movitou klientelu, mohou výrazně pozitivně podepsat pod celkovou profitabilitu podnikání.

- Na závěr se ještě zastavme u využití kapitálového plánu. Apple v rámci akciového odkupu a dividend ve čtvrtletí minul 17 mld. USD, a vyčerpal tak kumulovaně již 143 mld. USD ze schválených 200 mld. USD. Zhruba 3 mld. USD připadly na dividendy, zbytek na akciový odkup. Apple tak mírně vystupňoval (ve srovnání s předchozím čtvrtletím) svou „odkupní“ aktivitu, což lze považovat za signál, že úrovně po propadu akcií považoval za atraktivní. Jinými slovy tak trhům vyslal ujištění, že je připraven v případě obtíží jednat a stojí na poptávkové straně s dostatečným arzenálem (zbylých 57 mld. USD = ekvivalent 6,5 % tržní kapitalizace). K hotovostí pozici pak dodejme, že Apple po započtení peněžních ekvivaletnů a finančních aktiv disponuje hrubými hotovostními zůstatky ve výši takřka 206 mld. USD!!!

- Celkově výsledky vnímáme spíše neutrálně. Samotná kvartální čísla sice příjemně překvapila, pozornost nicméně míří do dalšího čtvrtletí. V tomto směru projekce Applu nikterak nevybočily z konsensem odhadované linie. Na druhou stranu je výhled poměrně konzervativní a úspěch iPhonů 6s/plus může představovat „spínač“ možného překvapení. Taktéž je nutno podotknout, že první čtvrtletí letošního fiskálního roku postavilo laťku skutečně vysoko a na trhu do jisté míry mohla panovat skepse, zda Apple vůbec úspěšně naváže. Projekce v tomto směru tudíž může zafungovat jako jisté uklidnění a dodat opory akciím. I s ohledem na doslova neuvěřitelnou hotovostní pozici a přívětivou kapitálovou politiku ponecháváme naše doporučení na stupni „koupit“.




Čtěte více:

Google představil dva nové Nexusy, tablet a nových Chromecast; dotahuje tak Apple
30.9.2015 12:32
Google představil dvě klíčová nová zařízení produkovaná ve spolupráci ...
TopFiveTech - Google má nové hračky; Apple překonal rekord v prodeji iPhonů a Twitter boří dogma - tweet bude delší
2.10.2015 17:02
Google představil nové produkty. Jedná se o vlajkovou loď Nexus 6P ve ...
Rok 2015 - rok Apple Pay? PayPal jako hegemon s hroší kůží zůstává
5.10.2015 17:00
Když Apple představoval Apple Pay měl to být přelom v implementaci mob...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data